Jobba som barista?

Ciclista

Well-known member
Hej allt gott folk på rk! Har nu haft kaffe som hobby sen början på året. Började med en liten cafe italia c3 men har efter hand bytt upp mig och det har bara blivit roligare.
Nu har tanken slagit mig att det hade varit jäkligt kul att jobba som barista, det är därför jag frågar här om några medlemmar har lite erfarenheter och tips att dela med sig om. Jag går fortfarande i skolan så det är kvällar o helger som gäller.
Så jag undrar hur arbetet är, slitiigt?

Tack på förhand /Albin
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag tror (om man ska döma utifrån de ställen som besökts på stan) att barista innebär en hel del - med betoning på hel del - andra göromål än bara göra kaffe. Troligtvis mer det än kaffeskapande...

Beroende på var man hamnar kan det nog bli riktigt stressigt och svettigt emellanåt (eller jämt om man jobbar på BaraVara i Örebro som alltid har kö).

Jag har varit inne på tanken själv, men jag vill nog inte pyssla med så mycket annat än kaffet och det tror jag blir svårt på det genomsnittliga caféet... :unsure:

//Stefan (som är glad att det står en fin maskin hemma så att han kan leka barista bäst han vill)
 

Marv

Well-known member
Jag tror att det kan vara slitigt. Om du är en ambisiös hemmabarista gäller det väll att hitta ett caffé som har hyffsade ambitioner annars kommer du att ruttna.
Hustrun har ett caffé på jobbet med bra utrustning och ambitiös barista, men ägaren tycker det blir för dyrt med bra kaffe så trots bra förutsättningar på maskinfronten och personalen falller det på att man köper in dåligt kaffe.
Jag skulle inte vilja arbeta i en sån miljö...
 

GLC

Well-known member
Uff, tänk att jobba med bra utrustning men gammalt eller dåligt kaffe, det skulle jag inte vilja servera nån, särskilt inte betalande gäster.

Dock, på ett bra ställe, som har samma värderingar som en själv, skulle nog vara riktigt roligt. Har själv tänkt tanken om extrajobb skulle behövas.
 

mts

Well-known member
Kolla på alla juttas gamla inlägg, hon började här på forumet för ett tag sen och numera ställer hon upp i alla möjliga tävlingar med framgång.

Själv har jag inte jobbat som barista men har ett otal år bakom mig på pubar och restauranger och av alla jag sett komma och gå så är det ALLTID den som går in med attityden att jobba hårt, lära sig mycket och aldrig servera något man inte är stolt över som "blir något". Kan du inte ladda in tid så är det svårt att lyckas, men var isf ärlig med dina avsikter så blir det nog bra ändå.
 

Ciclista

Well-known member
Tack för alla svar. Skulle jag börja arbeta som barista så skulle jag gå in 100% för att göra så bra ifrån mej som möjligt. Kaffe har blivit en såpass stor passion för mej så att en hög ambitionsnivå skulle vara det enda för mej. Men dessvärre är det ju som ni säger att råvaran oftast inte är helt hundra och frågan är hur mycket kaffe man får göra av arbetstiden. Men tack ändå för alla svar. Vem vet snart kanske jag står o drar skott nånstans i regniga Borås:)
 
Hej, någon barista i etern.....

Äger en Kaffebar i centrala Gbg "Barista Coffee Bar" och söker en proffissionell barista för eftermiddagarna/helger, ni skall vara kaffe intresserad, stresstålig, 10 bollar i luften, inte rädd för att plocka disk, fixa att göra mackor och lättare bakning, och slutligen fixar en cappuccino med ett hjärta i till damerna , stiligt yttre en merit.
Skicka CV med foto till info@baristacoffeebar.com eller kom förbi Grandpassage på kungsgatan och prata med Rocio eller Magnus eller ring på 0703732421
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp