Boksläpp… Espresso hemma – på riktigt!

jb

Well-known member
Kul med erbjudanden men lite tråkigt att man faktiskt kan köpa boken billigare på Bokus (98 med gratis frakt)...

Eller så kan man köpa den på Lycknis för 79 spänn med fri frakt...

Här krävs ett svar känns det som...
Boken kommer att säljas i bokhandlen för ca 129-159kr men som alla vet är det inte tillåtet att tala om för butiken vad dom ska ta. Enligt uppgift så är det krig i web-bok-branschen för närvarande och detta innebär att vissa butiker säljer böcker både utan vinst och faktiskt med förlust bara för att ta marknad... Sen ska man ju dessutom konstatera att dom gör detta utan att ens har några böcker att leverera.

För oss som lagt ned många timmar och kärlek på att skriva denna bok (och som säljer den med rätt låg vinstmarginal) är detta naturligtvis väldigt tråkigt men svårt att påverka.

jbcoffeehouse AB ville göra ett bra erbjudande till er på riktigtkaffe.se och jag kan säga att 109kr inklusive pack och porto är en minusaffär för oss på ca 10kr men det kändes viktigt att få göra det till forumets medlemmar!

Vill man köpa den någon annan stans är det tråkigt men inget vi kan påverka...

Jag hoppas ni alla, oavsett inköpsställe, får en trevlig läsning.
 

jb

Well-known member
Varför envisas Janne Bonin med att skriva sitt namn helt i gemener? :huh:

:D av samma anledning som gör att du faktiskt ställer frågan... Alltså, det gör att folk reagerar och kommer ihåg... ;)

Sedan är det faktiskt en del av vår grafiska profil där vi skriver företagsnamnet, domänen och mitt namn m.m. just bara med små bokstäver.
Någon dumhet måste man ju ha för sig...
 

peterparnes

Well-known member
> lycknis

Men frågan är väl hur mycket Lycknis betalar er (ert förlag)? Om nu de säljer med förlust så tjänar ni väl ändå på det?!

Tack för bra erbjudande till forumet!!
 

swirve

Well-known member
Ja precis. Förlaget lär ju ha sitt pris till webb-butiken, och det är de som tar smällen om de säljer billigt. I slutändan måste ju jb få samma peng per såld bok?!
Jag beställde i alla fall på Lycknis precis för 79 spänn så får vi se om boken dyker upp, men det borde den ju. Kul att det är en forumist som författat!
 

Mayhem

Well-known member
:D av samma anledning som gör att du faktiskt ställer frågan... Alltså, det gör att folk reagerar och kommer ihåg... ;)

Sedan är det faktiskt en del av vår grafiska profil där vi skriver företagsnamnet, domänen och mitt namn m.m. just bara med små bokstäver.
Någon dumhet måste man ju ha för sig...
Heh. Jag jobbar ju i reklambranschen va. Leka med kapitalisering i grafik typ logotyper är ingen konstighet, inte heller ovanligt på något sätt att göra det i företags- eller produktnamn för att differentiera sig lite. Men när det kommer till personnamn tycker jag bara det blir knasigt, särskilt som Ann-Catrin Spole precis ovanför skrivits ut normalt. Men nu är det lite väl off-topic kanske... :coffee:
 

jb

Well-known member
> lycknis

Men frågan är väl hur mycket Lycknis betalar er (ert förlag)? Om nu de säljer med förlust så tjänar ni väl ändå på det?!

Tack för bra erbjudande till forumet!!

Ja precis. Förlaget lär ju ha sitt pris till webb-butiken, och det är de som tar smällen om de säljer billigt. I slutändan måste ju jb få samma peng per såld bok?!
Jag beställde i alla fall på Lycknis precis för 79 spänn så får vi se om boken dyker upp, men det borde den ju. Kul att det är en forumist som författat!

Detta blir mitt sista inlägg om priser.

Som författare köper jag boken från förlaget för samma pris som alla andra. När man säljer ock köper behöver man normalt ha en vinstmarginal för att det ska vara någon mening att driva ett företag... ;) (och att lagerhålla 1000ex. är faktiskt inte heller gratis...).

En normal butik/bokhandel behöver sälja boken för ca 130-150kr för att kunna täcka sina kostander.

Webbutikerna har säkert jättebra avtal med posten och kan skicka "gratis" etc. men för mig att göra detta erbjudande för medlemmarna på RK innebär att vi får köpa vadderade kuvert och sätta på normalt porto vilket bara det är en kostnad på drygt 40kr, vilket totalt gör att jag netto gör en förlust på ca 10kr så enkelt är det...

Jag har ändå valt att göra det för det kändes rätt att erbjuda "likatänkande" boken till ett bättre pris än det som finns i butik.

Personligen tycker jag kanske att 30spänn eller mindre inte är något större att bry sig i (och 109kr är ju inte en jätteinvestering) men det är ju som sagt upp till var och en att välja inköpsställe.

Som jag skrev ovan så kommer jag inte att kommentera detta mer och önskar alla en trevlig läsning... :)
 

jb

Well-known member
Heh. Jag jobbar ju i reklambranschen va. Leka med kapitalisering i grafik typ logotyper är ingen konstighet, inte heller ovanligt på något sätt att göra det i företags- eller produktnamn för att differentiera sig lite. Men när det kommer till personnamn tycker jag bara det blir knasigt, särskilt som Ann-Catrin Spole precis ovanför skrivits ut normalt. Men nu är det lite väl off-topic kanske... :coffee:

Jo, men alla som känner mig vet ju att jag är lite knasig... :D.

Lite OT som sagt även om det också kunde bli en trevlig diskussion... Kanske det finns något forum i din bransch där man diskuterar sådant?
 

jb

Well-known member
Nu drar det ihop sig... :D

tidigare än utlovat så kommer böckerna från tryckeriet under denna vecka.

Successivt kommer vi sedan att börja skicka de böcker som är beställda OCH betalda (boken/böckerna skickas efter det att vi fått bekräftat från vårt bankgiro att betalningen kommit in).

jättekul tycker jag och jag hoppas naturligtvis att ni ska gilla den riktigt mycket ;)
 

juve

Active member
Låter kanon, då hinner jag slå in den och lägga den i säcken.
Jag kommer att få ett paket i år och det har jag köpt själv!
 

Jemo

Well-known member
jag fick mitt ex igår. började läsa direkt. detta är utan tvekan en av de bästa böcker om espressohantverket jag stött på. kanske lite väl kortfattad för oss som är nördar, men å andra sidan utan onödiga sidospår som ibland kan vara lite störiga.

det märks också att boken bygger på ett äkta engagemang, och att det inte kompromissats med budkapet. än har jag inte hittat något tveksamt/konstigt/till synes felaktigt (vilket jag gjort i alla andra böcker jag läst). jag tycker också det känns väldigt trovärdigt att akademiker har faktagranskat de delar som ligger lite i periferin av vad en barista förväntas ha koll på (botanik, näringslära osv).
 

jb

Well-known member
jag fick mitt ex igår. började läsa direkt. detta är utan tvekan en av de bästa böcker om espressohantverket jag stött på. kanske lite väl kortfattad för oss som är nördar, men å andra sidan utan onödiga sidospår som ibland kan vara lite störiga.

det märks också att boken bygger på ett äkta engagemang, och att det inte kompromissats med budkapet. än har jag inte hittat något tveksamt/konstigt/till synes felaktigt (vilket jag gjort i alla andra böcker jag läst). jag tycker också det känns väldigt trovärdigt att akademiker har faktagranskat de delar som ligger lite i periferin av vad en barista förväntas ha koll på (botanik, näringslära osv).


Kul Jemo att den går hem också hos er nördar... :)

Den är ju skriven för att så många som möjligt ska ha nöje av läsningen, både noviser och dom som har en maskin hemma sedan tidigare... Naturligtvis kan det just därför inte bli för extrem fördjupning i detaljer (kanske blir nästa bok :cool:).

Det värmer gott när man får poisitiva reaktioner på något som man lagt rätt mycket tid på!! Tack.
 

juve

Active member
Kom hem efter några dagars resa, och innan för dörren ligger "den"!
Släppte väskorna och matkassar, lag mig i soffan och läste.

Tack för en bra och spännande bok!
 

martink78

Well-known member
Jag kan bara hålla med, tycker det är en jättebra bok, saklig, förklarande, och den har nog en av de mest omfattande kapitlen om koffein. Där var det verkligen en hel del som var nytt för mig!
Definitivt en av mina favoriter bland kaffeböcker. Det enda jag saknade (om jag inte har missat det) är att du borde tipsa om att man kan rosta kaffe hemma, sälv. Och då menar jag inte att du skall ha nått omfattande kapitel om det (det känns inte som bokens syfte) utan bara tipsa om att det går i några meningar..
 

olof

Member
Fick min bok idag i ett fint vadderat kuvert. Ser mycket trevlig ut. Det blir dagens kvällslektyr och sen hamnar den nog på soffbordet så att alla som ramlar in på besök kan få en inblick i den härliga kaffevärlden.
 

AJ

Well-known member
Har också fått min, inte hunnit läsa ngt i den utan bara bläddrat. Ser ut att bli kul julläsning.
/A
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp