Extraktionstid och pre-infusion med La Pavoni Europiccola/Professional

bodaniel

Well-known member
Finns det någon regel för vad som ingår i extraktionstiden när man använder en La Pavoni Europiccola/Professional?

Själv gör jag för tillfället enligt följande med min La Pavoni Europiccola (april 2009):
1. Lyft armen nästan högst upp - utan att vattnet släpps på
2. Sätt i portafiltret
3. Dra upp spaken till max - släpp in vatten.
4. Vänta 8-10 sekunder medan vattnet fuktar kaffet (pre-infusion).
5. Pressa ner armen tills en eller någon droppe kaffe hamnar i koppen.
5.1. (väldigt sällan) Känns armen ordentligt svampig avbryter jag pressen tidigt och lyfter armen igen. Ibland "juckar" jag 2 gånger tills armen känns mindre svampig. Sedan pressar jag tills någon droppe kaffe hamnar i koppen.
6. Dra återigen upp spaken till toppen.
7. Vänta ca 2 sekunder - släpp in vatten.
8. Pressa ner armen - oftast hela vägen ner, kortare om kaffet börjar se tråkigt ut. Jag brukar inte bry mig så mycket om klockan.

Vilka delar ingår i extraktionstiden? Är tiden för något moment viktigare - exempelvis tiden för press? Räknar man helt bort tiden för pre-infusion, och eventuellt "juck" i början av en press?!

Bör man lägga klockan åt sidan och gå enbart på känsla?

Är målet med en pre-infusion bättre smak på kaffet? Använder man en La Pavoni Europiccola/Professional verkar målet också vara att få större mängd kaffe ur en enda press.
 

HE

Well-known member
Jag är för grön i frågan men magkänslan idag säger, gå på känsla:)

En fråga: Varför drar du upp armen en bit innan du sätter dit pf?
 

Alfredo

Well-known member
Jag säger inte att det faktiskt gör någon skillnad, men teorin som finns är iaf att man genom att dra luft genom pucken när man lyfter armen skulle kunna påverka den negativt.
 

bodaniel

Well-known member
Som Alfredo säger är tanken att slippa dra luft genom det packade kaffet. Men jag har heller inte hunnit komma fram till om det är ett vettigt eller onödigt moment.

Hur gör ni andra när ni rattar maskinen – ungefär samma?
 

HE

Well-known member
Jag har ju bara haft maskinen två veckor och därmed lite i startgroparna. Men ditt sätt att gå tillväga känns som det passar mig bra.
 

bodaniel

Well-known member
Hur mycket dryck får ni som mest ut när ni använder dubbelfiltret till er La Pavoni? Själv landar jag som regel på 4 eller lite drygt 4 cl. Jag har en bra bit kvar till 6 cl-strecket. Kan man göra något speciellt för att öka mängden ytterligare? Ännu mer pre-infusion, finare malning, lösare tampning? Pressar ni kaffet flera gånger?

Jag har laborerat en helt del och börjar så smått acceptera att mängden kaffe inte blir värst stor när man använder en La Pavoni. Men det kanske finns något jag har missat?! Lösningen för snabbare leverans av större mängd kaffe kanske är en extra filterkorg?
 

HE

Well-known member
Jag får ut samma mängd, ca4 cl.
Frågan är om det är totalt förbjudet att pressa mer än en gång:blush:
 

Tobiemme

Well-known member
Hur mycket dryck får ni som mest ut när ni använder dubbelfiltret till er La Pavoni? Själv landar jag som regel på 4 eller lite drygt 4 cl. Jag har en bra bit kvar till 6 cl-strecket. Kan man göra något speciellt för att öka mängden ytterligare? Ännu mer pre-infusion, finare malning, lösare tampning? Pressar ni kaffet flera gånger?

jag skulle nog ta de där 6 cl med en nypa salt. ytterst få 6 cl espresso har smakat riktigt bra i min gom. själv brukar jag landa på ca 2 cl för en dubbel...
 

Tobiemme

Well-known member
prova, vettja! :)
annars så blir det nog bra ändå – centilitrarna tenderar att vara viktigare när man dricker utan mjölk imho.
 

bodaniel

Well-known member
Jag tycker nog också att det har blivit som godast med ca 3 cl på ungefär 12 g kaffe. Jag antar att man kan kalla resultatet en ristretto? Problemet är dock att man direkt vill ha mer av det goda. En extra filterkorg skulle kanske vara ett steg i rätt riktning.

Angående flera pressar så pressade jag tidigare nästan två gånger: halva vägen ner, upp med armen för mera vatten och sedan hela vägen ner. Resultatet blev hyffsat, men inte riktigt lika bra som med en press. Att pressa dubbelt kanske fungerar mer eller mindre bra beroende på böna?
 

HE

Well-known member
Jag ska köpa mig en påse La bomba som jag tyckte var trevlig till Latte och Cappuccino med min Gaggia jag hade. Och prova 1,5 drag.
Just nu har jag Åre pop i kvarnen, det är första gången jag testar den så jag vet inte hur den hade smakat till latte i Gaggian.

Pratade med M på Kaffecompagnitet, han brukar köra ca 4cl på espresso och lite mer till latte. Det är väl just det där med att dra flera gånger istället för ett drag:huh:

Hur länge får ni vänta innan ni lossar pf utan att det är tryck kvar? Dagen kommer komma då man vill köra ett par stycken:)
 

bodaniel

Well-known member
HE, bra initiativ. Du får återkomma med rapport ang. 1,5 press.

Idag köpte jag ett extra dubbelfilter för att snabbare kunna göra två espresso i rad. Det återstår att se om jag får problem med kvarvarande tryck.
 

mikfri

Well-known member
Om man verkligen vill stressa på borttagandet av PF kan man lägga lite tryck neråt på handtaget när man vrider loss det. Då kan man liksom pysa ut överskottstrycket. Men ta det lite lugnt när ni gör det. Det kan lätt smälla till om man blir för ivrig. Pavonin är ingen stressmaskin...
 

HE

Well-known member
Ok, nu har jag kört La Bomba ett par morgnar, i latteformat. Jag har provat att dra en bra bit ner och sedan snabbt upp för att fylla på mer vatten och sedan dra ner och slutföra presset.
I min mun smakar det huuuur fint som helst. Och cremans färg går inte klaga på heller:)
Någon med espressosmaklökar får gärna komma över och smaka :coffee:
 

martink78

Well-known member
Smakar du alls på shotarna innan du häller på mjölken? Jag brukar göra det även om jag skall ha en latte för att se hur det smakar rent...

En annan sak jag märkt är att om jag har mindre kaffe så "tar" hantaget högre upp, ibland ända upp. Jag undrar om för mycket kaffe hindrar vattnet att rinna till helt enkelt, verkar så på det lilla jag testat.. Min teori är att luften som finns inte kan ta sig ut genom kaffet..
 

HE

Well-known member
Nej, jag brukar inte smaka innan. Oftast vet man ju vad man har för bönor att göra med. Det känns som känslan bara finns där om det är en lyckad shot. Sedan kan man nog ha större variabel när det ska i en massa mjölk.

Angående luften så brukar jag göra som bodaniel, att pressa fram ett par droppar innan jag fyller huset helt.
 

bodaniel

Well-known member
La Bomba, visst innehåller den ganska mycket robusta? Jag smakar gärna ditt kaffe HE, men gärna med lite mindre mjölk, typ cortado-cappuccino.

HE, prova att smaka espresson utan mjölk. Blir det stor skillnad mellan 1 och 1,5 press? Hur många cl dryck hamnar i koppen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp