Köptips önskas av amatör

Linkan222

Member
Vet inte riktigt om en maskin i min prisklass ens får diskuteras på denna sida :unsure: men det verkar ju finnas en massa kunskap här iaf...

Sitter och funderar på om jag ska köpa en kaffemaskin. Men vad ska man välja? Priserna går ju från 2000:- till summor man köper en fin bil för.
Mina önskemål: Helautomatisk, kaffekvarn så man använder hela bönor, ska göra "vanligt kaffe". Har inget behov av mjölkskummare och liknande även om det verkar ingå i de flesta. Vi brygger ca 16 koppar på vardagar och 24 på helgerna så det dricks en del kaffe. Helst ska ju kapaciteten vara så pass att man inte behöver tömma sump och greja efter 10-15 koppar. Skulle utan problem kunna tänka mig att böka fram vattenanslutning mm om det skulle vara aktuellt. Prisläge nånstans runt 5-7000:-

Värt att köpa beganat kanske?
Tips och info tas tacksamt emot
 

Linkan222

Member
Som kaffebryggare såg den ju helt ok ut. Men nu var det ju en automatisk apparat jag är ute efter. Eller ska jag se ditt råd som att det inte passar mina behov.
 

Mayhem

Well-known member
Kanske vill han ha en maskin som gör brygg koppvis on-demand? Eller så är det kravspecen som är luddig och han egentligen avser en helautomatisk espressomaskin som utöver espresso även skall klara av att göra "vanligt" kaffe...?
 

Linkan222

Member
Mayhem är nog inne på rätt spår... tror jag. För det första vad är det för skillnad på espresso och det vi kallar "vanligt kaffe". Är det bara tillredningssättet eller smak, styrka? Kollar man specar på kaffemaskiner så gör ju alla (många iaf) espresso medan det vanliga kaffet jag som kaffebryggare är van att dricka aldrig nämns?

Jag vill kunna trycka på en knapp och få en kopp kaffe som smakar som kaffe gör mest men kanske lite bättre om man har kvarn i maskinen och därmed får färskmalet...

Hoppas detta bringar lite klarhet i mina önskemål och tack för ert engagemang...
 

theseal

Kaffeterroristen
jag får citera en klok man ..... "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"...

Gött hederligt bryggkaffe får man på nymalda färska bönor bryggda i en väl rengjord tempstabil bryggare på gott kallt vatten. Börjar man tulla på det så kommer också resultatet börja barka åt helv i olika grader. Har du en gång gluttat på dörren så kommer du lida svårt av det som i moderna termer ofta beskrivs "once you go black, you never go back"

Vad är det du är ute efter min vän?

Bryggkaffe och espresso är milsvidder ifrån varandra. Det FINNS dock sätt att efterlikna bryggkaffe mha en espresso maskin (americano eller lungo, eller en kombo av båda) Det är tyvärr ganska bleka substitut till en väl tillredd kopp bryggkaffe.

Espressoautomater kan man få göra lungos och americanos utan besvär, dock tror jag mig vara rätt säker på att en bryggautomat inte är enkel att hitta för hemmabruk. Dock finns det en mängt office-maskiner, såna där hemska maskiner som står och spyr ut vidrigt kaffe på svenska arbetsplatser som är just bryggautomater. Jag har dock ALDRIG smakat en kaffe ur en sån som inte fått mig vilja gråta.

Så, vad vill du ha min vän? vad är du ute efter? brygg/espresso? hur mycket tid/hur mycket pengar är du villig att investera?
 

martink78

Well-known member
Mayhem är nog inne på rätt spår... tror jag. För det första vad är det för skillnad på espresso och det vi kallar "vanligt kaffe".

Espresso är betydligt starkare, mer koncentrerat kaffe än vanligt bryggkaffe. Det dricks vanligen i mycket mindre koppar och sveps rätt ofta i en eller ett par klunkar.

Att de flesta automatiska maskiner annonseras som espressomaskiner beror nog (gissar jag) mest på att espresson är lite mer inne just nu, och möjligtvis på att det på kontinenten dricks mer espresso än här hemma, traditionellt sett. Samt att de flesta svenskar vet (eller iaf tror sig veta) hur man gör vanligt kaffe.

Rent tekniskt sett borde det väl vara enklare att göra en maskin som gör "vanligt kaffe" så det borde gå att komma billigare undan. Men å andra sidan görs det väl inte lika många sådana så det kanske jämnar ut sig..
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kollar man specar på kaffemaskiner så gör ju alla (många iaf) espresso medan det vanliga kaffet jag som kaffebryggare är van att dricka aldrig nämns?

Har du tittat på espressomaskiner så nämns inte vanligt bryggkaffe eftersom det inte går att göra vanligt bryggkaffe med en espressomaskin.

Jag vill kunna trycka på en knapp och få en kopp kaffe som smakar som kaffe gör mest men kanske lite bättre om man har kvarn i maskinen och därmed får färskmalet...

En som "brygger" en kopp on-demand så att säga? Tja... då är det en helautomatisk espressomaskin du vill ha. Men de kan inte göra lika gott bryggkaffe som en kaffebryggare. De gör att mittemellan-tjofräs som kan vara gott i sig, men det är ju inte "en riktig kopp med bryggkaffe".
 

Linkan222

Member
Kunde aldrig tro att detta kunde vara en sån djungel. Ordet lungo har aldrig förr ingått i mitt vokabulär men man lär så länge man lever.

Nu vet jag inte riktigt själv vad jag är ute efter längre.

Men om vi försöker en gång till. Har ju druckit kaffe ur ett ganska stort antal "hemmamaskiner" antar att det är vad som kallas helautomatisk espressomaskin. Det smakade kanske inte som bryggkaffe men det har i de flesta fall varit helt ok till smak och styrka. Annorlunda men oftast inte på ett negativt sätt. Jag är fullt medveten om att ska jag ha bryggkaffe är lättaste sättet att köra med en bryggare. Men vad jag börjar förstå är att styrka osv går att justera i en espresso för att få en dryck som iaf i styrka skulle kunna liknas till det vanliga kaffet vi refererar till.

Så om vi tar ett exempel JuraC3 skulle det kunna vara nåt för mig?
 

Linkan222

Member
Har du tittat på espressomaskiner så nämns inte vanligt bryggkaffe eftersom det inte går att göra vanligt bryggkaffe med en espressomaskin.



En som "brygger" en kopp on-demand så att säga? Tja... då är det en helautomatisk espressomaskin du vill ha. Men de kan inte göra lika gott bryggkaffe som en kaffebryggare. De gör att mittemellan-tjofräs som kan vara gott i sig, men det är ju inte "en riktig kopp med bryggkaffe".


Där har vi det nog. Det är mittemellantjofräs som jag troligen har druckit och som jag genom en knapptryckning vill kunna göra hemma.
Och då funkar alltså en espressomaskin vilken som helst kanske. Men då kanske vi kan gå till botten med modeller...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, första steget avklarat! :coffee:

Det som önskas är alltså en helautomatisk espressomaskin (eftersom du vill kunna göra kaffet med ett knapptryck). Här är det Jura som allmänt anses som riktigt bra/bäst... i övrigt vet jag alltför lite om helautomater för att kunna ge vettiga råd.

Så jag ger rådet att söka här på forumet efter "helautomat" eller liknande och läsa de trådar som finns om de apparaterna. Det lär finnas ett par trådar och helautomatägare på forumet.
 

Linkan222

Member
Jepp ska söka igenom forumet och kolla om jag kan hitta något. Tack för visat intresse allihop och kom gärna med fler handfasta förslag samt för och nackdelar.
 

HE

Well-known member
Senaste hus & hemtidningen (nr11 2009) hade ett test på sådana maskiner som du kanske är ute efter. Siemens TK65001 blev testvinnare. Kompisen har den och den verkar funka kanon.
 

martink78

Well-known member
Men om vi försöker en gång till. Har ju druckit kaffe ur ett ganska stort antal "hemmamaskiner" antar att det är vad som kallas helautomatisk espressomaskin. Det smakade kanske inte som bryggkaffe men det har i de flesta fall varit helt ok till smak och styrka.

Ett annat sätt att komma fram om du känner folk som har sådana maskiner är naturligtvis att be att få testa dem och se vilken du gillar mest.
 

Linkan222

Member
Nej jag känner inte direkt nån som har en. Men som snickare blir man ofta bjuden på kaffe hos kunder. Så jag har druckit kaffe från många maskiner men aldrig riktigt tänkt på vilken maskin som gjort vad.
 

JR

New member
Angående Jura ENA 5 som föreslagits: är det lack eller putsad metall på fronten/toppen (svårt att avgöra på bilden som länkas till)?

Hur står sig Saecos maskiner i samma prisklass (el ngt över) mot denna?
 
Topp