Egna råkaffeblandningar

Coffea-Arvensis

Well-known member
Jag har inte hittat någon tråd som tar upp olika egna bönblandningar,
Tänkte att det kan vara kul att veta vilka bönor som funkar bäst ihop.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
1/4 Maragogype
1/4 Guatemala genuine antigua
1/4 Papua New Guinea robusta
1/4 Yirgacheffe
Mellan till hårt rostade efter behag. :coffee:
Jag är långt från proffs, men jag körde mellanmörkrost (steget innan fransk)
och jag känner mig nöjd.
Lite rökt, fruktig choklad. :D
 

zix

Well-known member
yirg + monsun malabar, 50/50. Så mörkt du vågar. Vänta ett par dagar längre innan du dricker denna som espresso. I påse med backventil bör du nog låta den ligga minst 8-10 dagar, i vanligt syltburk räcker det med 5-6 dagar.
yirg + old java 70/30. Försiktigt med javan, men låt den inte bli för ljus, ta den fram till strax innan andra crack.
 

BengtL

Active member
Monsun + santos + Caranavi 40/30/30. ganska mörkt. Vänta helst längre än du vill, dvs 3-5 dagar. Har mitt i vanlig glasburk. Blandar precis innan malning.
 

martink78

Well-known member
Jag blandar sällan råkaffe, rostar alltid separat och blandar innan jag maler. Då har jag valet att köra singel och kan dessutom modifiera blandingen efter tycker och smak.
 

zix

Well-known member
Jag blandar ganska ofta innan rostning, men det går inte att göra det jämt. I ugn går det lättare, men med varmluftspistolen går det inte alls särskilt bra.
Men även i ugn så beror det på vad man vill blanda ihop, monsun malabar t.ex. kan oftast inte rostas tillsammans med andra.

Däremot låter jag det sällan ligga i olika burkar, även om jag har rostat separat. Jag bestämmer mig för en blandning, rostar, blandar ihop.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp