Alternativ till mjölkskumning!

Molarin

Well-known member
Haha! Det där satt jag, Karin och Stenqvist och diskuterade på Solde för snart ett år sedan. Soldekillarna såg en stor potential i att kunna servera scrambled eggs och soppa tillagat med ångröret.

Eller så gjorde de inte det...
 

wesaft

Well-known member
Kläckte två ägg ner i min kanna idag och skummade äggröra, blev fluffigt och gott :p
Gick snabbt också.
Inte ner för djupt i början då tjuter det som två stuckna grisar, på tal om de små liven, nä, hade inget bacon hemma till.

PS. Bättre trådtitel nästa gång, men nu har jag iaf skrivit ägg och äggröra :)
 

wesaft

Well-known member
Måste bumpa upp den här tråden igen, skummat äggröra varje dag sen jag testade detta knep, underbart gott och enkelt :p

Jag kör med salt, peppar, chilipulver och en skvätt grädde.
 

Marv

Well-known member
Jag planerar att testa detta när La Scalan kommit i bruk, det är litet för fjösigt tryck i Classicen.
 

PF013

Well-known member
Testade precis äggröra med Raffaellon. Två ägg och en liten skvätt mjölk, salt och nymalen svartpeppar i en halvliterskanna. Även med pressostaten i botten (runt 0,5-0,6 bar) så gick det otroligt snabbt. Men det var svårt att få det att inte skrika!

Resultatet blev perfekt, luftigt och gott. Det var lite mer gnidande med mikrofibertrasan för att få röret rent jämfört med mjölkskummning, men det tog inte många sekunder.

Alltid bra med ett argument till att få ta in de stora maskinerna i köket... ;)
 

Marv

Well-known member
Tycker också att äggröra blir bra, men det tenderar att bli litet vatten i den, troligen pga kondenserad ånga.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,715
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp