Ditting KR804 har flyttat in!

FabianP

Well-known member
Nu har jag testat att mala direkt ner i 1-kopps guld, i presskannan och ner i filterhållaren till moccamastern. Det funkade alldeles utmärkt i alla fallen. Det enda som störde mej är att jag normalt förvärmer 1-kopps filtret och när kvarnen spottar ut det malda kaffet så hamnar det på ena sidan av filtret. Jag vill gärna distribuera kaffet jämnt i filtret och det blev lite svårare än när man mal ner i en behållare först. Det är dock inget som spelar så stor roll så det kan kvitta.

Det funkar inte att sätta Aeropresstratten* i enkoppsfiltret och mala ner i den? Då borde kaffet hamna mer i mitten. :)

Är det alltså vibrationsplattan som låter mest på kvarnen? Dem väsnas rätt duktigt, även om det blir en kort stund när man mal 10g...

/Fabian


*Notera hur jag förutsätter att du har en aeropress :)
 

AA

Skottjägare
Givetvis har jag aeropress! Hemma kallar vi den dock PP. PP står för penispump.

Lite OT.
Alltid lika roligt att när man besöker Charles och Anne ropa direkt man stiger in, allra helst med stället fullknökat, "Jag vill gärna ha en schysst böna tryckt i penispumpen!"
Första gången så höll han på att dö. Han blev rätt röd i fejset. Tur man är totalt okänslig själv.
Slut OT.

Tratten har jag inte tänkt på. Jag tackar för det tipset och det skall testas så fort jag kommer hem. Kan dock bli lite trångt med plats där kvarnen nu står.
Jag skall posta en bild ikväll så du ser.

Ha de´ kör hårt med PP:n!

/AA
 

AA

Skottjägare
Så här ser det ut där den lille kvarnen nu bor:

IMG_2551.jpg


IMG_2553.jpg


Tratten funkar fint för att mala direkt ner i 1-kopps. Tackar för tipset!

Ha de´

/AA
 

Axel

Well-known member
Så här ser det ut där den lille kvarnen nu bor:

IMG_2551.jpg


IMG_2553.jpg


Tratten funkar fint för att mala direkt ner i 1-kopps. Tackar för tipset!

Ha de´

/AA

Din setup är magnifik Anders....
Tror förresten jag såg dig på Koppi förra veckan, men inget tillfälle att säga hej.
 

AA

Skottjägare
Ingen dålig kaffehörna du har!:)

Din setup är magnifik Anders....
Tror förresten jag såg dig på Koppi förra veckan, men inget tillfälle att säga hej.

Jag tackar er båda för dom vänliga orden.
Det var säkerligen mej du såg. Jag ber om ursäkt att jag inte såg dej och hälsade. Jag och kollegan hade varit på möte och hade grymt bråttom hem. Skulle bara in och köpa lite fina bönor.
Vi får snacka lite nästa gång istället!

Du får inte plats med mycket mer prylar nu.

Vi håller på att projektera en renovering/ombyggnad av kåken vi bor i och då kommer vi inreda ovanvåningen vilket betyder ca 135kvm golvyta till. Kan nog pressa in lite prylar där med... :D

Jag har 2 prylar på önskelistan.
En helt manuell pistongmaskin från Kees och en Diedrich enkilosrostare modell HR-1 eller IR-1.

Tänk om Lars-Gunnar Björklund ringer på lördagskvällen....

Ha de´

/AA
 

larjo11

Well-known member
Vem önskar inte att Lars-Gunnar ringde? :blush:

Nice setup. Men förtjänar inte Dittingen en plats i solen oxo?

/Lars
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp