DIY temperaturprobe till E61 gruppen.

Marv

Well-known member
Byggde en temperaturprobe för att kunna mäta temperaturen på gruppen och på vattnet när man flushar.
Grunden bygger på den adapter som publicerats på:
http://www.home-barista.com/espress...d-truth-of-e61-temperature-revealed-t319.html
http://www.home-barista.com/espresso-machines/monitoring-brew-temperature-e61-silvia-t1352.html

Men jag är skeptisk till att använda den typ av probe som används då jag uppmätte teperaturkonstanten på en liknande probe till 2.7s (vilket betyder att den nått ca 63 % av värdet efter 2.7s), på tok för långt. En liten typ K probe har typisk en tidskontant på ca 0.25 s.
Sagt och gjort så skruvade jag ett 2.5mm hål i den M6 skriv som sitter i gruppen för att få in proben. Jag sågade även ett tvärgående spår för att kunna skruva fast den. Tätning gjordes med akvariesilikon på probesidan och med epoxy på den yttre sidan. Insticket uppmättes med en litet krok (se beskrivningen i länken ovan). Proben kopplas sedan till ett temp instrument. Jag har hunnit leka litet med den i helgen då jag kört La Scalan i garaget och mha proben ställt in pressostaten så att gruppen ligger på ca 95C i viloläge. Proben är också utmärkt till att veta hur länga man skall flusha.
 

Bilagor

  • Temp_probe_1.JPG
    Temp_probe_1.JPG
    30.3 KB · Visningar: 45
  • Temp_probe_2.JPG
    Temp_probe_2.JPG
    28.9 KB · Visningar: 47
  • Temp_probe_3.JPG
    Temp_probe_3.JPG
    30.3 KB · Visningar: 32
  • Temp_probe_4.JPG
    Temp_probe_4.JPG
    61.6 KB · Visningar: 53

Marv

Well-known member
När jag brygger spolar jag till dess att tempen sjunkigt till ca 93-94 C sen kör jag. Tempen brukar ligga runt 94-95 under bryggning. Oftast ändrar den sig inte mer än 0.5 C under bryggning, men det beror väll litet på vilken teknik man har, jag väntar inget efter flushing utan kör direkt.
Själva proben/givaren är inköpt, finns att köpa på t.ex Kjell o Co.
 

PF013

Well-known member
Snyggt! Jag skulle nog ha försökt dremla upp ett spår i en insexnyckel så att man kunnat lämna skruven intakt (bara för syns skull, förstås).

Jag antar att silikonet täcker all (grön) isolering på givaren, för annars kommer det snart börja droppa vatten i andra ändan på kabeln. ;)

Nån som har en bra ide på hur man på ett smidigt sätt gör detta och samtidigt får ut ett rör för tryckmätning?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp