Rostning med värmepistol

GLC

Well-known member
Hej,

Jag hade tänkt att börja min rostarerfarenhet med värmepistol. Har läst en del som zix skrivit men vill gärna ha så mkt info som möjligt.

Utnämner detta till tråden om värmepistolrostning :D

Första frågan, när ni rostar i en bunke eller liknande, kan ni få stopp på skalen som blåser omkring då? Tänkte göra detta på balkongen och ändå behålla grannsämjan något :)
 

GLC

Well-known member
Ingen som rostat med värmepistol som har några tips? Läst att resultaten kan bli riktigt bra och känns som ett enkelt och billigt (!) sätt att påbörja sin rostarkarriär innan jag slår till på Diedrichen.
 

GLC

Well-known member
Ja, som jag skrev i första posten så har jag läst en del om det Zix skrev. Tanken med denna tråd var att samla allas erfarenheter av detta i en tråd.
 

zix

Well-known member
Tjo! Nu vaknade jag, GLC väckte mig.
Det är lätt att rosta med varmluftspistol, tycker jag.
Jag har inte försökt hålla reda på skalen, dom har fått blåsa iväg som dom vill. Jag betraktar dom som harmlösa.
Tider och sånt varierar beroende på utrustning och lufttemperatur. Och fuktighet, vindar m.m. Det du kanske framför allt behöver är tålamod. Du kan inte göra nåt annat under tiden. Å andra sidan är det det som är gött också!
Jag har rostat i stengodsskål, det funkade utmärkt. Cirka 21 cm diameter. Den gick sönder när ett av mina barn tittade lite hårt på den. Numera använder jag en dubbelbottnad rund rostfri skål från Petter-Johan-Nils-Arne eller vad 17 dom heter, inköpt på Duka. Inget svindyrt, men en av dom få med vad jag tycker är ungefär rätt storlek, och lagom isolering. Får väl ta en bild på den snart.

Hundskål är vad folk på andra sidan Atlanten brukar använda, iallafall är det vad dom gjorde då jag hörde talas om metoden (på alt.coffee).
Jag köpte en stor rostfri hundskål, typ en sån som Grand danoisar dricker vatten i, men fick det inte alls att funka i den: det blev för det första nästan aldrig varmt, all värme for rätt ut ur skålen, sen var väggarna för låga för mig. Jag kunde inte röra om nästan nånting utan att det skvätte utanför - det räckte till och med att komma lite för nära med varmluften så flög bönorna över kanten.

Omrörning gör jag med liten träslev eller trägaffel. Det blir varmt därnere i skålen, så använd ett isolerande slevmaterial. Plast luktar inte så gott efter en stund under varmluftsstrålen... mjukt blir det också. Återstår trä, som förvisso kan bli lätt bruntonat efter ett tag, men det gör ju inget. Du kanske har nån avancerad värmetålig rymdåldersslev liggande nånstans - tja, då tar du den. Ta nåt billigt bara, gör inte eventuella fruar, män eller andra familjemedlemmar sura i onödan...

På vissa pistoler kan man styra effekten steglöst. Inte på min, jag kör med billiga grejer. Co/Tech på Clas i Sjön kostade typ 95,- då jag köpte sist. Det är nånstans där jag lägger ribban, OBS att dom flesta varmluftspistoler inte klarar att gå typ 15-20 minuter i stöten ändå, även om dom kostar 500+ SEK, dom är väl inte gjorda för det antar jag. Så när (inte om) den kolar så behöver jag inte gråta så mycket, det är bara att gå och handla en till på Classe.

Det jag har emot metoden är att jag känner mig som en miljöbov i längden om jag bara varmluftspistolsrostar. Rätt mycket av värmen reflekteras tillbaka rätt ut i luften. Så för mig är det ett komplement. Men mina bästa rostningar har jag gjort med den metoden!
 

zix

Well-known member
P.S. Söker du på HG+DB roasting (heatgun and dog bowl) så borde du hitta en del prat om metoden från amerikaner. Jag tycker nog att dom har en förmåga att krångla till något så relativt enkelt som rostning med varmluftspistol, dock. Var utomhus, skydda dig från direkt blåst på skålen och titta på bönorna när du rostar - det räcker långt.
 

GLC

Well-known member
Idag har jag gjort 2 bra saker.

1, bakat biscotti (tack peterparnes)
2. rostat för första gången. Arbetet beskrivs nedan, input uppskattas:

Värmepistolen som jag använde är lånad från snälle Calobra, och har 3 lägen, 0 1 och 2. Totalt har den effekt på 2000w. Jag körde på läge 1 nästan hela tiden, strax före 2:a crack gick jag upp på 2:a läget vilket nog gjorde processen lite för snabb, och därav lite mörkrostat. Nåväl, bilder!

Ganska stor skål för den mängden bönor (160g), kanske mindre nästa gång eller mer bönor. Tror 250g inte är något problem i den skålen utan snarare mer lämpligt än det jag körde nu.

4038879753_55414efb85.jpg


4038898297_44f9a469d3.jpg


4038900531_d4fd29547d.jpg


4039653082_d3e52900ec.jpg


4038925797_87287357f9.jpg


Tror jag missade 1:a crack, för när bönorna började knastra och poppa så började det även ryka, och strax efter det avbröt jag.
 

GLC

Well-known member
Provsmakade nu, det blev för hårt rostat. Borde slutat lite tidigare, nåja nytt försök imorrn.
 

zix

Well-known member
Kör med en mindre skål. Gärna en skål som är lite mindre halkig - och kan du få tag i en rundbottnad så är det t.om. ännu bättre - mindre risk att det blir liggande bönor i botten längs kanterna.

Gå längre ifrån kaffet med munstycket, du får för mycket tillförd energi till bönorna. Det är därför dom svettas så.
Men släng dom inte för allt i världen! Vänta en dag eller två. Pröva sen igen, och extrahera kaffet på lägre temperatur, det kan funka.

När du rostar så är det normalt att det inte ser ut att hända nåt alls dom första minutrarna - för mig brukar det ta cirka 5-10 minuter innan det händer något. Jag försöker ha tålamod.
Blir jag för otålig så driver jag upp bönorna i första crack genom att gå närmare med munstycket.

Rosten kan också se ganska ojämn ut tills mellan första och andra crack. Efter att första crack har kommit är det bra om du liksom låter kaffet vila lite och jämna ut sig genom att öka avståndet, gå ner i värme lite eller så.

Ju mer du rör, desto långsammare går det - precis som när man steker. Låter du bönorna ligga stilla en stund framför varmluftströmmen så märker du direkt att det börjar hända grejer. Råkar du få blanka bönor p.g.a. för litet avstånd till varmluften, börja röra och öka avståndet, så går oljan tillbaka på ett par minuter.
Det brukar lukta särskilt härligt när man rostar med varmluftspistol av nån anledning. Sen blir man lite hög på att stå där i kaffeångorna också - det är riktigt trevlig sysselsättning - men man ska inte vara alltför stressad när man gör det :)
Du är mitt inne i en process, bönorna har sitt eget sätt att reagera på rostningen, håll uppmärksamheten på dom. Lev med processen, det är faktiskt rätt meditativt på sätt och vis.
 

GLC

Well-known member
Nä det var en härlig upplevelse, bara jag och bönorna :)

Det som jag missade var första crack, jag gissar på att andra crack hörs betydligt mer eller hur? det knastrade på ordentligt. Dock blev jag osäker på första och andra så därför höll jag kvar för länge under den cracken, vilket då lär ha varit den andra. När det ryker, är det läge att avbryta då?

Oavsett resultatet idag så är jag hooked, vilket grymt sätt att kunna rosta lite större mängder hemma.
 

zix

Well-known member
Testa att köra typ 200-250g, det ser helt klart ut som om din varmluftspistol fixar det. Ta det mer lugnt i början så bör du hinna höra första knäppningen.
Det är olika sound på första och andra. Första är oftast mer lågfrekventa krackanden, medan andra knäppningen är mer knaster. Mycket möjligt att du hör andra knäpp bättre genom fläktljudet. Gå på färgen - svettiga bönor bör du inte ha förrän efter första knäpp. Färgen på bönorna brukar mörkna till typ ljusbrunt runt första knäpp.
 

zix

Well-known member
Rök förresten - jo, du kan gå på färgen på röken, eftersom det egentligen ryker mest hela tiden. Blåaktig rök = dags att sluta. Doft strax innan första knäpp: varmt torrt gräs.

Med såpass lite kaffe som 160g så märks det nog inte så mycket rök förrän du är på väg in i eller mitt inne i andra knäpp.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Första rosten ser ju onekligen lite overdone ut. Synd - då fick du ju inte prova Kenyan.
Mockan verkar lite i minsta laget rostat. Kan bli grässmak på kaffet då tycker jag. Brukar nog själv stoppa precis då ytan blir blank. Och vad ska du rosta nu då? Robusta hehe. Ska jag slänga iväg en beställning under dagen kanske?

Vad sa grannarna?
 

GLC

Well-known member
Första rosten ser ju onekligen lite overdone ut. Synd - då fick du ju inte prova Kenyan.
Mockan verkar lite i minsta laget rostat. Kan bli grässmak på kaffet då tycker jag. Brukar nog själv stoppa precis då ytan blir blank. Och vad ska du rosta nu då? Robusta hehe. Ska jag slänga iväg en beställning under dagen kanske?

Vad sa grannarna?

Tänkte svänga iväg till Kahls under veckan och fixa lite mer att testa med.

Tror grannarna överlever. Pistolen lever inte om så mkt (på steg 1) oc det skräpar inte ned så mkt heller. Gjorde ett snabbtest av Mockan igår som bryggkaffe, smakade kaffe men inte så mkt mer, skall prova den som espresso idag.

I övrigt ser det lovande ut, skall nog prova lite större rostmängder med Kahls kaffe. Rent generellt går det lite långsamt på steg 1 men galet fort på steg 2 med pistolen. Effekten 2000w är nog att ta i, många som kör verkar ligga på 1500w så jag ska nog leta nån i den storleken.

Ses på torsdag?
 

GLC

Well-known member
Tack för den, skall prova vidare, riktigt roligt sätt att rosta är det iaf, har ni en värmepistol så prova!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp