"Har du inget vanligt bryggkaffe?"

Espressisten

Active member
Ville bara kolla om det bara är jag som har vänner som inte förstår att espresso är rikigt kaffe och bryggkaffe är just det... bryggkaffe. Har sedan länge gjort mig av med den gamla bryggaren och dricker endast espressobaserat kaffe hemma. Hur gör alla ni andra? Har ni en kvar er gamla bryggare till era neandertalalande gäster eller serverar ni dem te? Man kanske borde byta vänner... :unsure:
 

kaffe med slice

Well-known member
Bryggaren finns kvar och används. Guldfilter och Aeropressen används flitigt.

Det är väl synd att begränsa sig till bara espressometoden :cool:
 

svartvest

Well-known member
När dom ser maskinen, blir det tyst...

Jag frågar ibland vilken bryggmetod de vill ha, perkulatorkaffe är inte en bryggmetod.
De flesta vill ha något från maskinen. Oj jag måste ha bra vänner...
 

lupoo

Well-known member
Presskanna (eller "Bönpress" som jag såg att någon kallade den på Blocket) är alternativet när espressokaffe känns för "vågat" för gästen.

Men med nymalda bönor och lite insisterat kaffeprat så brukar de flesta vara så pass nyfikna att de gärna följer med ut i köket och är med och drar ett "naket enkelskott".
 

snabbkaffe

Well-known member
Har aldrig gillat bryggkaffe. Smakar utspätt. Således har jag kastat bryggaren jag fick i present, och kör endast espressobaserat.

Kanske man kan lära sig njuta av bryggkaffe också någongång :)
 

Zalve

Well-known member
Pressokaffet har ingen hittils klagat på, så det är det som serveras om de vill ha "vanligt" kaffe..
Iband Aeropress om det bara är en person som ska serveras.
 

Gholam

Well-known member
Presskanna och "Melitta filteret" används ibland men mottot är "vill gästerna inte ha espressobaserat får de te!".
 

mts

Well-known member
aeropressen brukar kunna gå varm om vi är ett par stycken, funkar bra att dra ett par stycken rätt snabbt i en kanna och sen dricka ur små koppar :)

annars är det presskannan och termosen som får jobba.
 

Camera IT

Well-known member
Här erbjuder vi kunderna espressobaserat eller 2 olika bryggkaffen. Bergstrand orignal som mellanrost och Barahona eller malabar i andra val.
Hemma kör vi bryggkaffe på en vanlig bryggare.
 

FabianP

Well-known member
Enkelt svar på den fråga: "Nej, jag har inget vanligt bryggkaffe. Däremot kan du få en underbar kopp guldfilterkaffe..." :)

Jag dricker själv säkert tre gånger så många koppar guldfilterkaffe som espressobaserat, så just bryggningen har jag inget emot. Däremot att det oftast görs på fel kaffe, men det är en helt annan sak.

/Fabian
 

Agathorn

Well-known member
Jag började allt mer sakna känslan av att sitta med en termos och fylla på en mugg medans man lirade favvospelet på datorn en tidig lördagmorgon :) Men nu är aeropress införskaffad och det blir mumma så gott!
Tycker inte espresso är en ersättare till "droppkaffe" så att säga. Himla bra komplement dock! Variation är bra anser jag!
 

Gholam

Well-known member
Med dagens höga kvadratmeterpriser på lägenheter, kan det vara svårt att motivera både en espressomaskin och en kaffebryggare :D Det är cirka 18k per kubik om man har 3m i tak och bår i stan.
 

sannispannisen

Well-known member
jo mina äldre släktingar vill hellre ha bryggkaffe.

jag har inte haft nån bra kvarn så jag tycker inte espressokaffet varit vidare gott utan mjölk, så det har allt vart lite problem med dom som dricker svart.
de yngre blir jätteglada när de får cappuccino.
 

larjo11

Well-known member
Bryggkaffe är inte alltid döden.
Mal lite J&N Café Alejandra o kör genom melittafiltret så får du se på andra bullar. Det är bland det bästa jag druckit :)
 

Gholam

Well-known member
Håller med om att bryggkaffe med bra kaffe blir jättegott. Men senast jag serverade kaffe till ett "gäng" var det bara en person som skulle ha svart kaffe och det blev en trippel espresso. Hon sa att det var gott (da Matteo Senhora Fatima).
 

Salvenius

Active member
...och ger dem en Americano.

Det är precis vad jag brukar göra och det är i regel mycket uppskattat. De flesta blir glatt överraskade över att få ett kaffe som är så fylligt, smakrikt och befriat från alla tendenser till surhet att de själva överväger att skaffa espressobryggare plus kvarn. Americano är den bästa inkörsporten till seriöst kaffedrickande för nybörjare.
 
Topp