Fiorenzato Bricoletta

Rossi

New member
Hej på er alla.
Jag har sedan 4-5 veckor sedan införskaffat mig en Bricoletta som jag hitta på blocket.
Den fungerade perfekt tills nu som jag misstänker att jag har för dåligt tryck på.
Nu när jag skall göra en expresso så är det en ynklig stråle med kaffe som kommer.
Kaffet blir bra men det tar mycke längre tid.
Man hör på pumpen att den låter normalt till en början men efter ca: 5 sek så avtar ljudet från pumpen och den blir tystare och vibrerar mindre.
Jag har gjort rent silen i bryggenheten för jag misstänkte att det var stopp nånstans, men det var inget som var täppt där.
Någon som har nått tips om vad det kan bero på ?
 

Bilagor

  • IMG_0187.jpg
    IMG_0187.jpg
    65.5 KB · Visningar: 83

theseal

Kaffeterroristen
Hej och välkommen ner i träsket.

Du har inte ändrat något annat? malningsgrad/dosering?

Vibrationspumpen låter mindre och mindre ju mer mottryck den får, det KAN vara så enkelt att du helt enkelt "kväver" maskinen och flödet går via OPV:n (over preassuer valve som öppnar internt i maskinen vid nånstans 15 bar.)

Ananrs är det pumpen som är pajj (150sek ny ungefär) eller gucka/stopp i Grupphuvudet.
Första åtgärd är en ordentlig backflusch, alternativt att man plockar ned showerscreenen och gör rent fysiskt i grupphuvudet.
 

Rossi

New member
Tackar,, avkalkning kan vara på sin plats.
Vad rekomenderar ni för avkalknings medel ?
Mannen jag köpte den av hade inte använt den på lång tid...
Backflush... har jag hört talas om nånstans,, man byter ut silen i hmm är inte så hemma i på alla namn på prylarna,,, till en som är tät
showerscreenen har jag plockat ner och gjort ren, men det blev ingen skillnad.
Men som sagt kör jag den utan kaffe dvs tom så pumpar pumpen för fullt hur länge som helst.

Tackar för svaren, nu har jag nått att gå på..
/ Marco
 

wesaft

Well-known member
det du beskriver hur den låter osv, så låter pumpen när trycket går upp, helt normalt, har du bara bytt rtill färskare bönor eller malning?

givetvis är rengörning ett bra tips, tänkte bara som sälen att den kanske är ok trots allt.
Min pump får en helt anan ljudkaraktär under högre tryck
lycka till
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Hur gjorde du rent filtret? Tog du bort det helt från maskinen? Om inte bör du göra det och ta bort allt skräp som sitter ovanför den. HAr du skaffat ett riktigt grupprengöringsmedel och backflushat?

Det du beskriver om pumpljudet låter helt normalt i mina öron.

Du kan ta upp slangen ur tanken från övertrycksventilen (OPVn) om det finns en sådan slang och titta om det kommer tillbaka vatten till tanken när du brygger, i så fall fungerar ju OPVn även om den kan vara ställd på för lågt tryck. I så fall får du justera den för högre bryggtryck.

Vh
Tobbe
 

theseal

Kaffeterroristen
Om maskinen har funkat bra så är det gissningsvis handhavande fel (nytt kaffe, finare malt) som chokat pumpen, eller gucka på väl valt ställe i maskinen eller Ulkan som gått hem.

Alla dessa tre "fel" är varken dyra eller svåra att åtgärda.
 

FabianP

Well-known member
Backflush: Du sätter i ett blindfilter i handtaget, dvs antingen en "filterkorg" utan hål, eller en gummitbit som täcker hålet i botten av portafiltret, därefter kör du pumpen i omgångar. Detta gör man för att "spola rent" i grupphuvudet, och vattnet går ner i spillbrickan. Bör göras varje dag utan rengöringsmedel, och typ en gång i veckan/varannan vecka med rengöringsmedel.

För övrigt, vilken otroligt vacker maskin! :)

/Fabian
 

Rossi

New member
Bricolettan på banan igen ...

Nu har jag avkalkat backflushat , flödet lite bättre.
Och ändrat på doseringen av kaffet, mindre nu.
Men ojj kvaliteten på espresso´n har ökat enormt.
Tog en Macchiato på Nacka Forum efter jobbet, snabbt hem och göra iordning maskinen hemma.
Dom sökte en Barrista till råga på allt,,, tänkte söka men jag struntade i de, min cv skulle inte funka..
Fasen min Macchiato var bättre,,, tyckte jag i alla fall :cool:

Tack för alla svar det har varit lärorikt...
Fantastiskt forum de här..
 

Mayhem

Well-known member
Har inte Ingarö extra mycket kalk i vattnet? Skulle väl rekommendera installation av ett kalkfilter i sådana fall.
 

Rossi

New member
Vet inte om det är mer kalk i vattnet härute.
Vi har ju kommunalt vatten, men man vet aldrig.
Finns ett filter på sugslangen i vattentanken.
Kan ju ha suttit på den den var ny.
Var på mediamarkt i dag och dom hade en Isomac där, jag kollade i tanken och det satt ett likadant på den, men dom hade inga lösa filter till den.
Nån som vet nått bra ställe att köpa ett nytt sånt filter som sitter på slangen i vattentanken ?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp