Någon som har erfarenhet?

Coffea-Arvensis

Well-known member
Jag har beställt en massa råkaffe.
Jag har koll på några sorter, men inte alla.
Någon som har erfarenhet av någon/några av sorterna?


Ethiopisk Sulawesi
Etiopisk Yirgacheffe
Ethiopisk Mocca harar
Old Brown Java
Guatemala Maragogype
Kenya Peaberry
Brazil fazenda cacheoeria bourbon 2008-2009 crop
Australisk Skyburry
Old brown java
Old monsooned sumatra
Guatemala genuine antigua
Maragogype (namnlös)
Papua nyaguinea robusta


Får troligtvis första leveransen i morgon. :D:eek:hmy:
 

peterparnes

Well-known member
Låter som om du beställde från HasBean. Stämmer det?

Cachoeiran är den enda jag provat av de i listan och den var ganska stark i smaken. För stark för min smak. Funkar säkert att blanda ut med annat men som ensam tror jag den är för stark. Jag har dock bara gjort en rostning ännu men ska prova den fler gånger (så klart).
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Några av dom är HasBean.
Starka bönor är bra.
Om man inte med stark menar beskt som en riktigt gammal Zoega eller billig Euroshoper... ...för då är det vidrigt. ;)
 

peterparnes

Well-known member
Nej inte beskt utan mycket smak och det är ju som allt annat, smaken varierar. Jag tror du kommer att bli nöjd.

Var har du beställt mer?
 

zix

Well-known member
OK, färdigredigerat, jag skriver nästan bara om dom bönsorter jag har rostat.

Ethiopisk Sulawesi - VA? Sulawesi är en indonesisk sort. Vad hände där, fastnade båten i Suezkanalen? Sulawesibönor annars är trevliga. Mycket personlighet i smaken, kraftiga, mycket kropp, se mer nedan.

Etiopisk Yirgacheffe - vanligen en våtprocessad etiopier. Stor personlighet, blåbär och citrus om du har tur. Tål även lite mörkare rostning, även om mycket av blåbären försvinner så finns det en annan smak som man kan gilla... Kan ofta drickas som espresso även från nästan helt färsk. Över natten brukar räcka som mogning.

Ethiopisk Mocca harar - Man pratar om blåbär även här. Annorlunda rostning, då Harrar är torrprocessade och reagerar helt annorlunda än yirgacheffe. Försök stoppa på strax innan andra crack en av batcharna iallafall så du får känna på skillnaden i smak mellan mörk och mellanmörk rostning.

Old Brown Sulawesi - Luktar ovanligt starkt under rostningen, och inte likt något annat. Det tål mycket mycket mer än den andra indonesiern du har köpt (old brown java, se nedan), och klarar att drickas som singel i espresso, men är väldigt annorlunda. Kräver finare malning än många andra.

Guatemala Maragogype - O, så trevligt! Det var längesen jag rostade sån. Den är rolig, en ganska typiskt sydamerikanare, men med stor smak och en del kryddighet, som jag minns det. Bönorna vill fastna i inloppet på vissa kvarnar eftersom dom är stora. Smäller mer under första och andra crack, riktigt roligt att stå och lyssna på!

Kenya Peaberry - Trevlig, som espresso kan det bli lite väl syrligt men visst, försök gärna. Var beredd på att du kanske får blanda med den, så även här är det bra att ha annat mindre syrligt kaffe i beredskap för att blanda med. Rosta gärna lite försiktigt eftersom bönorna är små, men Kenya i allmänhet är tåliga.

Old brown java - Cigarett! Var försiktig med dessa - du kan rosta mörkt, men vägen dit är kort, och dom blir snabbare svarta än omognade bönor. Unik smak, men ganska tunn kropp, särskilt om du rostar mörkt, så det är inte dumt att testa en mellanmörk rost även här. Smaka gärna oblandat, men det är bra om du t.ex. har en Guatemala eller yirgacheffe i beredskap att blanda med 50/50 eller så. Liksom Old Brown Sulawesi så kräver den finare malning än andra.

Guatemala genuine antigua - just genuine har jag inte testat, men antigua. Jag gillar dem mycket, det är en av de klassiska kaffesorterna som tyvärr kan vara svår att få tag i. De jag har rostat har varit lite mindre sorter, typ peaberry eller iallafall små, och därför har jag fått vara lite försiktigare med dem. Inte för mycket tillförd energi!
 

zix

Well-known member
OK, det blev typ tre-fyra redigeringar till så om nån sitter och läser precis just nu så är det läge att uppdatera sidan igen. Smörfinger-Zix har varit framme igen.

Hmmm... låter som nån kriminell i nån barnbok. "Agaton Sax närmade sig långsamt Smörfinger-Zix bakifrån. Plötsligt hörde han en hotfullt triumferande stämma i sin till basilisk kamouflerade öron-mikrofon: 'ha! Agaton Sax, jag har avslöjat er! Hmffgzzxx mirfflotrypp ga-flompp...' det var den hemliga kod som bara brottets onde kejsare, Julius Mosca, använde varje gång han avslöjade Agaton och ville retas med honom" o.s.v. o.s.v.
 

zix

Well-known member
Jag lyckades röra ihop det ändå, men du kanske fattade.
Old (Brown) Sulawesi är den som luktar ovanligt starkt och tål mer i rostningen.
Old (Brown) Java är den som man får vara lite försiktigare med, och som har en dragning åt rök i smaken (jag skrev cigarett).
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Okej.

Har några till pågång:

Brazil arabica, Semiwashed, yellow bourbon, Rainha farm.
Uganda, washed, Robusta, Colubus.

Något att ha?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp