Francis X1 vs Ascaso dream vilken ska jag välja?

Gus82

New member
Tja!
Har länge suktat efter en snygg och bra espressomaskin. Är en sucker för både snygg design och bra kaffe så just nu är de hetaste kandidaterna Francis Francis X1 och Ascaso Dream. Jag är dock lite novis på området och vet verkligen inte vilkjen jag ska välja.
All hjälp, erfarenheter från de två, eller tips på andra snygga och bra maskiner i ungefär samma prisklass är superuppskattat!!
 

Molarin

Well-known member
Vet ingenting om Francis Francis men nu när Ascaso får övertrycksventil så blir den en maskin att räkna med. Sedan tidigare har de hyfsat stor kokare i mässing vilket är bättre än många konkurrenter.
 

Gus82

New member
Wow...här går det undan med svaren. Tack så mycket allihop. Nej Rancilio Silvia är inte så snygg (enligt min mening). Är alla överens om att både Francis och Ascaso är dåliga? Nog borde det väl finnas en maskin som både är snygg och gör bra kaffe?
 

Large

Well-known member
I kaffemaskinsvärlden (halvautomater iaf) så är design = lite maskin för pengarna. De mest kompetenta maskinerna i varje priskategori anses aldrig speciellt vackra, tex Rancilio Silvia, La Spaziale Vivaldi, Izzo Alex och Dalla Corte Mini men bra funktion kan också vara sexigt :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Alex Duetto är väl inte så himla ful?

Men bland de snyggare maskinerna är faktiskt Isomac Mondiale... Jag har haft två sådana. En med vattenbehållare och sedan en med direktanslutning till vattenledingen.

Synd att det inte finns dubbla kokare och PID i Mondialen... :(
 

lupoo

Well-known member
Synd att det inte finns dubbla kokare och PID i Mondialen... :(

...och att den inte läcker!!! ;)


Vad gäller FF X1 och Ascaso så skulle jag nog tro att Ascaso är den som är något stabilare (har själv 2st FF X1).

Skulle dock inte överväga designen så mycket när det faktiskt rör sig om ett bruksföremål och därför satsat på en Gaggia Classic istället.
 

Gus82

New member
...och att den inte läcker!!! ;)


Vad gäller FF X1 och Ascaso så skulle jag nog tro att Ascaso är den som är något stabilare (har själv 2st FF X1).

Skulle dock inte överväga designen så mycket när det faktiskt rör sig om ett bruksföremål och därför satsat på en Gaggia Classic istället.

lupoo - tack för ett bra svar. Vad är dina erfarenheter av dina FF x1? Och vad menar du med stabilare? Är FF:an ostadig eller menar du att Ascaso är mer pålitlig när det gäller funktionen?
 

lupoo

Well-known member
Visst det går att gör bra kaffe med en FF X1, kräver att man "lär sig maskinen", kvalitetskänslan är godkänd. Efter 10 års så börjar den första X1:an att efterlysa en större genomgång och renovering.
Tempmätaren på maskien fyller i stort ingen funktion, Ascaso har väl en tryckmätare.
Portafiltret till Ascason känns lite "tygre".
Avsaknad av trevägsventil är något jag känner när jag gör kaffe på X1:an när man har vant sig att det INTE besprurar omgivningen med kaffesump om man är för snabb att ta ut portafiltret efter ett skott. Om den nya versionen av Ascaso har trevägsventil så hoppar den upp ett rejält steg i jämförelse med FF X1.

Frågor på det?? ;)
 

Stelah

Member
Ascaso dream har temperaturmätare. Den saknar tryckmätare och jag har inte saknat den. Vad en 3-vägsventil är för något och vad den har för funktion vet jag inte, men det sprutar inte kaffesump i alla fall. Jag har haft en ascaso dream i ca 6 månader och jag är väldigt nöjd med den. Att den sen är snygg också är ett riktigt stort plus varje gång jag tittar in i köket och ser skapelsen. Jag har ingen erfarenhet av något annat märke så kanske är jag för okunnig för att ge ett gott råd, men tills jag får veta att det finns betydligt bättre maskiner kommer jag att tro att jag gjort det bästa valet, ascaso - in your dream! Den har i alla fall höjt mina krav på vad som menas med en riktigt god kopp kaffe.
 

micjoh

New member
jag har precis köpt själv efter lååånga undersökningar.

av de två hade jag utan tvekan valt ascasco dream. den e snygg med en rätt stor kokare.

om du ska ha en halvautomatisk enkel kokar maskin så tycker iallafall jag att det står mellan 4 maskiner. gaggia classic & baby twin, rancilio silvia & ascasco dream. i mitt fall föll gaggia ifrån pga deras aluminium kokare och sedan mellan silvian och dream så var det den rejäla/tunga känslan i silvia som jag föll för.

bägge kommer alldeles säkert att fungera bra så ta den du gillar bäst.

det har kommit en till nu som också får fina rescensioner men den har jag inte sett i verkligheten. francis francis x7. en riktig designmaskin...

lycka till
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp