Högljudd pump

BloodyMezzo

Well-known member
Jag har haft min Isomac Zaffiro en månad snart. Jag är nöjd överlag förutom att den väsnas så mycket när pumpen går. Jag noterade att den plötsligt blev markant tystare efter ca en vecka (det är väl normalt. Finns omnämnt i manualen att den "kan låta ansträngd i början" och det är likadant med min akvariepump) men det låter fortfarande så mycket så jag undviker att använda maskinen sena kvällar, vilket allvarligt inkräktar på min livskvalité.

Jag accepterade först att jag uppenbarligen råkat köpa en maskin som är rätt högljudd, men efter ett besök på Lagamati i stan fick jag veta att det ska sitta samma pump i Gaggia Classic. Vet inte om det är sant. Men de maskinerna är verkligen knäpptysta jämfört med mitt monster. Jag fick tips om att öppna maskinen och se om pumpen är dåligt fastskruvad och skramlar mot chassit eller liknande. Jag bara undrar hur mycket en maskin bör låta, och om ni vet vad som brukar kunna vara orsak till oljud. Som det är nu låter min maskin nästan lika mycket som min Rocky när det är inte skoj. :( Snälla, hjälp!
 

jb

Well-known member
De flesta konsumentmaskiner har en vibrationspump, oftast från ULKA och oftast samma typ.

Det kan variera rätt mycket från maskin till maskin oc även då mellan exemplar av samma modell... Orsaken kan vara som du skriver att pumpens infästning inte är bra/den sitter fel in fästena men också på att den ligger mot något som fortplantar vibratonerna.

När det gäller den specifika maskinen har jag ingen kunskap.

Observera också att pumpen för mer oväsen om man pumpar torrt på vatten, var noga med att ventilera maskinen varje gång du slår på den, när du använt ånga etc.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ventilerar betyder spola vatten genom ångrör och brygggrupp eller? Är det fel att tex använda ångröret utan att ha pumpen på när man spolar rent från mjölk osv?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Generellt sett, kan man göra nånting åt om en pump väsnas mycket pga sina egna viberationer? Om den inte sitter fast, visst då skruvar man dit den bättre. Om den ligger mot nånting, kan man stoppa något emellan? Tex en, ja, jag vet inte. En bit tunn skumplast eller nåt? :huh: Finns det nån här som mixtrat med sin pump pga oljud?
 

MartinForsberg

Well-known member
Kika på de inlägg jag skrivit om mina vedermödor med Isomac Millenium, bland dem finns lite förklaringar på de höga pumpljuden och också några åtgärder jag gjorde för att få tyst på min maskin. Du kan hitta sprängskisser på Isomac maskiner här: http://www.espressocare.com/home_office_machines/parts/Isomac.html bland annat Zaffiron.

Generellt så fick jag fästa upp silikonslangarna till vattentanken och pumpen så de inte vibrerade mot insidan av plåten plus att jag fick flytta pumpen lite i sidled då den metallomspunna slangen från pumpen till ventilerna låg emot höljet på espressomaskinen. Efter dessa åtgärder blev maskinen verkligen jättetyst.

Men nu har de flyttat på sig igen och eftersom det inte finns något riktigt bra sätt att flytta på pumpen i Milleniummaskinen utan att borra nya hål och köpa nya slangar så får jag flytta tillbaka den igen.

Jag försökte fästa den med lite olika band men då förde de med sig vibrationerna igen. På Millenium finns det dessutom en rörkrök in till tanken där man satt en skumgummibit mellan höljet, som då för över vibrationerna till höljet! Inte så smart tänkt, men om man böjer till den rörbiten så den inte kan komma mot höljet slipper man vibrationerna helt! Kokaren hänger i alla rör och kopplingar så den kan lätt vibrera och när någon del då kommer åt höljet i maskinen låter det illa. På Isomac TEA-II har man fäst kokaren med metallstag vilket helt tar bort alla dessa vibrationer! Möjligen har man åtgärdat det på den nya Millenium också, men jag har inte kunnat se det.

De kommentarer jag har hört från olika säljare världen över engående Isomac maskinernas höga ljud är just att saker och ting rör på sig under fraktandet av maskinerna då de sitter för löst/dåligt fastsatta så de kan flytta på sig.

Hoppas du kan ha nytta av de här tipsen för din Zaffiro också även om den inte ser likadan ut inuti.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Stort tack!

Jag ska skruva isär maskinen när jag börjat få lite koll på lägenheten (flyttade igår). Är du nöjd annars med din Milennium? Jag hade den i tankarna när jag köpte maskin men den blev lite dyr tyckte jag. Tyvärr finns det inte många Isomac-ägare på detta forum vad jag har sett. Hade varit nyttigt att kunna byta erfarenheter med andra som har samma hårdvara.
 

MartinForsberg

Well-known member
Nej, jag är inte nöjd med maskinen!

Jag tycker inte att den håller den kvalitet den borde, både sammasättningen av delarna plus kvaliteteten på ingående delar är under all kritik.

Rostfritt stål, eller som det borde benämnas idag rosttrögt stål skall inte gå hål på inom tre år tycker jag - min spillbricka har rostat igenom där plåten är bockad och också där den är svetsad, helt enkelt undermåligt arbete.

Att sedan kokaren på min maskin och många andras läcker där man lödat anslutningarna är inte heller bra kvalitet tycker jag. Sedan är monteringen lite hursomhelst, jag har tittat på flera maskiner där man dragit elkablarna lite hursomhelst, säkert beroende på vem som gjort det i fabriken, och som i mitt fall finns det maskiner där kablarnas hölje skavs av mot vassa plåtkanter!

Att man sedan som importör och till och med tillverkare bara snäser av kunderna ger ju inte heller något positivt omdöme, men det finns ju undantag - plus att man senare modifierat maskinerna på just dessa ställen visar ju på att man är medveten om problemen men inte vill hjälpa gamla kunder att få en felfri maskin.

Ledsen om det låter negativt, men vi är några som drabbats av strulande maskiner och som inte fått våra problem avhjälpta oavsett om det varit inom garantin eller strax utanför - en bra tillverkare borde ta bättre hand om sitt varumärke men framförallt tat bättre hand om sina kunder.

Nu när jag lagat och fixat med min maskin på flera ställen så fungerar den som tänkt men jag tycker inte att den motsvarar mina förväntningar. Maskinen används varje dag så den får verkligen bekänna färg och hittills har den fungerat efter alla förbättringar och justeringar samt utbytta detaljer - men som den var tillverkad fungerade den uselt.

Därmed inte sagt att det finns Isomac maskiner osm fungerar som de skall från fabrik, men bara en maskin som strular (eller flera) som tillverkaren inte tar sitt fulla ansvar för är en för mycket tycker jag.

Jag hoppas din maskin inte tillhör de som strular!
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp