Omröstning, vilka bönor för nytt café i Alingsås?

Vilka bönor tycker ni??

  • Passalacqua Mehari

    Röster: 8 21.1%
  • Passalacqua Cremador

    Röster: 4 10.5%
  • Mokambo Rossa

    Röster: 1 2.6%
  • Mokambo Buon Gusto

    Röster: 0 0.0%
  • Caffè Mauro De Luxe

    Röster: 6 15.8%
  • Johan & Nyström La bomba

    Röster: 3 7.9%
  • Johan & Nyström Isola

    Röster: 16 42.1%

  • Totala väljare
    38

fotogenicco

Well-known member
Hej!

Jag är precis i uppstarten att starta min nya verksamhet,
det blir en fotobutik, med framkallning och studio.
Till råga på detta tänkte jag servera Alingsås bästa kaffe i kaffebaren!

Varför, jo, det finns inget café som är sådär extra gott kaffe på,
så nu kommer det, kommer bara att vara erfarna certifierande baristor!

Känslan blir lite i stil med Bar Centro / bar italia.
Ska vara mycket take-away då jag ligger nära stationen där pendeln till göteborg går. Kommer då ha en kaffebar som sittplatser, men även en loungedel där man kan sitta och relaxa lite. Det blir endast kaffe, några chokladbitar och några fina italienska torra kakor!

Vore kul om så många som möjligt skulle kunna svara i omröstningen vilket kaffe ni tycker jag ska ha, om inte eran favorit finns med får ni gärna skriva en rad!
 

fotogenicco

Well-known member
kakor och chokladbitar, inga mackor, lokalen är liksom bara godkänd för styckförpackade saker.
Men om efterfrågan finns för mackor, kommer jag eventuellt använda en italiensk restaurang som finns i alingsås som kan göra mackor och förpacka de i sitt godkända kök för att sedan leverera. Då blir det foccacia och ciabatta mackor, med parma etc.
 

fotogenicco

Well-known member
den är svensk, fast jag är halvgreek!
Har inte sagt något annat, jämförde den med 2 italienska, men men...
Kanelbullar och bryggkaffe intresserar mig inte.
 

Buffeln

Well-known member
Jag hade kört Mehari eller Mokambo boun Gusto som baskaffe och kompletterat med kul singlar i en andrakvarn. Då gör du de flesta glada.
 

Ciclista

Well-known member
några förslag på singlar?

Blackburn Estate från Da Matteo skulle jag rekommendera.

Tycker som ovanstående att du ska köra någon italiensk blandning som bas pga att de är förhållandevis billiga, finns roligare kaffen men du kommer ändå göra Alingsås bästa espresso. Vad jag vet är väl inte Alingsås espressons mecka:)
 

fotogenicco

Well-known member
hehe,. alla caféer tror att de har alingsås bästa kaffe, men men, det är inget vidare faktiskt...inte längre iallafall!

Det är det att jag fått riktigt bra inköpspriser på just isola, och tycker om den skarpt, tänker också att kanske de som känner till dessa bra kaffebarer i göteborg, tycker kanske att man är lite väl mycket copycat?
 

fotogenicco

Well-known member
hehe det vore grejer...

Det enda svenska är ju landet, sen får man ju välja ett inbjudande tema, vilket självklart känns rätt med italienskt.

Hur vore det med en pizzeria som skrev äkta grekisk pizza, eller eller en grekisk taverna med ungersk mat :)
 

zero

Active member
Vad är en "Svensk Kaffebar" för nåt? Har aldrig hört uttrycket innan faktiskt. För tankarna till en Gevaliamärkt glaskanna som står på femtioöringar på en korvkiosk i en parkeringsficka...

:unsure:

:) mina tankar går inte mot Gevalia utan mer svenskrost från J N, Damatteo, Åre mm.
 

zero

Active member
Isola är ett jävligt bra kaffe tycker jag,passar både som en enkel och med mjölk.
Hur stor blir serveringen?
 

theseal

Kaffeterroristen
:) mina tankar går inte mot Gevalia utan mer svenskrost från J N, Damatteo, Åre mm.

Tyvärr är det väl så att folk kommer tycka att det smakar blaskigt. Man vill HA garvysra och massiv bränd beskhet i sitt bryggkaffe, det är så man är van att ha det..

Ne, kör du på nån bra blend, typ mehari eller la bomba och toppa av med nån frisk singel i andrakvarnen. Servera långa americanos eller lungos till folk som promt skall ha "vanligt kaffe"

lycka till.
 

MaZ

Well-known member
Tyvärr är det väl så att folk kommer tycka att det smakar blaskigt. Man vill HA garvysra och massiv bränd beskhet i sitt bryggkaffe, det är så man är van att ha det..

Ne, kör du på nån bra blend, typ mehari eller la bomba och toppa av med nån frisk singel i andrakvarnen. Servera långa americanos eller lungos till folk som promt skall ha "vanligt kaffe"

lycka till.

Nu var det ju inte ett café för "folk" utan för de som vill ha en riktig espresso. Som jag förstår det så finns det redan massa ställen för "folk" i Alingsås... ;)
 

Thomaz

Well-known member
Vad är en "Svensk Kaffebar" för nåt? Har aldrig hört uttrycket innan faktiskt. För tankarna till en Gevaliamärkt glaskanna som står på femtioöringar på en korvkiosk i en parkeringsficka...

:unsure:

Kanske nåt i stil me Sturekatten ?? eller ett klassiskt svenskt 50 tals kafé ?? Helt klart bryggkaffe iallafall... Inte heller av ondo om det är nybryggt och inte stått en kvart.
//T;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp