Italiankitchenaids.com?

Hej!

Har tänkt uppgradera från Nespresso till ett en Rancilio Silvia + Rocky.

Såg att Italiankitchenaids.com för detta paket tar ca 6.500 kr inkl frakt vilket är mer än 1000-lappen billigare än jag hittat i Sverige.

Någon som har erfarenhet från Italiankitchenaids.com?


/Thomas
 
Jag har ännu ej beställt men har försökt ta reda på lite med om Italiankitchenaids.com. Kollade på Alexa.com och siten har funnits sedan 2005. Ganska låg trafik, mest från Tyskland.

Ringde det svenska telefonnummer som fanns på Italiankitchenaids hemsidan för att höra mig för - var dock telefonsvarare alla gånger jag provade - en man som på engelska med italiensk brytning meddelade att de inte hade tid att svara. Jag lämnade inget meddelande. Försökte sedan med numret till Italien - samma telefonsvarare där... Blev då skeptisk, man vill ju kunna nå kundtjänst...

Jag blev något förvånad när jag senare blev uppringd av en man från Italiankitchenaid som sett att jag ringt och undrade vad han kunde hjälpa till med. Maskinerna skickas från Milano, frakt och moms ingår (glömde fråga om tull - vad tror ni?). Vid problem med levererad maskin skickas den tillbaka med UPS, han uppgav att Italiankitchenaids står för kostnaden.

Vad tror ni - är det dumt sätt att försöka spara 1000 kr på?

/T
 

Large

Well-known member
För den tusenlappen extra så får du 2 års garanti isf 1 år samt möjlighet att prata med någon personligen på svenska om du mot förmodan får problem med dina maskiner.

Om du dessutom ändå skall köpa lite småplock som skumkanna, tamper, kaffe och lite rengörningsgrejor så kan du nog förhandla dig fram till ett bra paketpris med den svenska handlaren.
 

Ditho

Member
Hej,

jag har också varit på denna sajt några gånger och undrade om det löner sig att spara ca. 1000 kr (jag funderar på samma kombi, alltså Silvia + Rocky).
Jag kollade lite på en tysk kaffeforum (www.kaffee-netz.de), och där kunde man läsa lite blandade kommentarer ang. Italiankitchenaids. En del folk som skrev om långa leveranstider.

Jag har inte bestämt mig än var jag ska köpa, men för mig känns det egentligen bättre att kunna gå till en kunnig affär i stan som även kan hjälpa till snabbt vid behov av service.

/Ditho
 

Ciclista

Well-known member
Jag skulle ge 1000 extra för o få grejerna på ett par dar och garanterat inget strul med garanti osv.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag håller med om att det är värt att betala för service (intressant att det skulle komma från en som köpt maskin på tokrea på mediamarkt ;)). Jag köpte kvarn på Kaffemaskinen och det känns bra att ha ett vettigt ställe att gå till om det krånglar. Nu satt jag nyss och tittade på vad en Duetto-maskin kostar i Sverige och tänkte att den är säkert mycket billigare utomlands (suger att köpa prylar i Sverige!). Så helt konsekvent är jag inte. :nowink:
 

BloodyMezzo

Well-known member
Min första kvarn (en röd KitchenAid) köpte jag på pixmania och den var jag inte nöjd med. Tog mycket tid att bli av med den. De tog faktiskt tillbaka den och jag fick suveränt bra service av två olika tjejer i deras kundtjänst, men hemsidan sög och det var riktigt segt att vänta på att få tillbaka pengarna eftersom de först skulle lagra den nånstans i Arlandastad tills de hade tillräckligt med skräp i lager för att det skulle vara värt besväret att skicka det till Frankrike.

Men i slutänden betalade jag inte en krona för vare sig maskin eller frakt så nöjd blev jag ändå. Sen gick jag direkt till Kaffemaskinen och köpte en riktig kvarn. ;)
 
Har nu grubblat färdigt och beställde faktiskt på Italienkitchenaids... (Trots lockande erbjudanden här på Forumet där nästan nya maskiner såldes (tack peterparnes) så bestämde vi oss för att köpa nytt.)

Gillar affären Kaffemaskinen men det skiljer nästan 2000 kr på detta paket och de verkade tyvärr inte tycka sig ha marginaler att ge vidare rabatt på extraprylar.

Nu blir det spänd väntan. Pengarna drogs direkt från kontot. Blev direkt lite orolig när jag inte fick något mail som kvitto (visade sig att det fastnat i spam-filtret på min gmail...).

Var och köpte mina första bönor idag - da Matteo Majorna Höst 09 :)

/Thomas
 
Jag har fortfarande en oöppnad påse da Matteo Majorna Höst 09 hemma...

Nej, jag har inte fått maskinerna än. Enligt Italiankitchenaids har Rancilio problem att möta efterfrågan. Fick dock mail idag om att mitt paket skickats. Återkommer när (och om) paketet kommer.
 
Självklart blir det uppackningsbilder :).

Leveranstiden på detta paket från Italiankitchenaids.com blev 3.5 veckor, notan hamnade på 6745 kr. De skickade med 1 kg kaffebönor (Caffè Italia(?)) som kompensation för lång leveranstid.

/T
 

Bilagor

  • Rancilio_1.jpg
    Rancilio_1.jpg
    53.3 KB · Visningar: 88
  • Rancilio_2.jpg
    Rancilio_2.jpg
    56.3 KB · Visningar: 78
  • Rancilio_3.jpg
    Rancilio_3.jpg
    38.8 KB · Visningar: 82
  • Rancilio_4.jpg
    Rancilio_4.jpg
    49.5 KB · Visningar: 84
  • Rancilio_5.jpg
    Rancilio_5.jpg
    119.1 KB · Visningar: 119

moon

New member
Drog öronen till mig efter att ha läst innlägg här, men först efter att jag gjort en beställning.
Var orolig, men efter en vecka kom min La Pavoni Proffessional + kvarnen i koppar/mässing. Såååå snygg...........min sambo blev mkt. impad med:)
Sparade många tusenlappar på att beställa från dom + att frakten bara var 10:- Euro !! Dom negativa inläggen ang. Italiankitchenaids är flera år
gamla, så det är lite orättvist att använda det emot dom & inte våga beställa. Men samtidigt är man inte mer än människa & påverkas av det.

Nu inväntar jag bara mitt kaffe & koppar från Espressomania, som inte behagar svara på mail. Har väntat i 11 dgr nu, är det normal leveranstid från dom ? eller att dom svarar sällan ? Någon som har erfarenhet av dom nyligen ?
 
Topp