Kärlek till en tamper - och en fråga.

BloodyMezzo

Well-known member
Jag mår så bra idag! Fick hem min nya RB tamper i eftermiddags. Det är en sån sjujävla skillnad mot att tvingas hålla på med det medföljande herpessmittade plasteländet jag fick med min Zaffiro! Till att börja med har den rätt storlek i förhållande till filterkorgen. (Kanske ett uppslag till någon maskintillverkare? Investera i ett skjutmått och kolla att era presshelveten har någorlunda samma mått som filtret!) För det andra så delar den inte på sig på mitten när man vrider och trycker samtidigt. För det tredje går tampningsprocessen dubbelt så snabbt och med mycket mindre spill. Jag trodde inte att jag som rookie skulle få ut så mycket av en tamper för 600 spänn, men tjohej vad det var värt det! :D

Nu till min fråga. Min maskin har en tryckmätare (vad är det fina ordet? manometer?). Vad jag förstått ska man försöka hålla 8-10 bar under bryggningen och bryggtiden för en maskin med E61-grupp ska ta typ 27 sekunder (enligt råd från coffeegeeks recension).

Trycket ändras (stiger långsamt) under mina bryggningar, men jag tycker att nästan oavsett vad jag får för tryck så får jag ut för mycket vätska (på ca 15 gram kaffe får jag ut typ 2x6 cl kaffe). Vad gör jag för fel? Jag maler på nivå 5 med min Rocky, och jag tror att jag lyckats justera den så fint som stoppskruven tillåter.

Har ni några tips? Jag har iaf sjukt kul med min maskin, men det var mer att lära sig än jag trodde. Som det ska vara med en hobby. ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...jag ut för mycket vätska (på ca 15 gram kaffe får jag ut typ 2x6 cl kaffe). Vad gör jag för fel?

Du maler för grovt eller doserar med för lite kaffe i PF. Använd mer kaffe eller mal finare. Eller både och.

Jag maler på nivå 5 med min Rocky, och jag tror att jag lyckats justera den så fint som stoppskruven tillåter.

Vad den visar för siffra spelar egentligen ingen roll. Mal finare.

Finns det en stoppskruv som hindrar dig från att mala finare måste stoppskruven tas bort eller justeras (helst tas bort, det är bara onödigt sattyg att sätta dit en sådan till att börja med!).

Lycka till! Kul att du är nöjd med din tamper.:cool::coffee:
 

BloodyMezzo

Well-known member
Haha! Okej. Prata med kaffet, inte med tryckmätaren alltså? Jag vet inte om Rocky-kvarnarna brukar ha stor säkerhetsmarginal på sina stoppskruvar. Jag har bara tagit isär den en gång för rengöring. Blev förvånad över hur simpelt det var gjort, bara en vanlig ca fyra cm lång skruv med en böj på som var inskruvad i botten på plastbehållaren. Hur exakt kan det bli? Måste bli stora skillnader från kvarn till kvarn tycker jag.

Men när det gäller tampningen då? Hur vet man när man tampar lagom? Jag tycker knappt jag får i mycket mer kaffe i mitt pf, funderar på om det är värt att byta filterkorg?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Tampningen...
finns ju lite olika åsikter där.
Själv tampar jag ibland med konkav RB, ibland med platt tamper och ofta - inte alls.
Håller på att det är malningen. Mal finare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp