Tankar kring Isomac Venus?

YocaL

Well-known member
Hejsan!

Jag och min FrancisFrancis X3 överväger skillsmässa efter ständigt grälande!

... Så nu har jag börjat se mig omkring efter nåt mer hållbart förhållande, och tankarna har börjat snurra kring en Isomac Venus.

Vad har ni att säga om detta, vilka erfarenheter finns?
Jag är ute efter nåt enklare och rejälare än X3'an, men vill ändå inte lägga ut hela plånboken på en ny maskinen.
Men när man ändå uppgraderar vill man att det ska märkas.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hej!

Jag tycker Venus verkar ge väldigt lite för pengarna. Den kanske är jämförbar med tex en Silvia men det känns som man får betala väldigt mycket för utseendet. Blankt och rostrfritt är läckert men hur mycket får det kosta? Jag köpte min Isomac Zaffiro för att jag råkade få ett vettigt pris, jag hade aldrig betalat 12 000 som många butiker på nätet vill ha. När jag klämt och kännt på Venus (på Lagamati vid Odenplan sthlm) så tyckte jag den kändes lite, tafflig om jag får säga så. Ångvredet sitter märkligt till på sidan (eller så är det jag som är konservativ, troligtvis är det så). Dessutom kan man få en E61-maskin för typ samma peng och jag inbillar mig att du får mer för pengarna då.
 

YocaL

Well-known member
BloodyMezzo
Hmm... jag hade fått för mig att Venus hade E-61, undra vad jag fick det ifrån(?).
Det känns som att man ska ha E61 om det ska kännas som en ordentlig uppgradering.
Får jag lite nyfiket fråga vad du fick ge för din Zaffiro? Jag har kikat lite på den också, men jag kände som du att 12k är väääldigt mycket för en kaffemaskin. Sen så finns det fler alternativ i den klassen känns det som, BFC perfetta t ex. Har du kollat på den, anser du att din Zaffiro är bättre? :)

Large
Bra idé det där med att beställa ifrån england, jag har snöat in lite på tyska kaffesidor, men kronan vs. euron är ju sådär just nu, så det har inte blivit nån direkt prisskillnad. Tack! :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hej YocaL!

Venus har inte E61 tyvärr. Kollade lite bilder. Dock har den nog samma portafilter (eller plasthandtag iaf) som de större isomac. Nej, jag tror inte egentligen Zaffiro är bättre än tex BFC. Dock fick den väldigt bra kritik som ren espessomaskin av coffeegeek (googla gärna om du vill läsa testet) och jag tycker den är snyggare än tex BFCs maskiner som har lite mycket plast och knappar tycker jag (jag gillar vred istället). Som mjölkdrinkmaskin kräver den lite tålamod av användaren. Kokardelen är så stor så det tar lång tid att komma upp eller ned i temp vilket är synd. Samma sak gäller ju för tex BFCs och Quickmills motsvarande maskiner. Men gör man främst kaffe är den enkel att lyckas med, stabil temp under bryggning och också stabil om du gör flera skott i rad. Jag gav 7000 för min. Det var 30 % rabatt. Har använt den en månad bara och den jobbar på bra. Men eftersom jag konstaterat att jag är svag för mjölkbaserat så drömmer jag om att uppgradera till en dubbelkokare, men satan vad mycket dyrare det blir.
 

YocaL

Well-known member
Det jag använder maskinen främst till är att trycka ut min morgoncappucino, och då ser jag helst att jag kan skumma mjölk så fort som möjligt efter att ha skjutit ut kaffet. Och då låter inte Silvian som ett bra alternativ längre med sina stora kokare..

Jag satt o kika lite på BellaBarista och tankarna har nu börjat snurra kring Expobar Office Pulser, då det går att skumma mjölk samtidigt och att priset är rätt.
Om den är snygg kan man ju dock diskutera :p
 

theseal

Kaffeterroristen
Jag håller med i kören ovan, för dom pengarna får du en fin beggad E61 HX maskin, då är du med i matchen.

Om det är snabbhet mellan kaffe och mjölkskummning är ju värmeblocks-klassikern Gaggia Classic valet, ngt mindre tempstabil än fröken silvia, men med tempsurfning så löser man det..

Jag tycker du skall gå E61 HX.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp