Trasig packning i brygghandtag? (Gaggia classic)

dawen

Member
Hej!

Jag har en Gaggia classic som har några år på nacken, och hade det redan när jag köpte den. Jag har på senare år inte använt maskinen så mycket, eftersom jag inte varit riktigt nöjd med kaffet den har presterat, men tänkte börja igen idag.

När jag gjorde rent brygghandtaget så noterade jag att gummipackningen såg lite konstig ut, och när jag skulle lyfta ur den så lyckades jag dra sönder den.

Mina två frågor är:
- Kan en läckande packning i brygghuset vara orsaken till att jag inte uppskattade kaffet tidigare? Symptomen var att kaffet rann igenom alltför snabbt, även trots fin malning.
- Var hittar jag en ny billigt? De jag beställde från senast, som har agenturen för Gaggia (om jag inte minns tokigt), hade 500 som minimigräns för beställning.

Bifogar två bilder för att ni ska förstå vad jag menar:

IMG_2837small.JPG


IMG_2840small.JPG


Det är alltså den ringen i mitten som är trasig, och jag undrar om det är tänkt att det ska passera vatten där eller inte. Det känns som att det rimliga är att vatten passerar kaffet, går genom hålen i botten, och sen går i utkanten av brygghandtaget och sen förbi gummipackningen. Rätt eller fel? Rätta mig gärna :)


Stort tack på förhand! Nu ska jag fortsätta rengöringen med att putsa upp min kvarn :)
 

HE

Well-known member
De bilderna du visar har inga packningar så vitt jag vet. Däremot sitter det ju en packning som filtret möter upp i maskinen. Den packningen behöver ju bytas med jämna mellanrum. Den kostar väl 25 kr plus minus 20kr:huh:

Är den packningen gammal så rinner vatten på utsidan av portafiltret (handtaget).

Hoppas det är hjälp på traven. En classic ska ju göra fint kaffe.

/HE
 

Gholam

Well-known member
Jag förstår inte riktigt hur du menar eller vad du menar och borde därför inte uttala mig men någonting säger mig att det inte är jag som missförstår dig utan att du har missförstått funktionen hos din maskin.
Mina funderingar är då:
1. Brygghuspackningen (som kostar bara ca 60:- på tex Kaffemaskinen) sitter inte på Portafilteret (PF) utan på bryggruppen. Den finns fina bildbeskrivningar på hur man byter denna. Symptomen för en dålig packning är att kaffet rinner ut på sidorna och du har därmed för lågt tryck i bryggruppen. Inte att det rinner för snabbt.

2. Vad jag förstår av din beskrivning av "ringen" är den metalliska ringen som normalt brukar kallas för fjäder filterhållare, men den ser ju OK ut på bilden. På PF:en till min Gaggia finns ingen packning, inte som jag har noterat.

3. Jag rekommenderar att du tar fram lite Svinto och jobbar upp glansen på den där PF:en. Man tycker ju synd om den! Själv sågade jag ur dess botten och fick en naken-PF. Rekommenderas!
 

Marv

Well-known member
Jag tror att huvudförklaringen till att du inte uppskattade kaffet tidigare finns i bild 2.
ursäkta språket, men maken till ingrod fillterhållare har jag aldrig sett. Jag kan bara ana hur maskinen ser ut inuti. Köp en burk grupprengöringsmedel och ett blindfilter och gör ren maskinen grundligt. Filterhållaren lägger du i blöt med samma rengöringsmedel och varmt vatten.
Använd inte svinto, det kommer att repa och slipa bort kromet.
 

dawen

Member
Jag kanske skulla lagt upp en lite tydligare bild. Inuti mitt handtag, under filtret (som är använt till max 50 koppar), sitter det en gummipackning. Tittar man på bild 2 så finns det ett hål i mitten, och fram till igår så var det inte ett hål utan det satt gummi där, men det var trasigt. Jag kan fota och visa om det är otydligt. Brygghuspackningen är för övrigt, samtidigt som filtret.

Jag har såklart skrivit fel i mitt första inlägg, det är självklart inte brygghuset jag menar utan handtaget (kallas det filterhållare?).

Så, var köper jag en ny sån här packning? Kan en läckande packning under filtret vara orsaken till att kaffet rinner igenom långsamt, eller har jag missuppfattat funktionen?

Filterhållaren (om det nu heter så) är för övrigt ren inuti, bara lortig på utsidan. Jag är ingen putsbög ;)
 

Marv

Well-known member
Ahh, då mistar jag mig, trodde det svarta var ingrott kaffe.
Det skall inte vara ngn packning där. Det kan vara så att den svarta packningen du refererar till är en billigare form av blindfilter som används vid rengöring. Jag skulle rekomendera att du slänger det och skaffar ett riktigt blindfilter istället
I filterhållaren skall bara filtret och fjädern som håller fast det sitta. Om kaffet flödar för fort får du mala finare.
Jag lägger upp en bild på en ren filterhållare som referens.
 

Bilagor

  • IMG_0109.JPG
    IMG_0109.JPG
    112.6 KB · Visningar: 21

Mayhem

Well-known member
Var det inte en del tillverkare som körde med skumma dubbelbottnade portafilter som de på något magiskt vis hävdar skulle ge bättre crema? Jag skulle gissa att det rör sig om något sådant i alla fall. Plocka bort skiten, mal finare och tampa hårdare!
 

Gholam

Well-known member
Var det inte en del tillverkare som körde med skumma dubbelbottnade portafilter som de på något magiskt vis hävdar skulle ge bättre crema? Jag skulle gissa att det rör sig om något sådant i alla fall. Plocka bort skiten, mal finare och tampa hårdare!

Jaa, det så kallade Crema filter...
 

Agathorn

Well-known member
Jepp jag kan verifiera detta då jag har en Gaggia Classic Coffee själv och i manualen kallas det nog för crematillsats eller liknande. En gummiplatta med hål i mitten som man skulle ha i portafilterhållaren. Kasta den, problemet löst :)

För övrigt kan jag hålla med om att om du inte redan gjort det så börja med en rejäl avkalkning och rengörning. När du tror att du är klar så dra ett shot som vanligt fast helt utan kaffe, så att det bara kommer ut varmt vatten. Ifall vattnet smakar som sig bör så är det fritt fram att prova en espressoshot
 

dawen

Member
Sådär, crematillsats borttagen :) Jag ska avkalka den igen och testa vattentipset från Agathorn, och så återkommer jag förhoppningsvis lyrisk efter lite labbande... :)

Tack för alla tips och råd!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp