Större filterkorg = mindre spill?

BloodyMezzo

Well-known member
Jag har två dubbelfilter till min maskin. Ett som ingick och ett gaggiafilter jag köpt till. Tycker det är svårt att få kaffet att stanna i korgen utan att fylla-tampa-fylla. Det känns som fel metod. Har inte mätt hur många gram jag använder men tror det är ca 16, vilket verkar vara lite mycket för mina filterkorgar. Ibland kan det också bli tight när man skruvar in portafiltret i maskinen. Ska man byta och i så fall till vad? Har läst om skitdyra zynesso-korgar (stavning?), finns de i vettig storlek? Såg också att Kaffemaskinen hade en för 18g för vettigare pris, typ 79 kr tror jag. Vad bör man skaffa? Eller har ni nåt annat tips? :unsure:

Såg att StefanBöna använde nån sorts plastkrage när han malde i sin video (Tack förresten Stefan!), men fattade inte vad det var för produkt (länken funkade inte för mig). Hur gör ni?

Nästa fråga: Är det tokigt viktigt att peta sönder kaffeklumparna som blir med en Rockykvarn? Trodde de skulle mosas ändå med tampern? :huh:
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Et sørre filter er ganske smart. Størrelsen på de vanlige filterene er beregnet på det "klassiske" volumet (ca 14 gr). Mange av dagens baristaer bruker 18 - 20 gr, og derfor har f.eks. Synessco og La Marzzoco bagynt å lage filter med plass til mer kaffe. Her i Norge er det La Marzzoco filter som "gjelder" og jeg bruker det både hjemme og på jobb.

Om det er slik at kaffen berører dusjfilteret når du setter fast bajonetten er det utrolig lett å få kanalisering (det ønsker du ikke), og om du liker espresso med stor dossering vil jeg anbefale deg å kjøpe et større filter. Pass bare på at filtert passer i bajonetten og at det er plass i gruppen. Om gruppen er for trang løses dette muligens ved å kjøpe ny og myk paktnig, men får du ikke plass i bajonetten er det bare en løsning; du må bli "nudist" (nakenfilter/bajonett).
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hahaha! Uppmanar du mig att bli nudist? Nu var det nära att jag klickade på "Anmäl". ;)

Tack för hjälpen, nu känner jag mig övertygad. Har lagt undan ett filter på kaffemaskinen. Hoppas det funkar bra, tar med mig mitt portafilter att testa i tänkte jag (svårt att få med sig 20 kg maskin).
 

BloodyMezzo

Well-known member
Förresten, vad kostar ett nakenfilter och var köper man det? Är det samma till alla E61-maskiner? Jag vill ju gärna kunna göra två koppar på en gång, går det om man kör naket? :huh:
 

JKolmo

Well-known member
T ex Kaffemaskinen har nakna PF. Om du vill brygga två enkla samtidigt blir det till att ta en kopp i varje hand och sedan växla dem under PFet och därmed låta varje kopp vara under PFet typ 3-5 sekunder åt gången. Det blir jämnast resultat i båda kopparna då. Så gör jag iaf (jag kör sedan ca ett år bara med naket PF).
 

BloodyMezzo

Well-known member
Den nakna baristan...

Får erkänna att jag är lite sugen på att testa. Men usch vad mycket grejer jag redan införskaffat till denna nya hobby. Studentplånboken säger aj, aj. :(
 

dan nilsson

Well-known member
Den nakna baristan...

Får erkänna att jag är lite sugen på att testa. Men usch vad mycket grejer jag redan införskaffat till denna nya hobby. Studentplånboken säger aj, aj. :(

Amen , du behöver ju inte köpa något, leta upp nån vänlig själ med metall-fräs och kunskaper (borde inte vara svårt i Sthlm) och kapa botten på ditt Pf, snipp, snapp snut osv...
 

Englund

Well-known member
Om du ska köpa naket handtag kan det vara bra att ta med ditt nuvarande PF så att man ser att du får rätt sort. Det finns f.n 3 olika nakna som alla har lite olika passform...
 

Mayhem

Well-known member
Har ett naket för E61 som du kan få köpa till rimlig peng, trippelfilter ingår. Fick nämligen precis hem mina nya dyra handtag från La Marzocco så inget behov av denna längre!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp