Ditting KR804 har flyttat in!

AA

Skottjägare
Pågar och töser,

Familjen har fått en ny medlem och den var ca 50cm och vägde 23kg när den kom. Jag var och hämtade den i går och idag så skruvade jag isär den och kunde konstatera att det var en skitig stackare. Den har med 99% säkerhet aldrig rengjorts eller fått nya eller omslipade skivor.
När jag plockade av hoppern så luktade det surt kaffe i hela verkstaden. Stackars dom som köpt kaffe i denna butik och fått det malet i denna kvarnen.
Jag kunde också konstatera att malskivorna är i princip helt slut. Det ser nästan ut som om dom malt sten och metall med dom för dom ser grymt slitna ut. Detta är dock första gången som jag ser ett par Dittingskivor så jag vet inte rikigt hur dom ser ut när dom är nya.
I vilket fall skall jag beställa nya skivor och då av den nya typen som är fräst istället för gjuten.

Med lite tur i tidsplaneringen i helgen så skall kvarnen förhoppningsvis få en spabehandling och komma tillbaks till nyskicket som döljer sig bakom kafferesterna!

Kan är säga att jag är grymt impad av byggkvaliteten. Den är så brutalt dimensionerad i allt att man förstår att dom håller 20-25 år utan problem.

Bilder kommer så fort jag hittar sladden till kameran.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Coolt, hur fick du tag i den? Har förstått att det är en grym kvarn för press o brygg mm.

Jag fick ett tips av en kaffevän att det stod en som var till salu i en butik som inte behövde den längre. Efter ett mail och ett samtal så var den på väg.

Malkvaliteten på Dittings stora kvarnar är helt klart toppklass. Jag tror inte det finns många om ens några som slår dom när det gäller lite grövre malningar typ press och filter och det är precis det jag skall använda kvarnen till.

Nu skall det bara jagas tag i ett par nya skivor sen skall det malas!

Jag skall trycka upp ett par bilder ikväll.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Här kommer lite "quick-and-dirty"-bilder i usel kvalitet.

IMG_2483.jpg


IMG_2484.jpg


IMG_2485.jpg


IMG_2486.jpg


IMG_2487.jpg


IMG_2488.jpg


IMG_2489.jpg


IMG_2490.jpg


IMG_2491.jpg


Lite gamla rester som följer med när man får sina 100g Esmeralda malda i butiken...
IMG_2494.jpg


Sitter lite godis kvar i påsnäsan!
IMG_2499.jpg


Det skulle ha blivit ett spa i verkstan i helgen men lite ögoninflammation satte stopp för det. Blir nog till nästa helg istället.

Maskinen är trots lite smuts och gamla kafferester i väldigt fint skick. Ett par nya skivor och den är i princip som ny.

Har nån vet var man köper nya skivor billigt så tar jag tacksamt emot tips.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Det blev ett kvarnspa idag och här kommer lite bilder på kvarnen efteråt.

IMG_2523.jpg


IMG_2524.jpg


IMG_2525.jpg


IMG_2526.jpg


IMG_2531.jpg


IMG_2532.jpg


Jag tycker att den malde riktigt bra faktiskt. Jag nollställde den och malde 10g för "Paper Filter", tog ca 4 sek, och det är riktigt jämt och fint. På bilden ser det ut som om det är klumpar och variationer i malningen men det är bättre i verkligheten. Jag malde ner i en metallbehållare jag hade till hands och det klumpade sig i den.
Stoppar man i 10g så kommer 9,9g ut! Riktigt bra med andra ord!

Ha de´

/AA
 

GLC

Well-known member
Oj, va schysst med så lite spill. Funkar den där bra för espresso också eller främst brygg?
 

AA

Skottjägare
Oj, va schysst med så lite spill. Funkar den där bra för espresso också eller främst brygg?

Jag är också impad. Dom har verkligen lyckats med designen av malkammaren. Den består av en stor roterande skiva som malskivan är fastmonterad i och det gör att det finns få ställe där kaffe kan bli liggandes.
Kvarnen (skivorna) är framförallt konstruerad för lite grövre malning och den presterar därför sämre än toppkvarnarna när det gäller espresso.
Min tanke är att ha den till allt utom just espresso.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Har du nya skivor i den nu?

Nix. Inte än.
Var ju tvungen att testa den när den jag gjort ren den så dom gamla skivorna fick åka i!

Jag tror jag skall testa lite malningar innan jag beställer nya skivor för dessa verkar inte så kass som jag först trodde.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Jag är osäker på 804:an men malskivorna till de större kvarnarna kan slipas om några gånger.

Jepp. Det går att slipa om dom skivorna jag har i min.
Ditting har ett utbytesprogram för sina gjutna skivor. Man skickar in sina skivor och dom kollar och ser ifall dom går att slipa om och går det så skickar dom ett par nyslipade i retur för ca 50% av nypriset.
Om man beställer helt nya skivor kan man välja på gjutna eller frästa. Dom frästa har dom inget utbytesprogram för men dom skall vara ytterliggare lite bättre än dom gjutna.

Vi får se hur jag gör. Blir lite provbryggningar när kaffe införskaffats och förkylningen lagt sig och smaken är tillbaks.

En snabb jämförelse med min Solis 166 som jag haft till brygg innan visar att Dittingens skivor inte är så dumma trots allt. Mycket mer jämnstora kaffepartiklar och mindre kaffedamm.

Ha de´

/AA
 

FabianP

Well-known member
Upplever du att det blir mycket statiska kaffepartiklar när du maler ner i guldfiltret?
Skulle man ha den till espresso, så är näsan inte särskilt optimal, iaf i mina ögon.

En Ditting hade inte varit särskilt dumt, men känns lite svårmotiverat, minst sagt. Hugin får duga ett tag till till brygg. :)

/Fabian
 

AA

Skottjägare
Upplever du att det blir mycket statiska kaffepartiklar när du maler ner i guldfiltret?
Skulle man ha den till espresso, så är näsan inte särskilt optimal, iaf i mina ögon.

En Ditting hade inte varit särskilt dumt, men känns lite svårmotiverat, minst sagt. Hugin får duga ett tag till till brygg. :)

/Fabian

Svårmotiverad? Ähhhh....... Roliga prylar är aldrig svårmotiverade! :D

Jag har inte provat att mala ner i guldfiltret än men väl i ett 3dl rostfritt mått och då var kaffet inte statiskt. Det som stör om man skulle mala ner i guldfilter/presskanna/etc.. är att påsvibratorn (plattan) vibrerar under malning. Den funktionen funderar jag på att ta bort så slipper man lite oljud plus att det blir lättare att hålla det man skall mala i på plats.

Jag tror ingen köper den för att ha till espresso. Jag har inte testat själv men den lär inte vara optimal till det pga av för jämn malkvalitet.

Ha de´

/AA
 

FabianP

Well-known member
Okej, låter bra. Det som skulle ställa till det med guldfiltret är väl i så fall plasten jämfört med det rostfria stålet. Vibrationerna har du väl ändå inte särskilt mycket nytta av, om du inte skall börja mala kaffe till alla grannarna? :)

Svårmotiverat på studentekonomi, men inte så svårmotiverat som det hade varit för en frisk person...! :coffee:

/Fabian
 

AA

Skottjägare
Okej, låter bra. Det som skulle ställa till det med guldfiltret är väl i så fall plasten jämfört med det rostfria stålet. Vibrationerna har du väl ändå inte särskilt mycket nytta av, om du inte skall börja mala kaffe till alla grannarna? :)

Svårmotiverat på studentekonomi, men inte så svårmotiverat som det hade varit för en frisk person...! :coffee:

/Fabian

Nu har jag testat att mala direkt ner i 1-kopps guld, i presskannan och ner i filterhållaren till moccamastern. Det funkade alldeles utmärkt i alla fallen. Det enda som störde mej är att jag normalt förvärmer 1-kopps filtret och när kvarnen spottar ut det malda kaffet så hamnar det på ena sidan av filtret. Jag vill gärna distribuera kaffet jämnt i filtret och det blev lite svårare än när man mal ner i en behållare först. Det är dock inget som spelar så stor roll så det kan kvitta.

Jag har monterat bort vibrationsplattan och kvarnen blev genast tystare. Så pass tyst att jag mal min morgonkopp utan att tanten vaknar.

Man kan inte annat än säga att jag är grymt nöjd med kvarnen. Den överträffar mina förväntningar faktiskt.
Har krokar ute på nya skivor men jag känner inte nåt större behov just nu så vi får se om jag byter.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Efter lite jagande så fann jag ett par nyomslipade skivor för relativt billig peng (för att vara till en Ditting). Dessa kom med posten idag och efter lite skruvande så sitter dom nu på plats och jag har kört igenom ca 3kg för att slita till dom lite.
Hur resultatet blir och om det är någon skillnad mot dom gamla får morgonkoppen i morrn utvisa. Rent okulärt var det ingen större skillnad mellan dom nya och dom gamla men det känns alltid bra att ha fräscha skivor i nya maskinen.

Ha de´

/AA
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp