Kaffets temp vid extration ointressant?

BloodyMezzo

Well-known member
Jag har funderat på en grej. Espressobryggning är ju en riktig djungel. Det finns fler parametrar att ta hänsyn till än vad NASA har när de skickar upp en raket i rymden. Men en sak har jag aldrig hört någon nämna. Nämligen det malda kaffets temperatur innan bryggningen. Jag menar inte hur förvaringen bör se ut utan hur temperaturen är vid extrationen. Om alla andra temperaturer (och temperaturjämnheten) är så viktiga, hur kan då denna inte vara det?
 

peterparnes

Well-known member
Det brukar komma upp som en parameter när de som kan jämför kvarnar. Vissa kvarnar värmer upp kaffet vilket inte anses vara bra.
 

Marv

Well-known member
Massan på kaffet och kaffets värmekapacitivitet är försumbar jämfört med vattnet som extraherar kaffet. Några graders skillnad i kaffetemperatur kommer inte att påverka bryggteperaturen nämvärt.
Däremot är kaffets temp viktigt av andra anledningar. Om man t.ex låter filterhållaren sitta för länge i maskinen innan extraktionen så börjar kaffet att rostas, eller åt minstånne åldras det mycket snabbare vid högre temp inbillar jag mig.
Sen är det som tidigare nämntsså att kvarnen värmer upp kaffet vid malning, vet dock inte hur mycket detta spelar roll eller om det är en sak som kaffenördar hakar upp sig på....
 

snabbkaffe

Well-known member
Antar att det i princip skulle kunna sänka extraheringstempen något om man förvarar sitt kaffe i frysen, men jag tror det är försumbart. Tror även det är högst försumbart hur mycket en kvarn värmer kaffet.

Med betoning på tror i båda föregående meningar ;)
 

Large

Well-known member
Problemet är väl att de åtråvärda aromatiska kaffeoljorna är flyktiga även vid rumstemperatur och att ytterligare uppvärmning av kaffet vid tex malning eller i bryggrupp påskyndar avdustningen av dessa avsevärt.
 

hrbrun

Well-known member
Antar att det i princip skulle kunna sänka extraheringstempen något om man förvarar sitt kaffe i frysen, men jag tror det är försumbart. Tror även det är högst försumbart hur mycket en kvarn värmer kaffet.

Om man lagrar sitt kaffe i frysen är det fördelaktigt att låta det nå rumstemp innan man öppnar påsen (av kondensskäl)....
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Självklart har kaffets massa och temperatur betydelse! :) Tänk att pucken väger 20 gram och att det genom denna ska passera ca 40-60 gram vatten. Kaffets värme står för hela 25-33% av sluttemperaturen!

Jämför till exempel med en presskanna där kaffet (och kannan) lätt sänker vattentemperaturen med 10 grader.

Sedan är väl frågan hur mycket energi man ska lägga på denna fråga när det finns massor av andra parametrar som nog spelar större roll.
 

Marv

Well-known member
Självklart har kaffets massa och temperatur betydelse! :) Tänk att pucken väger 20 gram och att det genom denna ska passera ca 40-60 gram vatten. Kaffets värme står för hela 25-33% av sluttemperaturen!

Jämför till exempel med en presskanna där kaffet (och kannan) lätt sänker vattentemperaturen med 10 grader.

Sedan är väl frågan hur mycket energi man ska lägga på denna fråga när det finns massor av andra parametrar som nog spelar större roll.


Nja....tror inte att kaffe och vatten har samma värmekapacitivitet, snarare har kaffe mycket lägre. ATt det svalnar när du brygger i presskanna beror på att du tvingas värma upp ganska mycket glas och glas har mycket högre värmekapacitivitet än kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp