Frågor om extraktioner

BloodyMezzo

Well-known member
Jag undrar, vad innebär "lång" respektive "kort" i extraktionssammnahang? Jag trodde det hade med tiden att göra men det stämde tydligen inte?

Sen undrar jag, vilka kaffen är det som man brukar rekommendera längre/kortare extraktion? Vad är det som styr?

Som det är nu har jag kört allt kaffe enligt formeln ca 8cl på typ 27 sek. Då har jag fått ett tryck i mätaren på strax över nio bar. Är det för mycket (man brukar ju rekommendera 8-9 vad jag förstått, både för maskinens hälsa och för kaffets smak)? Men om jag maler grövre så hinner jag få ut mycket mer vätska, tycker kaffet blivit tunnt. Alternativa sätt? :huh:
 

Ciclista

Well-known member
Jo som jag har förstått det har det med tiden att göra.

Hur länge man ska extrahera ett kaffe har väl med densiteten att göra? Men det är ju svårt att ta reda på själv så testa själv extraheringstider. 8cl låter väldigt långt i mina öron, testa att dra mycket kortare dubblar. Testa ner mot 5cl.
 

mts

Well-known member
Korta och långa skott beror som allt annat på allting :)

Skämt åsido, jag drar för egen del generellt rätt tighta skott då jag inte alltid vill ha sista delen av espresson. Fast det skiljer sig markant mellan olika kaffen, det är nog vid närmare eftertanke främst på singlar jag kör kort, på blends och framför allt om jag ska blanda med mjölk så är sista biten precis när det börjar blonda det som för mig avgör om cappun blir bra eller inte.

Om jag inte missminner mig så sägs det finnas tre delar av extraktionen, först kommer syrligheten, sen sötman och sist bodyn (testa själv med en tesked när du gör en espresso hur det smakar direkt ur spouten).
Så för en lite fräschare espresso kan du dra den kort, men gillar du fylligheten och kroppen så drar du den lite längre. Det som avgör när du ska sluta är (iaf för mig) färgen på kaffet som rinner ut, det ska fortfarande vara mer åt fin brun nyans än gul och ful...
 

Teddy

Active member
Om jag inte missminner mig så sägs det finnas tre delar av extraktionen, först kommer syrligheten, sen sötman och sist bodyn (testa själv med en tesked när du gör en espresso hur det smakar direkt ur spouten).

Intresant, Jag måste prova med att byta koppar fort medan kaffet rinner för att kolla på smaken ordentligt under olika tidsperioder av extraktionen.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jo som jag har förstått det har det med tiden att göra.

Hur länge man ska extrahera ett kaffe har väl med densiteten att göra? Men det är ju svårt att ta reda på själv så testa själv extraheringstider. 8cl låter väldigt långt i mina öron, testa att dra mycket kortare dubblar. Testa ner mot 5cl.

Öh, okej. Jag trodde man brukade säga typ 3-4cl per enkelkopp? Kör du 2,5 cl alltså? Ska jag minska på tiden då eller mala ännu finare? Kommer upp så förbannat högt i tryck så det känns inte riktigt som ett bra altterativ tyckte jag.

Ska börja titta på färgen. Bra tips! :)
 

Ciclista

Well-known member
Mal finare och/eller dosera upp. Gör en tryckjustering vetja! Du ska inte reglera trycket med dosering och malning, opv:n ska vara satt så att du brygger på ca 9 bar.

Jag kör ofta ner mot 2,5 per enkel men det beror helt på böna. Dock så går jag nästan aldrig upp till 4 per enkel. Men det är bara att testa sig fram, olika kaffen kräver olika extraheringar. Och som sagt kolla på färgen!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jo som jag har förstått det har det med tiden att göra.

Hur länge man ska extrahera ett kaffe har väl med densiteten att göra? Men det är ju svårt att ta reda på själv så testa själv extraheringstider. 8cl låter väldigt långt i mina öron, testa att dra mycket kortare dubblar. Testa ner mot 5cl.

Hm. Betyder längre tid att man också bör få mer kaffe i koppen eller ska man justera malning så att vattnet passerar långsammare? Då blir det väl snarare en sorts ristretto? :huh:
 

BloodyMezzo

Well-known member
Mal finare och/eller dosera upp. Gör en tryckjustering vetja! Du ska inte reglera trycket med dosering och malning, opv:n ska vara satt så att du brygger på ca 9 bar.

Jag kör ofta ner mot 2,5 per enkel men det beror helt på böna. Dock så går jag nästan aldrig upp till 4 per enkel. Men det är bara att testa sig fram, olika kaffen kräver olika extraheringar. Och som sagt kolla på färgen!

Hur gör man egentligen en tryckjustering? Är det något som finns beskrivet i manualen normalt? Påverkar det garantin? Hur krångligt är det?

I min manual minns jag bara att det står " Om du får för lågt tryck (4-6 bar), mal finare, tampa hårdare eller dosera mer kaffe." Men så bör man inte göra alltså? :huh: Är fortfarande ganska mycket rookie här så jag vet inte om det där bara är bullshit.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Du kan ju låta pumpen gå tills vattnet i tanken är slut om du vill. Hur kaffet kommer att smaka då är en helt annan femma dock...

Det har egentligen inte så mycket med själva extraktionstiden som sådan att göra. Det är mer en fråga om att hålla koll på hur kaffet ser ut och styra malning/dosering/tampning efter det.

Kolla kaffets färg och konsistens i stället och kika på klockan för att kontrollera när blondningen inträffar. Skulle det rinna igenom på 15 sekunder är det troligtvis fel på malgraden och/eller doseringen. Samma sak om det skulle droppa fram 1 cl på en och en halv minut...

Vad jag menar med detta är att man bara använder klockan för att checka så att tiderna inte blir orimliga. Sedan är det nog som med fotografering att det inte finns något egentligt rätt eller fel, bara fungerar eller fungerar inte. Om man tycker att kaffet smakar bra trots en extraktion på 15 sekunder eller en på två minuter så fungerar ju det kaffet för dig och är således "rätt".

På min maskin finns det en skruv under karossen som man kan justera trycket med. Betänk bara att ett allt för gammalt kaffe oftast ger ett lägre tryck (eftersom vattnet tar sig igenom snabbare) oavsett malgrad och dosering!

//Stefan (som har lärt sig ett och annat men som fortfarande har massor kvar att lära)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tack Stefan!

Jag tror jag gör en ny tråd av det på en gång. "Hur justera tryck på en Isomac?" Snart i ett kaffeforum nära dig. :)
 
Topp