Är R silvia mkt bättre än min gaggia evolution?

sannispannisen

Well-known member
Jag är ute efter en ny kvarn och ser att man får rockyn billigare om man köper en silvia.
Jag är nöjd med min evolution men jag vet att det inte är nån världsklass precis.

Frågan är om det är värt att köpa sig en silvia, om det skiljer så pass mycket?
Annars betalar jag hellre de där extra hundralapparna.
 

HE

Well-known member
Jag hade en evolution förut och pratade med dem på kaffecompagniet om ev byte till Silvia. Vad jag förstod så är det inte så stor skillnad utan man kanske ska tänka över sin situation och satsa ännu högre.
Idag har jag en La Pavoni Europiccola och är helnöjd. Jag ångrar ingenting.
 

sannispannisen

Well-known member
okej haha jag ringde precis på just en sån:-D
ycker du inte att den är för avancerad?
En sak som jag måste få passa på att fråga du som haft en gaggia, blir den överhettad på nåt vis eller är det mina kontakter det är fel på?
proppar går titt som tätt och flera maskiner har blivit just överhettade och förstörda.
För jag MÅSTE slå av den mellan varje kopp, annars blir kaffet för varmt, trots att jag även byter vattnet (så det blir iskallt)

Tror du att jag kan få till ännu godare espressos med en ny kvarn, eller är en ny kvarn plus en t. ex la pavoni ett måste?
Jag är ganska kräsen när det gäller kaffe och jag tycker helt klart att jag gör godare espressos (cappu) än de flesta cafeer, men jag tror det har med "baristan" att göra med;-) många kan inte trots att de har alla förutsättningar.
 

HE

Well-known member
Ja en sådan är det. Jag tror min är från sent 80-tal. Är det en sådan tidig så pyser och fräser den när den är uppe i temp. De senare kan nog stå på längre pga termostat.
Nackdelen, som jag inte bryr mig om, är att man gör ca 2-3 shots (enligt de som har mer koll än mig) innan brygghuset är för varmt. Man får då kyla ner innan man kör igen. Med facit i hand så är det inte ofta jag gör mer än 2 shots på en gång. Kommer det gäster får de nöja sig med brygg.

Avancerad? Nej, det kommer man in i rätt fort. Man behöver en skön kvarn ex rockyn, som funkar bra för mig.

Jag ångrar ingenting!
 

HE

Well-known member
Gaggian tyckte jag var helt ok oxå men La Pavonin känns mer äkta, om man säger.
Mina säkringar höll bra.

En ny kvarn skulle nog göra susen till Gaggian. Nog??? Det skulle göra susen ;-)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp