Kvarn: Byta bönor ofta?

Dakhor

Member
Hej

Har en Nespresso och tittar nu på en Silvia eller dylikt... Min fråga är hur ni andra gör under dagens gång med dessa manuella maskiner / kvarnar och behovet av olika sorters kaffe? Tex så byter jag vilket kaffe jag dricker under dagen... På morgonen nått som passar med mjölk i, lunch gärna en stark espresso osv...

Med Nespresso är detta ju inget problem -

Men de flesta kvarnar folk verkar ha (tex Rocky mm) går det inte lätt att byta ut bönorna... Om jag förstår det rätt måste man vända kvarnen mer eller mindre upp och ner. Sen har vi problemet med kontamination av föregående bönor.

Känns väldigt struligt - Hur gör ni - flera kvarnar?

Har ni tips på en kvar där detta är lättare?

/Dak
 
Hej och välkommen :)
Det jag brukar göra är att väga bönorna och sedan bara hälla i kvarnen.
Man portionerar upp det man skall dricka för stunden.
Visst kan man få en lite obehaglig smak om man går från något billigt kaffe till ett finare, men det är oftast inte nåt problem.

Har själv gått från nespresso en gång i tiden och även nyligen inskaffat en ny nespresso igen.
Men jag måste säga att det är väl värt besväret med en halvauto tex Silvian.

Lycka till med ditt val, och häng inte upp dig på att du vill byta bönor ofta för det kommer inte bli något större problem.

Beställa kapslar till överpris från Nespresso är ett större problem ;)
 

HE

Well-known member
En handvevad kvarn är ju inte så stökig att vända på, man häller väl i det som går åt. Tar kanske lite längre tid att mala men vi har ju hela livet på oss.
 

peterparnes

Well-known member
Jag brukar byta ganska ofta (efter ca 50-100 gram) och ignorerar att det blir "kontaminering". Bara för att bönbaljan är stor betyder inte att man måste fylla den.
 

[SH]

Well-known member
Har ju kvarn med både en stor hopper och dosator. Brukar, som flera andra här, väga upp de bönor som ska malas. Funkar ypperligt för mig iaf.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Men de flesta kvarnar folk verkar ha (tex Rocky mm) går det inte lätt att byta ut bönorna... Om jag förstår det rätt måste man vända kvarnen mer eller mindre upp och ner.

Jag gjorde tidigare som så att jag vägde upp rätt mängd och lärde mig hur jag skulle ta med just den skopan för att det skulle bli rätt. Sedan var det i kvarnen och mala tills det inte kom mer.

Fungerar ypperligt och även om jag emellanåt faktiskt vänt på kvarnen, så brukar jag - numera - sällan fylla på med mer bönor än att det räcker till två, tre dubbla åt gången.

//Stefan (som har en Rocky och som kanske säger samma sak som de flesta andra i tråden)
 

GLC

Well-known member
Ja jag doserar också i kvarnen det jag ska använda för stunden, men även om man inte gjorde så är ju frågan hur ofta man skulle byta bönor. Varför byta om du ska byta mellan espresso och latte t.ex?
 

larjo11

Well-known member
Jag har börjat bli lite lat nu. Tippar oftast i en halv 250g påse åt gången. Men det hindrar ju inte att man ibland och kör ett eller två skott med någon annan böna ibland. Försök att få tag på så nyrostade bönor som möjligt.
Jag bor inte i en stor "kaffestad" så jag får nöja mig med bönor som är 2-3 månader gamla vid inköpstillfället. Vill man ha riktigt färsk rostat så postorder eller hemrostat som gäller, om man bor utanför storstäderna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp