Någon som vill validera en hemsida för 2 kilo kaffe?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är för mycket bök för mig (jag är ingen mästare på hemsidor), så jag tänkte kolla om någon här vill "fixa/validera" en hemsida?

OBS! Det är inte min hemsida, utan en bekant. Jag vet, jag har påpekat att bilderna på hemsidan inte är särskilt bra, och att en del av texterna på hemsidan skulle kunna uttryckas på ett bättre sätt... Men är hon nöjd med sidan så är hon väl det. Jag har inte gjort någonting på sidan.

Det är absolut ingen avancerad sida, så det finns inte mycket på den. Det är sex sidor med lite text, och på två av sidorna finns det en bild på.

Skulle någon vara sugen på att validera sidorna för 2 kilo färskrostat kaffe? Uppdelat på två leveranser såklart (så att det inte hinner bli gammalt).

Här kan ni kika på sidan innan ni beslutar er http://www.relationspedagogiska.com/

Kollar jag sidan med http://validator.w3.org/check?uri=h...;q=0.7,*;q=0.7&user-agent=W3C_Validator/1.654 så ser jag att det är "fel" på den, den validerar inte...
 

peterparnes

Well-known member
Den där siten verkar vara automatgenererad och även om den valideras nu så kommer den att skrivas över om den ändras i VistaPrint. Är det så hon vill ha det?

Ps. Eller bara strunta i HTML felen. Det gör 99.9999% av alla som skriver websidor idag ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Äh, då kanske det inte är värt att validera den. Om den ändå blir saboterad av Vistaprint vid varje updatering...:nowink:

Sicket crap det är med Vistaprint. Det är underligt att de gör hemsidor som inte valideras tycker jag. Jag är en av de där 0.00001% som vill ha en fin och validerande hemsida. ;) Och den är inte gjord i Vistaprint! :D :coffee:
 

peterparnes

Well-known member
För en mer mainstream tjänst skulle jag bry mig om valideringen men här tycker jag det är bara att tuta och köra.

Alla ändringar du gör lokalt TROR jag kommer att bli överskriva av Vistaprint.
 

johey

Well-known member
Håller inte med om att det är ok att strunta i validering bara för att andra sidor gör det. Av flera skäl:

* Ökad risk för kompatibilitetsproblem mellan olika webbläsare
* Ökad risk för att sidan blir trasig i framtida webbläsarversioner
* Sökmotorer kan tolka koden fel, vilket kan leda till sämre träffar
* 99.9999% struntade i det förr, men det är inte längre så

Ser man i övrigt till denna hemsidas html finns det stora farliga brister, förutom de rent syntaktiska valideringsproblemen. Det farligaste är att den har en dålig och okonventionell semantisk struktur. Vidare är semantik och presentation galet hopmixad. Detta är dåligt av flera skäl:

* Sökmotorer har svårt att förstå hur sidan ska kategoriseras och risken finns att sidan blir onödigt svår att hitta
* Sidan är svår att underhålla utan att förstöra designen. Förändring av designen är ännu svårare.
* Designen skalar dåligt. Jag har svårt att läsa den på min telefon, och mamma lär ha svårt att läsa den på sin tv.
* Även blinda surfar! En skärmuppläsare kan ha svårt att tolka denna sida.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Håller inte med om att det är ok att strunta i validering...

Fast om den blir o-validerad varje gång hon updaterar hemsidan så känns det meningslöst. Och hon kommer att updatera den via Vistaprints verktyg...:huh:

Det farligaste är att den har en dålig och okonventionell semantisk struktur. Vidare är semantik och presentation galet hopmixad.

Du menar att "språket" är så bra och ihopblandat på sidorna? Jag håller med. Det är dock mycket bättre nu efter att jag har påpekat hundrasjutton fel på sidan. Den var helt uppåt väggarna horribel i början... Den är fortfarande inte bra.

Jag tycker bl.a. att bilderna är dåliga, det talade jag om för henne men hon verkar nöja sig med bilderna som de är. Det är förresten jag som fått henne att ta in bilderna, i början fanns inte en enda bild.

Jag vill inte göra mig ovän med henne genom att tjata alltför mycket, men jag kommer nog att ta upp det där med bilderna med henne någon gång igen i framtiden när jag träffar henne.

Johey, you got PM...:cool:
 

mts

Well-known member
skulle aldrig ha en webbsida med såna fel i om jag ville promota mitt företag på nätet. Skulle heller aldrig lägga ner tid på ett sånt dåligt verktyg som vistaprint, outar inte radbrytningar som det ska eller skriver html-headern korrekt... CSSen ska vi inte ens tala om :)

Nä, lägg lite pengar på sidan och få en vettig design och innehåll samt support, det lönar sig i längden kan jag lova. Idag är det sämre reklam med en dålig sida än ingen alls. Jag skulle aldrig lägga mina pengar där eftersom det första intrycket jag fick från webben var att det hela kändes unket och sunkigt.

Kan ta en vidare diskussion om det hela om det finns intresse men i annat forum eftersom här pratar vi om gott kaffe! :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag håller med dig om alt... Hemsidan är inte särskilt bra. Och det är inte min hemsida, jag skulle aldrig använda mig av Vistaprint eller lämna en hemsida med dylikt utseende.

Jag har inte jobbat på sidan överhuvudtaget, men jag har försökt ge tips om hur den ska se ut (du skulle ha sett hur den såg ut innnan jag ryckte in...). Och hon har inte velat göra allt och fixa alla fel som jag har påpekat... Det är ju inte min sida så jag kan inte göra så mycket mer.

Det här forumet är ju till för allt möjligt. Det diskuteras cyklar, bilar, sjudomsgnälltrådar och annat tjofs. I kafferepet behöver man inte hålla sig till kaffe-topics.:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp