Knockbox, kanna och tampermatta!

kvisten

Active member
Angående knockbox så undrar jag vilken ni kör? den här tycker jag är rätt stilren http://kaffegrossisten.com/shop/?cat_id=37
annars så är ju den här en både& så att säga http://kaffegrossisten.com/shop/?cat_id=37

vad säger ni? har ni erfarenhet av någon av dem?

Angående skumkanna så har jag funderat lite över vilken storlek som är optimal? räcker en sån här för att göra cappucino osv. http://www.monteriva.com/Product.aspx?pc=3&pos=21&pid=5487

Lattiera-kannan från baristashopen verkar inte dum den heller. Spelar det stor roll om kannan i sig är tjock och gedigen?

vilka storlekar på kannor har ni? jag har för övrigt en pa pavoni med tanke på om pipen når ner och så.
är 30cl bra till en cappucino? 60cl till två eller en latte?

/andreas
 

svartvest

Well-known member
Jag hade "Grindestien" knock box men så var det utförsäljning på en affär och där fanns det en xpressivos pisa (finns på kaffemaskinen) den är mycke bättre en knackning och det är klart. Smalare pinne behöver inte vara så tjock.
 

snobbo

Well-known member
Jag har och gillar Grindestien till max. För mig med begränsat utrymme så ryms den på maskinen när den inte används. Dessutom är den liten vilket tvingar mig att tömma den ofta så det håller sig fräscht (det gjorde inte min gamla stora knock-box). Efter 3 puckar tömmer jag knock-boxen och fyller maskinen med nytt vatten. Skönt med rutiner :)
 

Mayhem

Well-known member
Själv tycker jag Grindenstein är lite väl liten. Fungerade okej med min gamla Isomac som hade 53 mm korg, men med E61 och någorlunda fasta 58 mm puckar blir den full väl snabbt. Nu har väl din Pavoni lite mindre korgar dock så kanske är acceptabelt. Jag köpte precis en ny knockbox från Cafelat.
 

kvisten

Active member
förresten jag tänkte satsa på en impod 51mm till la pavonin men den är väl platt och inte konvex? någon yttrade att konvex är bättre men det är få tampers som har det specifika måttet 51mm och som passar så gött till la pavonin!
 

kvisten

Active member
Jag blir alldeles förtvivlad på vilken tamper jag ska köpa, hade i stort sett bestämt mig för en 51mm impod när jag snubblade in på dcs diskussion om fördelarna av en konvex tamper. Finns det ens någon sjysst 51mm konvex? Det verkar inte vara ett standardmått. Och impoden som hade passat så bra! Men jag vill inte köpa platt om konvext är bättre, ni med pavoni, vad säger ni?
 

martink78

Well-known member
Jag blir alldeles förtvivlad på vilken tamper jag ska köpa, hade i stort sett bestämt mig för en 51mm impod när jag snubblade in på dcs diskussion om fördelarna av en konvex tamper. Finns det ens någon sjysst 51mm konvex? Det verkar inte vara ett standardmått. Och impoden som hade passat så bra! Men jag vill inte köpa platt om konvext är bättre, ni med pavoni, vad säger ni?

Det enda rätta är att du köper en av varje (och gärna en konkav om det finns) och rapporerar hur det gick.. ;)
Själv har jag en 49mm konvex, men eftersom jag inte har erfarenhet av något annat är det svårt att säga om det är bra eller dåligt..
 

fonseca

Active member
Har en Motta knock box, den lite bredare varianten. Helskön! Behöver inte tömma så ofta och puckarna glider ner lätt och behändigt.
 

Gholam

Well-known member
Jag kör också med en "Grindestien" och tycker att det är bra att man blir tvungen att tömma den ofta så den inte står och samlar en massa sump men kan hålla med om att en smalare pinne tillsammans med en bredare öppning vore önskvärt. Å andra sidan har jag den placerad på tampermattan och vore den större så hade den inte fått plats. Nu blir det så symmetriskt och bra...
 

bodaniel

Well-known member
kvisten, jag har en Impod Exclamativo 51 mm till min La Pavoni. Den fungerar bra. Min Exclamativo tror jag är av typen c-flat - den är inte platt över hela ytan utan disc-formad i ytterkant. Jag köpte min Exclamativo på Kaffemaskinen.
 

bodaniel

Well-known member
Förlåt igen kvisten, min Esclamativo är inte alls av modell c-flat. Det är bara en ganska markant linje på undersidan som gör att den ser ut, åtminstone lite, som en sådan. Tampern är nog relativt platt - dock inte helt platt. Jag tycker att den gungar en hel del om man ställer den på bordet och vickar på den.

Grodorna hoppar tätt ikväll. Nu ska jag inte störa mer.
 

kvisten

Active member
tack för svaren! :) det blir förmodligen en impod ändå tror jag, till att börja med iaf! sen en grindenstein förmodligen, bra att man tömmer den och så faktiskt
 

kvisten

Active member
Jag beställde hem en impod 51mm i tron om att jag hade den nya modellen, brydde mig inte ens om att mäta eftersom hon jag köpte la pavonin av sa att den va typ 5år gammal.
Det blev en "epic fail" som min polare skulle sagt. Den passade inte, var för stor. Portafiltret är ungefär 49mm, med andra ord har jag kanske den gamla modellen? kan man se någonstans under la pavonin när den är tillverkad? står det modell millenium på de nya? Jag funderar på att beställa en från reg barber så man får en som är exakt, hur mycket tycker ni att man ska ha som marginal till kanten?

http://www.kaffemaskinen.se/webshop/?k=10&sk=60&d1=Tampers m.m.&d249 mm
från kaffemaskinen är ju rätt sjysst med, tror ni att de extra tiondels-millimetrarna gör någon skillnad? om inte så är ju den från kaffemaskinen riktigt fin faktiskt.
Om jag nu beställer från regbarber så vet jag inte riktigt vilken bas man ska ta, hur skiljer sig us-curve gentemot eu-curve och c-flat?
 

bodaniel

Well-known member
Kvisten, det brukar sitta en klisterlapp på insidan av basen med datum på. Ta lös bottenplattan och titta. Mät din filterkorg - exempelvis med skjutmått så att du vet exakt vilken diameter den har. Tampern behöver inte gå ner mer än ca 5 mm från toppen av filterkorgen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp