"Har du inget vanligt bryggkaffe?"

GLC

Well-known member
Vad är rent generellt mängderna i en americano, eller long black för den delen. En enkel espresso och hur stor mängd vatten? Att fylla koppen upp kan ju variera beroende på koppstorlek och kan antagligen lätt bli vattnig.
 

alpvik

Member
Har en "French Press" som jag tycker är helt OK. Särskilt med bra, nymalda bönor. Bra om många vill ha "traditionellt" kaffe. Och ibland måste man helt enkelt prioritera kvantitet före kvalitet...
 

Tall_man

Active member
Ibland vill man ju ha det ena och ibland det andra. En espresso kan inte ersätta en stor mugg kaffe och vice versa.

Jag brygger Zoegas Forza i melittafiltret fungerar utmärkt som 'brukskaffe'. Funderar på att komplettera med ett guldfilter. Espresson vill jag oftast ha senare på dagen. Just nu försöker jag komma överens med J&N Sweet Holy Moses.
 

SoddaM

Active member
från arekafferosteri.se idag den 28 oktober 2009:

"Specialkaffe kan rostas både för espresso och för brygg. Särskilt de här fina delikata COE- kaffena gör sig bäst som filterkaffe- då får kaffet blomma och visa sitt rätta ursprung. Min största dröm är att vi ska ta tillbaka bryggkaffets rättmätiga plats i det svenska fika samhället. Men det ska vara ett bryggkaffe som bryggts med kärlek och kunskap och med nymalda specialkaffebönor rostade på ett mikrorosteri som bryr sig om att ta till vara kaffets smaker på ett riktigt sätt och som talar om varifrån kaffet kommer- inga hemligheter."
 

robbowan

Well-known member
Jag - är väl snarare missbrukare än brukare - drar ju själv i mig en dubbelkanna moka, två dubbla shot espresso (av något slag) samt och säkert 1-2 koppar brygg varje dag. Var sak har sin stund. Oftast känner jag för en espresso eller macchiato (dubbla) men ibland är det bara schysst att ta stora koppen med brygg (och ibland en skvätt mjölk) och läsa tidningen.

Americano är jag allergiskt mot - tycker det är en skymf mot espressokaffet.

Kanske är det dessutom alla de j-a Americanos jag fick göra till våra amerikanska gäster på Hayman som gjorde att jag ruttnade.

"Thees eees a little bit strooung, don'tcha have filter cooofiii?"
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp