La Pavoni-köp, maskin och kvarn.

snaggvovve

Well-known member
Jag tänker köpa en La Pavoni-maskin, antingen en Europiccola eller en Professional.
Är det värt mellanskillnaden att köpa den dyrare Professional ?

Finns det någon fysisk butik i Skåne eller angränsande län som säljer La Pavoni ?
Eller är maskinen så pass strulfri så man vågar beställa en på nätet från utlandet ?
Bra ställe att handla från i sådant fall ?
När det blir dax att byta packningar eller serva maskinen i allmänhet, går det att få gjort i Sverige ? Var ?

Är La Pavonis kvarnar bra ? Jolly Doser Lusso eller JDN Special.
Vilken är att föredra ? De kostar ungefär detsamma.

Mycket frågor som snurrar i huvudet innan köp, hoppas att få svar på några av dem här...
 

HE

Well-known member
Jag såg att det var någon som lagt ut en La pavoni på säljes idag eller igår, här på forumet. Tror den har några år på nacken. Ser ut som min maskin som är från slutet av 80-talet.

I dagsläget finns inga återförsäljare i Sverige när det gäller packningar, men köper du nytt lär det väl dröja innan det är dags att byta. Köper du utomlands så beställ en extra packningssats.

Det känns inte som det finns jättemycket som kan strula på La Pavoni. Fördel med nyare är att den har termostat. Min gamla står och frustar tills man stänger av.

Kvarnen har jag ingen erfarenhet av, jag kör rocky. Rock on:cool:

/HE
 

Jemo

Well-known member
den är strulfri, ingen stor risk att beställa på nätet. jagar man begagnat så kan man göra fynd på blocket eller ebay. men hugg inte på första bästa, för det finns en hel del som försöker sälja till priser som om det vore frågan om rariteter i massivt guld. 2000 är nog ett ok pris för en europiccola i fint skick. men man kan ibland springa på exemplar för 1000-1500.

jag hade valt europiccola, dels för att jag tycker den är snyggare och dels för att du ändå inte har någon nytta av den större kokaren (eftersom maskinen blir för varm efter 2 dubbla).

tidigare har i alla fall kaffemaskinen.se sålt packningar. det är lätt att byta själv.

generalagenten för la pavoni finns på mobilvägen i löddeköpinge (tidigare hette de gerby, nu tror jag de heter empire). de har jag också köpt packningar av, inga problem.
 

HE

Well-known member
Jag var i kontakt med empire i Stockholm för ett par månader sedan då hade de lagt ner som generalagent för La Pavoni, det skulle vara om det hänt något nytt?

Packningar byter du smidigt själv.
 

snaggvovve

Well-known member
EL-res.jpg


LA PAVONI Europiccola Deluxe EL finns för 4200:- inkl. frakt från Italian kitchen aids.
Borde väl vara ett bra köp ?

Vilken storlek har portafiltret på en sådan här maskin ?
Måste ju skaffa en tamper också...
 

mikfri

Well-known member
51 mm på de nyare moellerna. Jag tycker pavonin är fantastisk som hemmamaskin (jag har nog sagt det i typ 38 trådar vid det här laget...). men det tål att upprepas. Jag tycker att jag kan klämma ur jämnare resultat med pavonin än med den stora (högljudda) HX:en som jag har sida vid sida hemma. Framförallt har den förmågan att få bönor som verkar lite trista (musetti blå/molinari eko) och/eller på gränsen till för gamla att skina, till skillnad från sin storebror som har en förkärlek för de dyraste bönorna... :)

Det är nog svårt att få mer valuta för pengarna i maskinväg om man nu vill ha espresso. Go Pavoni!

p.s. jag har precis beställt packningar från Norge (ca 300 inkl frakt). Får se hur det fungerar med leveranser.

/m.
 

supinum

Well-known member
Och vill man inte byta packningarna själv av en eller annan anledning kan man med fördel vända sig till Coffeema. Jag fick just en generalöversyn av min maskin där. Nu är den som ny. :) nästan jallafall.
 

snaggvovve

Well-known member
Låter man en LA PAVONI Europiccola stå på hela dagen eller ska man bara ha igång den när man gör en espresso ? Den värms ju tydligen upp ganska fort.
 

supinum

Well-known member
Jag har kopplat min till en seniltimer som bryter strömmen efter 60 minuter så slipper jag oroa mig för att den ska gå torr.
 

UbbeK

Well-known member
Det tar inte många minuter för den att komma upp i temp.
Brukar inte max fylla min med vatten utan ligger vanligast några cm upp på mätglaset.
Skulle gissa på i detta fallet att den är uppe efter 5 minuter i temp.
Under tiden har man att göra med malningen och allt runt omkring bön tillredningen.
Brukar slå av den mellan tillverkningarna om jag dricker två efter varandra.
Jag skulle även rekommendera att man skaffar några extra dubbelkorgar. Jag fick med 3 st vid mitt köp. Detta underlättar vid bjudningar av mindre sällskap.
 

johey

Well-known member
Man låter inte en sån maskin stå på hela dagen. Man kör igång den, låter den bli varm (10 minuter), gör sin kopp och stänger av den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp