Extraheringar

Marv

Well-known member
Riktigt bra initiativ, det finns mycket att lära. Intressant att se att han drar undan kopparna för att avsluta espresson och stänger av efter detta.
 

peterparnes

Well-known member
Vad avgör egentligen att Charles i filmerna avbryter processen genom att dra undan kopparna? Jag gissar att han tittar på viskositeten på kaffet som kommer ner i kopparna.

Inspirerad av detta så övergav jag att gå efter tid eller volym utan försökte använda ögonen till att studera viskositeten och med det kaffe jag provade med (Machacamarca hemmarostat för 5 dagar sedan) så såg man tydligt när det viskositeten ändrades. Så fort det började flöda fortare så avbröt jag extraheringen och jag belönades av en mycket fruktig kropp i koppen. Ska testa lite mer allt eftersom jag dricker kaffe... (blir små steg framåt om man bara gör 4 koppar om dagen).
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag skulle tippa på att anledningen är att slippa efterdroppet som kommer trots att man stängt pumpen. Jag är inte hundra på huruvida 'Zoccon har detta dropp, men min 15k-maskin har det i alla fall och jag har för mig att Silvian också har det.

Att du slutat kolla tid och volym är ett gott tecken. Varje fik (vågar jag mig på att påstå) som bara trycker på en knapp - alltså struntar i hur kaffet faktiskt ser ut - serverar undermålig espresso.

Jag har krönta glas och en timer. Dessa använder jag ibland för att kolla att jag ligger hyfsat rätt i mängd. Resultatet av denna koll använder jag sedan för justering av kvarnen. Vanligtvis går jag efter synintrycken.

//Stefan (som fick till en i det närmaste perfekt extraktion, men saknade smakerna; kaffet ska få mogna ett tag till)
 

fonseca

Active member
Vilken nörd jag börjar bli :lol:. Otroligt skön tråd, jag har de senaste veckan börjat titta på hur svansen ser ut och beter sig i slutskedet. Jag tror att det har mer betydelse hur kaffesvansen ser ut än hur lång tid som gått. Ofta kör jag trippelfilter, dubbel till mig och enkel till min fru, men en dubbel blir mycket bättre när jag kör dubbelfiltret... Svansen ser "fetare"/mer intensiv ut på slutet då.
 

Agathorn

Well-known member
Riktigt skoj! Jag var där i lördags och köpte aeropress och en espressoblandning och en påse Geishbönor av Charles. Riktigt trevlig och hjälpsam var han!
Man blir sugen på att dra hem ifrån jobbet nu och veva igång Gaggian :) (och drömma om något med rotopump under tiden, hehe).
Ska helt klart ha bättre koll på mussvansarna framöver
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp