vad ska man köpa för espressomaskin?

Hasse1

New member
Har tänkt att köpa en semiautomatisk maskin runt 15-20 tusen.

Har kollat på brasilia, ecm, la spaziale, izzo. Fastnade designmässigt för Belle epoque junior från brasilia.

Vad ska man tänka på när man väljer maskin?
 

svartvest

Well-known member
1.Tänk kvarn, det är det stora!!
2. Enkel eller dubbel kokare, vad skall du servera?


Själv dricker jag mest cappos och espresso, frun americano. Var inne på en DC svängde till en QM ventrano och så kom Izzon som jag gillar teknikmässigt och utseendemässigt.
Direkt vatten/tank, rotationspump,pid det avgjorde saken för mig.

+tiden jag sparade pengar för inköpet....;-)
 

treefinger

Well-known member
Jag har en DallaCorte Mini som jag är väldigt nöjd med. Det enda negativa jag kan komma på nu är att jag inte kan stänga av ångkokaren, om jag bara ska göra espresso.
 

Agathorn

Well-known member
Har tänkt att köpa en semiautomatisk maskin runt 15-20 tusen.

Har kollat på brasilia, ecm, la spaziale, izzo. Fastnade designmässigt för Belle epoque junior från brasilia.

Vad ska man tänka på när man väljer maskin?

Om du gillar Brasilian och det är den maskinen jag tror det är, så kanske Elektra micro casa semiautomatica vore något för dig. Utseendemässigt. Fått bra omdöme också.
 

ask2

Well-known member
Jag är grymt nöjd med min Brasilia. Dock inte dubbelkokare men den är så massiv och rejäl. Med fast vatten och avlopp, rejäl kapacitet för koppvärme (och husuppvärmning) kokvatten (ca 1 liter åt gången) och rejält med ånga.
Man skall ha plats för den dock (vilket vi har :) )

Ser dock fördelarna med en dubbelkokare ...
 

Gholam

Well-known member
Strömförbrukning är också ofta en faktor att ta med i beräkningarna. Har man en "lagom" stor kokare så slipper man använda el för uppvärmning av huset/lägenheten. Vi konsumerar 2-3 cappus 2ggr dagligen så jag har tänkt mig slå av maskinen där i mellan och spara ström. Samtidigt ska det inte ta mer än en kvart att komma upp i drifttemperatur. Bla. därför har jag bestämt mig för laSpaz minin.
 

Mathias

Well-known member
Om du gillar Brasilian och det är den maskinen jag tror det är, så kanske Elektra micro casa semiautomatica vore något för dig. Utseendemässigt. Fått bra omdöme också.

Instämmer. Det finns ett test på home-barista av Elektran och personen som testat tror att det är samma grupp och att det är den som gör maskinen bra i hans tycke. Han har även ett test på gång av en Bezzera BZ07 som också verkar ha denna grupp.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp