Kaffe på maten - Nej tack??

Kaffe på maten?

  • Ja tack!

    Röster: 18 72.0%
  • Nej tack!

    Röster: 2 8.0%
  • Ibland sitter det fint...

    Röster: 5 20.0%

  • Totala väljare
    25

Calobra

Alnö Kaffehus
För mig är det så att jag jag tycker mycket om mat.
Och självklart mycket om kaffe.

Men kaffe efter maten?!? :(
Njae det tycker jag helt enkelt ofta skär sig helt. En timme efteråt eller så är jag åter mottaglig. Före dess blir det bara tok.

Är det jag som är ute och cyklar eller känner fler som jag?:unsure:
 

GLC

Well-known member
Jag gillar som bekant också mycket mat, och mycket kaffe. Något som turligen nog kombineras med en enorm lust att träna mycket :)

Kaffe på maten skulle jag gärna ta, dock tycker inte min mage att jag ska göra det, så jag väntar 1 timme ungefär för allas bästa.
 

martink78

Well-known member
Har inga problem med kaffe efter maten, tvärtom! Det är nog då som jag tycker espresson kommer till sin rätt som mest faktiskt.
 

Almapeso

Well-known member
Kaffe på maten grundar väl sig i att kroppens resurser går till matsmältningen. Därmed skapas ett sug av att återställa sockerbalansen(?) och då fungerar en chokladbit eller koffein.
 

Gholam

Well-known member
Håller med TS om att det ofta skär sig med kaffe på maten men endast om det inte finns något till, dvs något i form av efterrätt/sötsak.
 

Tobiemme

Well-known member
Lite beroende på vad man ätit, tycker jag. Det som däremot alltid är fel är kaffe med mjölk efter maten. Av fler anledningar. :)
 

Tall_man

Active member
Jag tar gärna kaffet till efterrätten, inte efter den som de ibland envisas med att servera på vissa ställen.

Hemma blir det lite hur som helst. Gärna en espresso när middagen är avslutad och undanplockad. Kaffe kan faktiskt dyka upp antingen före under eller efter maten
 

martink78

Well-known member
Oj, under maten har nog aldrig hänt, dels slår det väl ut all annan smak dels så är det väl lite bökigt att resa sig och göra kaffe mitt i maten.. eller?
 

zix

Well-known member
Min frukost består ofta av bacon eller sidfläsk, stekt ägg, creme fraiche eller dylikt, och en dubbel espresso till.
Jag tycker att det funkar fint som komplement till den starka, ibland salta smaken, som har blivit bruten av syrlig mjuk creme fraiche.
 

Salvenius

Active member
Själv dricker jag helst mitt kaffe mellan måltiderna, jag vill avnjuta mitt kaffe utan en alltför stark mättnadskänsla. Administratören kanske kan lägga till en omröstning till den här tråden i frågan? Det vore intressant att se hur många som verkligen vill ha kaffe i direkt anslutning till måltiden.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Själv dricker jag helst mitt kaffe mellan måltiderna, jag vill avnjuta mitt kaffe utan en alltför stark mättnadskänsla. Administratören kanske kan lägga till en omröstning till den här tråden i frågan? Det vore intressant att se hur många som verkligen vill ha kaffe i direkt anslutning till måltiden.

Administratören - är det jag som trådskapare eller en moderator?Vem kan starta en omröstning?:unsure:
 

Salvenius

Active member
Administratören - är det jag som trådskapare eller en moderator?Vem kan starta en omröstning?:unsure:

Antar att det är Molarin som kan fixa det som är adminstratör. Har riktigtkaffe moderatorer? Vad jag minns så har jag inte sett någon som har ordet moderator under sin avatar, fast det kanske finns medlemmar som har sådana befogenheter ändå.
 

Gholam

Well-known member
Det finns ju kycklinggrytor med choklad i. Om man slår i en dubbelshot Bourbon av något slag borde det väl bli bra. Om inte annat så slipper man tänka på efterrätt :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp