Tvätta era maskiner ordentligt

peterparnes

Well-known member
Alla som regelbundet skruvar av sitt spridarfilter och tvättar det kan ignorera det följande.

Övriga som bara gör det varannan veckan eller mer sällan kan ta en titt på följande bild och ta det som inspiration för att tvätta oftare (som jag själv). Bilden är tagen efter att jag har backflushat en Silvia med rengöringsmedel och senaste gången jag skruvade av filtret var för 3 veckor sedan. Det blir en hel del gammalt kaffe där bakom. Nästan en hel liten espresso ;)

Visa bilaga 3351
 

Bilagor

  • 091025 - 1.jpg
    091025 - 1.jpg
    80.7 KB · Visningar: 452

Marv

Well-known member
Jag skruvar ALLTID av filtret och hållaren just av denna anledning. mkt upplysande bilder.
 

FabianP

Well-known member
Det sa han ju; Alltid. Blir inte mycket annat gjort då! :lol:

Så mycket har jag nog inte haft bakom masken på min, men visst fasen fastnar där en hel del. Lär dessutom sätta en hel del smak, så detta kan vara en bra start innan man köper teflonbelagt portafilter...

/Fabian
 

Marv

Well-known member
Tja....alltid när jag gör rent...inte alltid som i alltid utan alltid som i varje gång
 

peterparnes

Well-known member
Till en mer seriös ton på denna tråd:

Pac, jag brukar backflusha en gång om dagen (på kvällen) men min maskin gör normalt bara 3-4 dubbla espressos per dag. Tror du det skulle bli mindre "baggel" om man backflushade efter varje skott?
 

theseal

Kaffeterroristen
Backflush efter varje skott gör gissningsvis processen med uppbyggnad av baggel långsammare.

Många andra faktorer som påverkar är väl maskintyp(uppbyggnad)
malningsgrad och dosering.

upplysande och förhoppningsvis något som ligger till grund för att var och en här hittar sitt rengörningsintervall..

/säl, vars showerscreen gissningvis är way overdue för rengörning.
 

Agathorn

Well-known member
Jag backflushar efter varje shot och har aldrig haft ett spridarfilter som sett ut så :)
Kan tilläggas att jag är relativt slarvig däremot med att backflusha med medel eller skruva loss spridarfiltret.
 

EspressoChristian

Well-known member
Hm.. Konstigt! Jag har också en Silvia och jag rengör absolut inte lika ofta.

Min maskin har aldrig sett ens liknande ut. :huh:

Bakom mitt spridarfilter brukar det max finnas lite spridda kaffekorn. Absolut inget som liknar bilden i tråden.

Min rengöring består i att jag skrubbar spridarfiltret med palloborsten efter varje skott och dessutom rengör med lite extra flushande.

Jag backflushar med medel ca en gång i veckan..

Man blir ju nyfiken på varför det ser helt annorlunda ut hos dig när du verkar rengöra oftare..?
 

GLC

Well-known member
Kanske kan bero på överdosering och hur mkt som trycks upp i spridarfiltret? En tanke som slog mig bara..
 

Almapeso

Well-known member
Jag som aldrig haft av mitt spridarfilter börjar bli lite nervös för vad jag kommer finna däri...

Jag skulle varit mer nervös av vad du får i koppen.

Jag backflushar efter varje skott och tar några rejäla drag med borsten.
Bakom spridarfiltret döljer sig enstaka kaffekorn och lite oljor.
 

djneo

Well-known member
Har aldrig haft problem med dessa mängder i mitt spridarfilter och jag är ganska dålig med min rengörning. Backspollar med medel kanske 1 gång varje eller varannan vecka....
 

snabbkaffe

Well-known member
Hm.. Konstigt! Jag har också en Silvia och jag rengör absolut inte lika ofta.

Min maskin har aldrig sett ens liknande ut. :huh:

Bakom mitt spridarfilter brukar det max finnas lite spridda kaffekorn. Absolut inget som liknar bilden i tråden.

...

+1 :)

Flushar och torkar av spridarfilter efter varje skott.
Backflushar kanske två gånger i veckan.
Aldrig i närheten av hur det ser ut på bilden.
 

Gholam

Well-known member
Kanske kan bero på överdosering och hur mkt som trycks upp i spridarfiltret? En tanke som slog mig bara..

Det där tror jag också på. Sist jag skruvade loss spridarfiltret kändes det som helt onödigt. Det var hur rent som helst. Jag flushar efter varje shot, backflushar efter varje "omgång" (som kan bestå av flera shots) samt backflushar med medel 2-4ggr/månad.
Det kan vara maskinrelaterat också.
 
Topp