Vilken mjökkanna använder du till din Silvia?

Millow

Active member
Verkar vara mycket folk här på formet som har en Rancilio Silvia.

Hade varit intressant att samla allas erfaranheter av olika kannor till denna trevliga maskin. Vilka har du, vilken föredrar du, varför? Försöka skicka med märke, modell, storlek och vart den går att få tag på...

Själv använder jag en 0.6L kanna från Kaffegrossisten som jag fick med i ett startpaket när jag köpte min. Ser ut såhär:
Padernokanna%20ext1.jpg


Tycker den funkar hyffsat men hade varit intressant att prova någon mindre.
 

Sunschein

Well-known member
Jag har tre kannor som jag växlar mellan. En 0.35L Mottakanna, en 0.6L kanna från Ascaso samt en Rattlewarekanna som jag tror är på 0.7L.

Gillar egentligen alla och växlar ganska friskt mellan dom beroende på vad som ska göras. Blir fint skum i alla, även om jag tycker att Rattlewarekannan är lite i största laget. Alla tre fyller iaf lite olika funktioner och är trevliga att hälla art med. Blir dock störst virvel i den lilla Mottakannan :coffee:

Mottan och Ascason är inköpta på Kaffemaskinen, Rattlewaren kom med i goodiebagen från Barista camp :cool:
 

FabianP

Well-known member
Jag använder framförallt Motta Europa/Proffs 0,35l. Underbar kanna, och fyller man den bra, räcker det perfekt till två Cappus i Nouva Point-kopparna.

MotEuropa%20st.jpg


Har också en riktigt liten Ilsa Anniversario som funkar bra till macchiato, espressino. 0,15l bara, så ingen mjölk går till spillo! :)
858223-origpic-1555fb.jpg

Sedan två standard, tunna, kannor. En 0,35 och en 0,6. Går inte att hälla något vettigt alls med dem, så den lilla agerar spillkanna och den stora får rycka in när det vankas latte. Tycker dock den är för stor för Silvian.

/Fabian
 

mts

Well-known member
0.35 ilsa och 0.6 motta, älskar dem bägge två, virveln blir lite bättre i mottan men det kan ju bero på mängden mkäöl också...
 

Andreas_ace

Active member
kör med 0.35 ilsa och 0.5 motta.
Anser att Ilsa är den bättre.
För riktigt bra virvel i denna utan problem.

Men jag får bra skum i båda kannor, men anser att Ilsa är lättare.
Inom latte art så ser jag Ilsa som mer detaljerad eller bra för små koppar, då pipen är lite smalare och kan gå in på detaljer.
Medans Motta ger ett mer grovt "tryck" och passar bra för större motiv, elelr större koppar
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp