Snälla hjälp mig om info om kvarnar!!

skroli

New member
Jag håller på med ett design projekt och har en rad frågor angående kaffekvarnar, detta verkar vara rätt forum för dessa frågor :) Jag hoppas så många som möjligt vill svara!

- Vad är fördelen med en handdriven kvarn jämfört med en elektrisk?
- Finns det en nostalgisk sida av det? Eller en praktisk?
- Finns det någon handdriven kaffekvarn som maler så pass fint så att det går att använda för moka eller espresso?

- Jag har intrycket av att många espressodrickare är mer bevandrade i kaffevärlden och använder kaffekvarn. Är det vanligt att man maler sitt eget kaffe då man använder vanlig filterbryggare?

- Är det keramiskt kvarnverk eller ett i stål som gäller för finaste malningen?

Super tack!!
 

Marv

Well-known member
Mina tankar:
Handdriven är bra att ha med i båten till presskanna. Hemma kör jag elektrisk.
Zassenhaus anses vara tillräkligt bra för att kunna mala fint nog för espresso.
Färskamalet kaffe är alltid bättre än "färdigmalet", oavsett bryggmetod.
 

Ciclista

Well-known member
- Vad är fördelen med en handdriven kvarn jämfört med en elektrisk?
Man blir stark i armarna:)
- Finns det en nostalgisk sida av det? Eller en praktisk?
:nowink:

- Jag har intrycket av att många espressodrickare är mer bevandrade i kaffevärlden och använder kaffekvarn. Är det vanligt att man maler sitt eget kaffe då man använder vanlig filterbryggare?
Maler alltid eget av flera anledningar.
 

Gholam

Well-known member
- Vad är fördelen med en handdriven kvarn jämfört med en elektrisk?
Priset.
- Finns det en nostalgisk sida av det? Eller en praktisk?
Mormor kanske har en uppe på vinden, så man slipper köpa.

- Finns det någon handdriven kaffekvarn som maler så pass fint så att det går att använda för moka eller espresso?
Z. som nämnt ovan...

- Jag har intrycket av att många espressodrickare är mer bevandrade i kaffevärlden och använder kaffekvarn. Är det vanligt att man maler sitt eget kaffe då man använder vanlig filterbryggare?
Har slutat med filterbrygg sedan espressomaskinen flyttade in.

- Är det keramiskt kvarnverk eller ett i stål som gäller för finaste malningen?
För proffsutförande med krav på smidig utbytning och liten volym, känns stål (rent intuitivt) som ett bättre material att arbeta med.

Svaren skrivna i citatet...
 

martink78

Well-known member
- Vad är fördelen med en handdriven kvarn jämfört med en elektrisk?

Den är portabel och värmer kaffet mindre under malningen... Om man nu inte maler fort. :)

- Finns det en nostalgisk sida av det? Eller en praktisk?

Både och dessutom en ekonomisk, en bra handjagare kostar mindre än en bra elektrisk.

- Finns det någon handdriven kaffekvarn som maler så pass fint så att det går att använda för moka eller espresso?

Ja.

- Jag har intrycket av att många espressodrickare är mer bevandrade i kaffevärlden och använder kaffekvarn. Är det vanligt att man maler sitt eget kaffe då man använder vanlig filterbryggare?

Jag är inte säker på hur du menar egentligen. Men de som maler kaffe själva gör det (gissar jag) oavsett vilken bryggmetod de väljer.

- Är det keramiskt kvarnverk eller ett i stål som gäller för finaste malningen?

Tror inte det spelar någon roll faktiskt, keramiska håller längre men stål leder väl bort (och fram) värme bättre... Så det beror lite på omständigheterna. Iaf så går det bra att mala fint med stål.


Vassego! Det är alltid roligt när någon vill höra ens åsikter. Hur dåligt underbyggda de än är.. :)
 

lennart

Well-known member
Om man skall mala mycket fint så är det bäst att använda en kvarn med keramiska kvarnverk eller sten för att undvika att det malda kaffet blir varmt.
 

martink78

Well-known member
Om man skall mala mycket fint så är det bäst att använda en kvarn med keramiska kvarnverk eller sten för att undvika att det malda kaffet blir varmt.

Hur resonerar du då? Borde inte stål vara bättre då det leder bort värmen bättre än keramik & sten?
Eller tänker du dig att man mal mycket och då får värme från motorn/el som leds ned till kaffebönorna vid skivorna?
 

lennart

Well-known member
Då man mal för Arabisk/turkisk kaffe med en kvarn med ett kvarnverk av stål så blir det malda kaffet mycket varmt. jag använder en kvarn som har ett kvarnverk av stål som är inköpt i Libanon det är en butikskvarn kaffet blir mycket varmt när man mal med den.
 

lupoo

Well-known member
Vår kaffeguru DC har några tankar om den gamla manuella kvarnen.
Länk till koppa.se

Egna tankar om den manuella kvarnen. Kan vara en skön känsla att komma hantverket ännu lite närmare. Att sitta med kvarnen i knät och riktigt känna hur bönorna smulans ner. Luktar gott gör det också.
 

svartvest

Well-known member
Handkvarn nej jag har inte tid.

Sedan är det en del saker som saknad i funktiondesignen.

Kvarnhuset skulle ja ett lutande plan, anledningen är att om det lutade tror jag att kaffet hade åkt iväg istället för att fastna.

På youtube finns det en video (ja tack till alla tre kvarnarna)

http://www.youtube.com/watch?v=c5FG5Km_9Cc&feature=related

Elektra Nino har en skarp lutning och jag tror på det, har inte sett inuti i själva kvarnhuset men vad finns det för anledning till att ha en plan botten, inga vad mig anbelangar.
 

skroli

New member
Hej och tack för alla synpunkter!

Sedan är det en del saker som saknad i funktiondesignen.

Kvarnhuset skulle ja ett lutande plan, anledningen är att om det lutade tror jag att kaffet hade åkt iväg istället för att fastna.

Tack Svartvest för det fina tipset!

Vår kaffeguru DC har några tankar om den gamla manuella kvarnen.
Länk till koppa.se

Haha, väldigt fint! Och tack för den inputen, det är ju superviktigt hur man upplever sina vardagliga produkter.

Keramiskt eller stål, verkar vara en svår fråga. Men är det någon som vet var man kan få tag i ett manuellt kaffekvarnverk, alltså bara själva verket? Hade gärna sluppit att slakta en befintlig kvarn.

En till fråga:
När man malt kaffet (manuellt), vill man kunna transportera det till sin bryggare, har ni några tips där? Är de byråliknande lådorna praktiska? Fastnar inte kaffet i hörnen? Tänk om man bara skulle kunna ta bort den undre delen av kvarnen, som då samtidigt fungerar som en behållare/skål för det malda kaffet? (Som en manuell apelsinpress, man pressar juicen, sedan lyfter man bort delen med kupolen som man pressat mot, och kvar har man en behållare med juice).

Tack igen, hoppas på svar! :)
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Har en gammal E-tuna kvarn hemma som jag använder i bland.
Funkar bra, men ska man göra espresso behöver man ha en dag eller två på sig. :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Roligt projekt du verkar ha. :) Håller med ovanstående om att om man har kvarn så maler man allt kaffe oavsett vad det ska vara till. Enda gångerna jag inte maler själv är när det ligger folk och sover hemma (kvarnar låter en del).
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp