Expobar Brewtus III R

Snwstrm

Member
Jag är väldigt insnöad på att uppgradera till en Expobar Brewtus IIIR men är lite sugen på mer info. Är det någon som vet något mer om tillverkaren? Återförsäljare i Sverige? Europa? (Casabarista.nl verkar vara den enda jag hittar). Förslag på andra maskiner som jag borde snöa in på istället? :)
 

snabbkaffe

Well-known member
www.bellabarista.co.uk har dock inte R-versionen (rotationspump), men de kanske kan ta hem?

För övrigt kan jag varmt rekommendera Bellabarista! Verkar grymt seriösa och hjälpsamma (iaf än så länge). Har just beställt en Brewtus III med vibrationspump. ("Expobar Leva Dual Boiler" heter den på bellabarista) :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag vill också veta! Hur mycket skulle ni vara beredda att betala extra för rotationspump? Jag stör mig på att min maskin låter mycket med vibro-pump men det är tydligen olika beroende på modell hur smart de är ihopskruvade. Finns det fler fördelar med rotationspump?
 

Gholam

Well-known member
Jag vill också veta! Hur mycket skulle ni vara beredda att betala extra för rotationspump? Jag stör mig på att min maskin låter mycket med vibro-pump men det är tydligen olika beroende på modell hur smart de är ihopskruvade. Finns det fler fördelar med rotationspump?

Jämnare tryck och därmed mindre risk för kanalisering var det någon som skrev. Men det där med ljudet vet jag inte om man verkligen borde hänga upp sig på. För man har ju alltid kvarnen som är duktig på att väcka grannarna i huset. Sedan har vi ju dunkandet från PF:en också...
 

snabbkaffe

Well-known member
Läste något test mellan R och V, och de kom fram till att det inte var någon skillnad (mer än i ljud). Har tom. för mig att de fick något fler misslyckade shots med R, och att det är större risk att pumpen skadas om man skulle råka köra den utan vatten.

Vet dock inte hur tillförlitligt detta test är. (tror det var på homebarista)
 

Snwstrm

Member
Tack för alla svar. Det är roligt att lära sig mer i ämnet.

Jag har förstått det som om Leva har en kokare och E61 värmeväxlare, Brewtus III har dubbla kokare istället. Brewtus finns sedan med rotationspump och inbyggd anslutningsmöjlighet eller med vibrationspump utan vattenanslutning.

Efter lite undersökningar på olika sajter och en del läsning över första köpet i en guide på coffeegeek taggar jag nog ner ett snäpp och börjar min baristakarriär genom att satsa på det paketerbjudande de har på Bellabarista. Halva priset känns verkar det som. Det är ju ändå oftast jag som dricker kaffet och det är sällan jag lattjar med mjölk. En Expobar Office Leva som dessutom går att sätta in i vattenledningen är kanske en bra start. Vad tror ni? Skulle fortfarande vara intressant att se vad man kan köpa maskinerna för i Sverige?
//S
 

Thomaz

Well-known member
Har kikat med Crem som Coffe Queen heter idag, dom har inte denna med rotationspump idag för den svenska marknaden. Den har vibrationspump, E61 bryggrupp, dubbla kokare och är vattenansluten.
Men som sagt inte med rotationspump... tyvärr. :blush:
//T
 

Thomaz

Well-known member
Priser på Expobar....
Dom är klart billigare hos Bella barista verkar det som.
Den enklare med 1 kokare hamnar på ca 12300:-
och den med dubbla kokare på ca 13900:- ex frakt.
//T
 

Snwstrm

Member
Sedan får man kanske lägga till ytterligare ett par lök för att få fast vattenanslutning på den med dubbla kokare (med eller utan rotationspumpen). Tack för hjälpen att hitta priserna från svenska återförsäljaren (som jag gissar att det sista inlägget beskriver).
/S
 

Thomaz

Well-known member
Sedan får man kanske lägga till ytterligare ett par lök för att få fast vattenanslutning på den med dubbla kokare (med eller utan rotationspumpen). Tack för hjälpen att hitta priserna från svenska återförsäljaren (som jag gissar att det sista inlägget beskriver).
/S
13900:- är med fast vattenanslutning på dubbelkokaren.. dock utan R-pump...
//T
 

BloodyMezzo

Well-known member
13 900kr i Sverige? Är det då värt att titta på en Duetto istället? Den kostade väl ca £ 1600 på bellabarista? Usch vad mycket pengar. Men jag vill också ha en dubbelkokare på sikt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp