Kyocera CM-45 CF (handjagad)

AA

Skottjägare
Det damp ner ett paket från Japan i lådan idag och det var min nye lille keramiske vän.
Jag köpte den mest för att ha den i jobbet när man är ute på uppdrag och känner behov för en fix och bara automatkaffe finns inom räckhåll. Det är lite på vinst och förlust då det är en espressokvarn och jag tänkte ha den till 1-kopps guld eller aeropressen.

Jag har bara vevat ca 10g ännu då jag inte har några bönor lämpliga för brygg hemma. Recension får komma senare men det lilla jag malde såg klart bra ut för espresso.

Lite bilder:

IMG_2507.jpg


IMG_2508.jpg


IMG_2509.jpg


IMG_2511.jpg


IMG_2513.jpg


Min japanske vän Yoshi berättade att varningslappen översatt betyder ungefär "Stoppa inte dicken i kvarnen medans du vevar".
IMG_2517.jpg


Ha de´

/AA
 

Mayhem

Well-known member
Inga inställningar för malningsgrad alltså? Prislapp och går den alls att få tag i om man inte känner folk i Japan?
 

AA

Skottjägare
Inga inställningar för malningsgrad alltså? Prislapp och går den alls att få tag i om man inte känner folk i Japan?

Visst går det att ställa malningsgrad. Jag hade bara inget kaffe hemma som passar i guldfiltret därför fick det bli lite espressomalning.
Jag gissar att kvarnen maler lite ojämt och genererar en hel del "kaffedamm" vid lite grövre malning.

Så fort kaffe anlänt (väntar på prenkaffet från SMCR) så skall vetenskapliga tester genomföras.

Kvarnen köptes på Ebukten för ungefär 500:- inkl frakt så ut och leta så finner du säkerligen snart en vän i Japan som kan skicka en till dej :)

Ha de´

/AA
 

skroli

New member
Hej!

Jag är nybörjare vad gäller detta. Men denna kaffekvarnen verkar vara praktisk om man jämför med de traditionella handjagade kvarnarna med "låda". Finns det fler märken med liknande modeller? Som man kan köpa i sverige? Någon som vet?
 

peterparnes

Well-known member
jag hittade ett par siter i Japan som sålde den (för ca 250:- plus frakt) men har inte fått svar på något av mina email på engelska tyvärr.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ser trevlig ut! Jag är riktigt sugen på lite Harioprylar från Japan.

Min japanske vän Yoshi berättade att varningslappen översatt betyder ungefär "Stoppa inte dicken i kvarnen medans du vevar".

Min skoljapanska säger dock att det mer står "Ta först bort locket och lägg sedan ner ingredienserna" :) Men ovanstående översättning låter lite mer intressant :)
 

AA

Skottjägare
Ser trevlig ut! Jag är riktigt sugen på lite Harioprylar från Japan.

Min skoljapanska säger dock att det mer står "Ta först bort locket och lägg sedan ner ingredienserna" :) Men ovanstående översättning låter lite mer intressant :)

Jag misstänkte att han lurade mej! :D

Hario verkar ha trevliga bryggare. Så trevliga att det förhoppningsvis snart trillar ner en i lådan. :)

Mycket nya kaffeprylar på slutet men vintern är snart här och då måste man ha nåt att skylla på när man inte orkar renovera kåken.

Ha de´

/AA
 

skroli

New member
Hej!

Jag är nyfiken på hur bra denna kaffekvarnen är?? Är den bra för espresso tycker du?? Använder du den som en extra portabel kaffekvarn då du inte är hemma, eller fungerar den bra hemma också?
 

AA

Skottjägare
Hej,

Jag har inte hunnit testa så mycket ännu men jag planerar att ha dom som sällskap när jag åker runt och inte hittar bra kaffe hos kunder. Min förhoppning är att den kan mala hyggligt jämt på lite grövre malning för t.ex. 1-kopps guld och PP (aeropressen).
Kör lite espressotester ikväll och postar vad jag kommer fram till.

Ha de´

/AA
 

martink78

Well-known member
Hej,

Jag har inte hunnit testa så mycket ännu men jag planerar att ha dom som sällskap när jag åker runt och inte hittar bra kaffe hos kunder. Min förhoppning är att den kan mala hyggligt jämt på lite grövre malning för t.ex. 1-kopps guld och PP (aeropressen).
Kör lite espressotester ikväll och postar vad jag kommer fram till.

Ha de´

/AA

Vad jobbar du med egentligen? Jag menar börjar inte kunderna titta lite konstigt på dig när de frågar om du vill ha en kopp kaffe och så halar du fram kaffebönor, en kvarn, ett filter i guld och ber om vatten som håller exakt 93,46 grader (eller vad du nu föredrar)?
 

AA

Skottjägare
Då har jag gjort 6 st försök och fick tills slut fram en helt OK enkel. Jag körde med 12g Sweet Holy Moses i kvarnen och försöken gick så här:

Första: Kvarnen i det finaste läget (tror jag, har lite svårt för アラビア数字 i manualen). Kvävde maskinen totalt.
Andra: 1 snäpp grövre. Efter 30 sek så kom första tecknet på att vattnet penetrerat genom pucken på undersidan av korgen.
Tredje: 1 snäpp grövre. Efter 30 sek hade jag 3-4 droppar i koppen.
Fjärde: 1 snäpp grövre. Ca 1 cl i koppen efter 45sek.
Femte: 3-4-5 snäpp grövre (vet inte exakt för jag gled när jag ställde in). 20 sek och 3cl. Lite fort så den åkte i slasken.
Sjätte: 1 snäpp finare. 25 sek 2,5cl och det rann helt ok. Lite pulserande på slutet men smaken blev hygglig.

Efter detta så orkade jag inte veva mer. 12g tar ca 75-90 sek att veva för en lönnfet 33-åring.
Det malda kaffet såg bra ut. Jämt och fint. Kanske inte i klass med Roburen men man får ju ca 50 av denna för en Robur. Jag blev imponerad över hur fint man kunde mala. Inga problem för den som vill köra 6,5g enkla på t.ex. Mehari. Stegen verkar var ca 4-5 sek på samma dos bönor.
Jag får testa mer en annan dag.

Ha de´

/AA (Speltokig IT-hora med förstående kunder!)
 

kotyok

Member
dags att väcka denna tråden.
ser att kyocerakvarnen fortfarande verkar vara till salu på OE och på eBay. har googlat lite men det är svårt att hitta recensioner från någon som inte säljer kvarnen.
jag har kollat på tuben när gubbe på OE går igenom kvarnen men ärligt talat så säger det mig inte så jättemycket.
nu har jag en hario skerton. jag tycker den mal ganska ojämt och framför allt så blir hela golvet FULLT av bönor som hoppar ur när jag vevar.
trätt på att ta fram dammsugaren varje gång jag gör en espresso.
måste därför ha en ny kvarn och handjagare känns bäst. med feeling helt enkelt. och så har man ngt att göra medans la pavonin blir varm.
kommer jag bli nöjt tror ni om jag slår till eller ska man hosta upp till en LIDO eller Pharos?
verkar som att LIDO-kvarnen på OE mest är gjort för press-kannor och att finare malgrad löser sig självt i den. Pharosen verkar så meckig att tömma ur kaffet ur. kyoceran tömmer man bara burken ner i Pf :)
bla bla. hoppas någon med denna kvarn orkar läsa och skriva en rad om det finns någon uppenbar nackdel med kvarnen eller annan anledning att låta bli den.
/MVH Peter
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp