Tvätta era maskiner ordentligt

Mayhem

Well-known member
Hur långt in i bryggruppen ska man egentligen peta? Vad ska man ta spjärn mot så att säga? Vet inte om det är en stor metallring jag ska ta loss eller bara själva filtret. Ser inte var skarven sitter mellan delarna. Hur brukar det se ut på en E61a?
Det är ingen skarv, när du bänder får du ut hela stycket inklusive packning. Kolla på bilderna i tråden How to clean an E61 dispersion screen på Home-Barista så klarnar det nog.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tjoho!

Fick loss spridaren och packning till slut med hjälp av blindfiltret. Tack för tipset! Vad jag hade mer problem med och som till min stora frustration åt upp en del av min tentapluggtid var att få tillbaka skiten på plats igen.

Till slut klämde jag in prylarna på plats och tryckte sen upp dem med hjälp av portafiltret med blindfilter i. Vet inte om det var begåvat eller ej, men funkar gör det! :lol: Tog tyvärr ingen bild men speciellt illa tyckte jag inte det såg ut efter två månaders användning. Klart det syntes men inget äckelberg. :)
 

bjawad

Member
Rengörningsmedlet jag köpte var i storleksordningen 1 KG så det lär räcka i många år för min del :) Kostade nog också runt 200 kr vill jag minnas.

Och ja det är bara blindfilter för backflush som gäller. Går dock bara om du har 3 vägs ventil (övertrycksventil). Det har du ifall du hör att vatten går upp i maskinen igen och ut i spillbrickan när du avslutar en espressoextraktion. Alt. öppna manualen (huga, hehe).

EDIT: Om du stämmer att du har en silvia så har du 3 vägs ventil och kan backflusha med rengörningsmedel. Rekommenderar starkt till detta!
Tänkte backflusha för första gången snart och blir lite orolig..så här kommer några "dumma" frågor:

Jag har en Silvia, men har aldrig hört eller sett att vatten går upp i maskinen igen och ut i spillbrickan efter en extraktion..och aldrig heller har jag sett någon 3:e ventil.. vart finns den?

När jag läser på olika sidor ang backflushing så står det olika, på vissa står det att man ska köra igång bryggning i 5 sek, andra säger 20 sek och andra 1/2 sekund..

vad är det som gäller egentligen för Silvia? Vattnet måste väl in i blindfiltret och sen upp igen, hur ska det räcka på 1/2 sekund??

Mvh
 

PekkaB

Well-known member
På en halv sekund lär inte mycket hända :)
Kör några sekunder tills du hör att det tar emot i maskin och kolla i spillbrickan så skall du se att det kommer vatten/ånga i bakkant. Kör du med rengöringsmedel kommer det brunt skum samma väg.
 

Marv

Well-known member
När jag läser på olika sidor ang backflushing så står det olika, på vissa står det att man ska köra igång bryggning i 5 sek, andra säger 20 sek och andra 1/2 sekund..

vad är det som gäller egentligen för Silvia? Vattnet måste väl in i blindfiltret och sen upp igen, hur ska det räcka på 1/2 sekund??

Mvh

Kör så länge till dess att du hör att pumpen har byggt upp ett tryck, den brukar låta litet anorlunda när trycket byggts upp.
 

Nollan

Active member
Ojdå, det är nog dags att skruva lite..... 1.5år med konstant överdosering och aldeles för fint malet kaffe innebär nog en hel del skit där. Brukar inte heller back-flusha mer än en gång i månaden, mer sällan nu känns det som, spillbrickan brukar vara nästan full innan jag kommer på att det är dags att rengöra *skäms över att vara en sådan skitgris*
 

demo

Well-known member
Efter varje skott så låter ja vatten rinna igenom...i med blindfiltret och ha de löst åtsittande så allt vatten trycks upp runt om spridarfiltret och där tar de oxå med sej mer skit ner...sen kör ja lite vatten igen..sen går ja med en handuk som ja gör rent spridar filtret med...sen skruvar ja handuken så den blir spetsig och kör runt om i hela gruppen och runt om spridarfiltret...tills dess att min handuk inte får mer än sin vanliga vita färg...sen kör ja genom vatten igen och sen är ja klar=)

detta gör jag VAAARJEE gång ja kör ett skott....en gång i veckan kör ja me joe gloe och backflushar maskinen....och varranan dag ungefär kör ja vanlig backflush om inte varje dag.

ja har dock ALDRIG tagit av spridar filtret då ja inte har en tillräckligt bra skruvmejsel:)


kvarnen kör jag med damsugare både i "hålet" där de malda kaffet kommer ut och i själva behållaren med högsta tryck. och detta gör jag efter VAARJE GÅNG ja malt nånting.


ja vet inte om ja överdriver med min nogrann het men jag har gjort detta utan undantag i ett år snart...och vant mig vid de.

skulle va kul skriva loss spridarfiltret och se hur de såg ut dock
 

GLC

Well-known member
Trots väldigt bra daglig rengöring tror jag ditt spridarfilter skulle må bra av en isärtagning och rengöring.

Dock, creds till rengöringen!
 

demo

Well-known member
Trots väldigt bra daglig rengöring tror jag ditt spridarfilter skulle må bra av en isärtagning och rengöring.

Dock, creds till rengöringen!

jo ja får ta o göra de...har testat med 3 olika skuvmejslar men dem som är korta har för litet mejselhuve och dem långa är för långa:)

får bli en tripp till biltema imorrn:)
 

GLC

Well-known member
Lycka till, kan vara intressant att höra sen hur det såg ut, om man klarar sig utan den rengöringen när man sköter allt annat så bra.
 

demo

Well-known member
Nu har ja vart borta i flera månader från min maskin pga av att vart utomlands. Och behöver era råd och tips:)

Inte använt min silvia och rocky på 4månader, nu när ja är hemma igen har ja vart och köpt en fin påse som ja tänkte förbruka snart.

Tänkte köra igenom maskinen me vatten först två gånger genom alla hål o kanter. Sen blanda i rengöringsmedel i tanken och köra igenom och till slut spolarent genom att köra igenom den några gånger me rent vatten igen.

Detta borde väll räcka för silvian? Ska ja gå loss på rockyn oxå? Ja öppna den o gjorde rent den nån månad innan ja åkte.

Mkt som hänt här hemma ser ja, inte ens på RK känner ja igen mig längre :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp