Starbucks till Sverige!

monmouth

Member
De kanske kan köpa Espresso House vars affärsmodell verkar bara fokuserad på expansion och kassaflöde utan avseende på skuldsättning. Enligt rykten hade hyresrätten på deras Sveavägen-lokal köpts för över 4MSEK... Deras kaffe må vara prissatt på nivåer som gränsar till ocker, men det tar nog många års latteförsäljning för att täcka den lokalens etableringskostnader. Starbucks har i mångt och mycket en liknande strategi fokuserad på erövring av marknadsandelar/lokala monopol, så jag vore inte förvånad om vi ser Starbucks köpa Espresso House, eller ngn annan av de svenska Starbucks-klonerna.

Vad gäller själva kaffets kvalitet på Starbucks, och Espresso House för den delen, så torde kommentarer vara överflödiga..;)
 

Almapeso

Well-known member
De kanske kan köpa Espresso House vars affärsmodell verkar bara fokuserad på expansion och kassaflöde utan avseende på skuldsättning. Enligt rykten hade hyresrätten på deras Sveavägen-lokal köpts för över 4MSEK... Deras kaffe må vara prissatt på nivåer som gränsar till ocker, men det tar nog många års latteförsäljning för att täcka den lokalens etableringskostnader. Starbucks har i mångt och mycket en liknande strategi fokuserad på erövring av marknadsandelar/lokala monopol, så jag vore inte förvånad om vi ser Starbucks köpa Espresso House, eller ngn annan av de svenska Starbucks-klonerna.

Vad gäller själva kaffets kvalitet på Starbucks, och Espresso House för den delen, så torde kommentarer vara överflödiga..;)

Men eftersom större delen av sveriges befolkning huserar på Espresso House och Waynes Coffee, torde inte kvalitén därmed vara bättre än på andra ställen? (eller vad var det vi kom fram till under kvalité-tråden?) ;)

I de länder där Starbucks finns idag är det oftast fullt hus, tyvärr lär vi får räkna med samma beteende i vårt kaffedrickande land.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Är inte starbucks kaffe med böjning åt det bisarra?
Trippel-ris-mocka med lågfetts-skum-mandel-grädde och te-igt kokkaffe i jättemugg och liknande? :huh:
 

Nyteknik

Member

Bilagor

  • starbucks.jpg
    starbucks.jpg
    115.4 KB · Visningar: 16

Coffea-Arvensis

Well-known member
Vad exakt är bra med starbucks? :lol:
Jag har något minne av att det fanns i stockholm på tcentralen runt 90 talet nånstans... :D
Kan vara fel.
Men bra i alla fall att McCoffee kedjan får konkurans. :huh:
 

Jay

Well-known member
har flera amerika-vänner, som needless to say är måttligt kräsna kaffedrickare i övrigt, vars facebookstatusar orerat om Äntligen Starbucks I Sverige sedan det blev känt. Jag minns någon ung Moderat som för en del år sedan lobbade för att få S-(b)ux till Sverige av kommersiella skäl. Han var säkert en soydecafflappuxcino drickare av rang, som alla andra nyttiga idioter....
 

Coffeehead

Well-known member
Jag har druckit kaffe från denna kedja i många länder och i Usa är det rena skräpet medans de faktiskt i Wien (Österrike) smakar riktigt bra. Så vi kan väl hoppas att de åtminstonde blir en Wien kopia och inte en från Usa som öppnar här.
 

Almapeso

Well-known member
Har besökt en handfull starbucks i olika länder med varierande kvalitét.
Det verkar dock som vissa kör automatvarianter medan andra har manuella maskiner. Någon som kan bekräfta?
 

PekkaB

Well-known member
Måste faktiskt säga att de SBux jag besökt varit en befrielse efter att ha druckit konfernsrumskaffe i USA ngr dar (= slaskblask). När man sen kommer ut på stan eller t flygplatsen och får sig en stjärnstålars-espresso så blir jag lycklig. Då har man iofs dragit ner ribban till 1.10 i ngr dar...
 

Thomaz

Well-known member
Tyckte att Starbuck´s var ju lite av en räddning när jag var i Staterna för ett tag sedan. På dom flesta andra ställena fick man tacka för det varma vattnet. Kan bara önska lycka till med Sverige etableringen.
//T
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp