Vad har hänt med Milkos Ekologiska mellanmjölk?

PekkaB

Well-known member
Mysko,
Sen Milko bytte ut sina förpackningar för ekologisk mellanmjölk till beiga med spetsbård så kan jag omöjligt få till bra mjölk. Antingen kör jag på djupet direkt och den blir för tunn för art, eller så kör jag lite mer på ytan (som brukligt) och får bara stora bubblor. Det var INTE så tidigare. Hade fått riktigt bra kläm på skumnigen, men nu känner jag mig tillbaks på ruta 1 :(
Nån annan som märkt samma fenomen eller har nån förklaring?
/Pekka
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Kan det vara så enkelt att dom tar bort mer av grädden och kanske även fyller ut den med vatten? :huh:
Ekologiska produkter är ju trots allt dyrare hela ledet.
 

HE

Well-known member
PekkaB: Jag har faktiskt märkt samma grej, Inget stämmer längre. Har fått för mig att det smakar sämre också.
 

martink78

Well-known member
Det kanske kan vara naturliga variation, jag menar kossorna äter väl lite olika och går ute lite olika beroende på tid på året.. ? I alla fall påstås det så i boken "The professional barista's handbook", författaren påstår sig använda två olika mjölkmärken vinter och sommmartid.
 

PekkaB

Well-known member
Hmm, Skulle kunna vara en anledning?
Från min intro i latteartens underbara värld för ett drygt år sen fram till tidigit i våras vill jag minnas att jag hade svårt att få till mjölken. När jag skaffade en riktig kanna i våras så började det dock släppa. Trodde att det berodde på hårdvaran och hantverket, men det skulle även kunna vart mjölken alltså....?
För många obekanta och för lite statistik för att få ihop ekvationen.
Vad rekomenderas som "höstmjölk" isf?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Hmm...

Kan det vara ett nytt tillsats ämne?

På Arla har dom t.ex. något gult pulver under en del av processen som ingen vet vad det är.
Har haft lite familj som jobct där, och då såklart frågat chefen där.
Han hadde i sin tur ingen aning så frågan vandrade runt lite mellan chefsposterna ett bra tag och så småningom fick jag samma svar som frå början: ingen aning, det har alltid varit där och blir konstigt utan.

Jag hadde någon teori om att det kunde vara svavel och för rengöring, men svavel luktar ju ganska exakt som en gasig rumpa...
 

PekkaB

Well-known member
Fick ett snabbt svar från Milko.
"Hej
Tack för ditt mail

Vi har ej gjort något annorlunda med mjölken.Det är samma mjölk som tidigare
Det måste vara något annat som är fel eller att det har hänt något med just denna mjölk
Testa igen och hör av dig hur det går.
Du kan även testa ekologisk standmjölk om den går bättre

Med Vänlig Hälsning
Bertil Wennberg
Milko Forum"

Således ingen ljusning där, eller så var det kanske bra att de inte mixtrat nåt?
Fler som upplevt samma bekymmer? Ska vi skylla på kossans mat och säsongsvariation, eller?
 

HE

Well-known member
Kan meddela att jag fick ett bättre resultat med arlas mellanmjölk idag.
Där var det ett annat ljud i skällan!
 

hrbrun

Well-known member
Hmm...

Kan det vara ett nytt tillsats ämne?

På Arla har dom t.ex. något gult pulver under en del av processen som ingen vet vad det är.
Har haft lite familj som jobct där, och då såklart frågat chefen där.
Han hadde i sin tur ingen aning så frågan vandrade runt lite mellan chefsposterna ett bra tag och så småningom fick jag samma svar som frå början: ingen aning, det har alltid varit där och blir konstigt utan.

Jag hadde någon teori om att det kunde vara svavel och för rengöring, men svavel luktar ju ganska exakt som en gasig rumpa...

ööhh.... det där låter som en urban myth.... på samma sätt som att det skulle vara kräkmedel i sprit....
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Nej då, det finns där.
Men är förmodligen bara något som hjälper till att ta bort eventuella biprodukter.

Kräkmedel i spriten finns ju till viss del,
När kroppen börjar känna sig förgiftad reagerar den ju genom att stöta den fråm sig. :D
 

PF013

Well-known member
Jag har under ett par veckor haft dålig mjölkkarma med Arlas standardmjölk. Som ett desperat försök så köpte jag ett par liter av Arlas "Latte Art", 2.6%, och där fick jag nu ett underbart mikroskum.

I våras hade jag inga problem att få likadant skum av båda sorterna, så jag valde bort lattemjölken för att den smakade lite åt det plastiga hållet.

Lattemjölken är berikad med extra mjölkprotein, så det kanske är proteinhalten som varierar mellan årstiderna? Det verkar ganska rimligt med tanke på att fodret borde variera en del.
 

danwi

Well-known member
En liten efterforskning på Internet visar att det där verkar vara en komplicerad fråga. Det beror tydligen inte bara på kornas foder utan även på vilken koras det är. Ett citat (härifrån) från en undersökning om två specifika koraser (som knappast förekommer i Sverige): "Friesian crossbred dairy cows had highest milk protein in July to September and the lowest in January to March. However milk lactose content of Borana and Boran-Friesian crossbred dairy cows did not differ across seasons."

Ett annat citat (härifrån): "Maximising the intake of quality grass throughout the season will boost milk yield and milk protein levels."

Det verkar ju alltså ganska uppenbart att det kan vara variationer i proteininnehållet över säsong och det färska gräset verkar vara bäst som foder. Hur det är för svenska kor kan man fundera över, men så här års lär korna få mycket av näringen i form av ensilage och kraftfoder vilket ju borde kunna påverka resultatet, speciellt för ekologisk produktion.

Finns det ingen riktig bonde här som kan lite mer om mjölkkor? ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp