Namn på ny kaffesort

mp

New member
Vi skulle vilja ha era åsikter angående namn på ett nytt kaffemärke. Vi är 4 studenter från Chalmers som ska skapa ett nytt kaffemärke och en ny produkt. Tanken med vårt kaffe är att det ska vara både miljövänligt och modernt.

Våra förslag på namn är:
Sence
Essence
Solo
Soul
Ayatana
Ception
CafEco
Bio

Har ni något annat förslag så får ni gärna föreslå det...
Vi skulle bli mycket glada om ni svarar.

Tack på förhand!
/Malin, Jenny, Lobo och Arvid
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Som med alla produktnamn är det ju bra om namnet har någon anknytning till varan. Kika på sorterna i Johan & Nyströms sortiment för fler idéer. Exempelvis har de en sort som heter "Sweet Holy Moses" där namnet (tror jag) syftar på att det är ett ordentligt sött kaffe: "Holy Moses, vilket sött kaffe!". Kaffet Idido Misty Valley kommer ju från den regionen i Etiopien och 5 Estate är blandad med bönor från fem olika gårdar...

Jag tror vidare att ni kan få mer hjälp härifrån om ni talar om lite mer om slutproduktens tänkta sammansättning.

//Stefan (som vet hur svårt det kan vara med namngivning av sina egna rostningar)
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Namn på latin brukar ju hålla i längden, om det är företagsnamn ni syftar på.

Naturlig: Natura
Naturlell: Ingeni-
Själ: Animus, Anima, Phoca.
Kaffe: Coffea.
Tex.
Anima Coffea: Kaffe själ.
Eller liknande?..
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Anima Coffea är ju ett bra namn. På en ny böna. Typ Arabica Anima Coffea... :huh:

Latin i all ära, men som namn på en rostning vet jag inte...

Jag tycker nog fortfarande att en lite närmare beskrivning av den slutliga blandningen måste till för att kunna komma med namnförslag... Ska bli spännande att se om vi får någon sådan...

Häftigt dock, tycker jag, att det finns folk som kan latin. Det är ju inte direkt det nyaste av språk. :cool:

//Stefan (som kan den latin man lär sig från Asterix och Agent X9; inte mycket med andra ord)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp