Hur byta brygghuspackning på Nuova Simonelli Mia, Ellimatic och Beach?

Jag har en Nuova Simonelli Mia som jag behöver byta brygghuspackning på. Jag har lyckats få bort den gamla, med våld, och har köpt en ny, men hur sjutton kan man få dit den?

Det ska tydligen vara samma teknik som Ellimatic och Beach, men hur gör man?

Jag har tagit bort "vattenspridarfiltret" som sitter i brygghuset, men det är bara som en tunn platta och ger inte mer utrymme för att få dit packningen - själva mässingsklumpen där vattnet kommer ut är fortfarande kvar i sin helhet och verkar svår att få bort.

Är det någon här som i sin expertis kan hjälpa mig med några tips kring detta? :blush:
 

theseal

Kaffeterroristen
Utan att veta mer om den specifika maskinen så kan jag väl tipsa om våld, mer våld och kanske någon lubrikant.
Pressa den på plats så långt det går för hand och sen få dit den sista biten mha ett PF-grepp utan filter?

pics?
 
OK, här kommer lite bilder.

Från början:





Efter att ha skruvat bort "vattenspridarfiltret":




Närbilder på "mässingsklumpen" som jag inte får bort, och som gör att jag inte kan få dit packningen:







Är det verkligen värme, såpa och våld som ska behövas, eller går det att få bort "mässingsklumpen" på något sätt som jag inte upptäckt??
 

HE

Well-known member
Har du prövar att bryta med en stor mejsel försiktigt, mellan mässingsklumpen och själva ytterringen. Då borde den släppa, den kan ju ha kläggat fast av allt gammalt böös, om man säger;)
 
Jo, jag har provat att bända lite försiktigt med en skruvmejsel, men den rör sig inte - och jag tror faktiskt inte att den sitter fast med den där muttern jag skruvat loss på bilderna: muttern sitter liksom bara fast i mässingsklumpen, utan att fästa i resten av maskinen...
 

HE

Well-known member
Du får skriva till tillverkaren och fråga eller skruva ner ännu mer på maskinen. Det känns verkligen som det skall behövas. Har du fått bort packningen?
Var i Stockholm bor du? Jag kan komma förbi med spettet om det inte är för långt bort;)
 

Pac

Maskindoktorn
Ta det försiktigt med spetten och våldet. Det finns alltid andra vägar. Det gäller bara att hitta dem. :)

Jag har aldrig meckat med de maskinerna, bara med CUP/MAC/Digit-gruppen, så jag kan tyvärr inte bistå med Facit.

Ett annat tips, förutom att vålda mindre, är att låta bli kemikalier. De bränner oftast fast med tiden.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det ser väldigt Isomac ut det där. Montera isär maskinen, och kanske kokaren, för att få packningen på plats. Ytterhöljet av aluminium måste bort. Såvida inte nya packningen är så tunn att den går att pressa in sidledes utifrån, med hjälp av livsmedelgodkänt smörjmedel.
 

Mathias

Well-known member
EDIT!!!! Verkar som Mia är annorlunda! Ser ut som detaljen inte går att demontera.


Mässingsdetaljen, den runda som sitter "fast" är demonterbar. Anledningen till att den sitter fast är med stor sannolikhet kaffegunk. Backflush med starkt rengörongs medel, värma upp och därefter bryta/bända, gärna med något mjukt typ trädetalj.

Manual/sprängskiss:

http://www.nuovadistribution.com/im...er parts books/beach_elli_mia_parts_books.pdf

Kör så det ryker som min gamla reservdelslevereantör alltid sa när jag köpte delar till Alfa Romeo.....
 
OK, nu har jag klarat av det! Men det var inte helt lätt:

1) Skruva bort de fyra muttrar som sitter runt bryggruppen och som syns på mina bilder.

2) Skruva bort de skruvar som håller fast den kromade delen av chassit och flytta på det så att du kommer åt insidan av maskinen.

3) Lossa ev några kablar (och kom ihåg vilka) för att kunna lyfta upp hela kokaren.

4) Lyft upp och vänd på kokaren. Skruva bort de fyra muttrar som håller fast den aluminiumdel av bryggruppen som syns på mina foton.

5) När den delen är borta kommer man åt packningen och kan rengöra allt och sätta dit en ny packning!

6) Skruva ihop maskinen igen. Var noga med att sätta dit aluminiumdelen åt rätt håll, så att handtaget går i på rätt sätt! (Jag satte dit den 90 grader fel först, och fick öppna hela maskinen igen.)

Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp