Miss Silvia död?

Paer Vaert

New member
Hej,

igår när jag skulle göra mig en espresso så fungerade inte min Silvia. Den brummar och låter i princip som den ska men den verkar inte pumpa vatten? Det kommer i allafall inget från brygghuvudet. Ånga och varmvatten kan jag dock få ut.

Har skruvat av locket och tittat ner i "huset" men där fanns inget konkret synligt fel som jag såg det.

Till saken hör att den har låtit lite konstig ibland de senaste veckorna när jag tryckt på "brygg"-knappen - men som sagt, inte alltid utan bara ibland (då har det liksom gnisslat till på ett ovälkommet sätt.

Är det någon som spontant vet vad som kan ha gått fel. Det finns ingen garanti kvar så frågan är om det är värt att fixa den eller ej?

Hoppas någon kan hjälpa mig...
 

HE

Well-known member
Jag har dålig koll på den maskinen. Men det har inte kalkat igen bara, så det är dags för en rengöring?
 

Roby Caffé

Well-known member
Prova att "prima" den!

Öppna ångvredet och sätt igång bryggningen så att vatten kommer ur ångröret.
Stäng av vattnet och stäng ångverdet, prova nu!
 

Englund

Well-known member
Vi har servat några maskiner med samma symptom. Ofta har rengöring (alt utbyte) av solenoiden gjort susen...
 

Pjersan

Active member
Jag är ganska säker på att det är solenoiden. Min hade samma fel før ca 2 år sen. Tog ca 10 min och 250 kr eller nåt sånt o fixa den.
 

beijnoff

Member
Har du löst problemet?
Jag kan inte annat än hålla med föregående talare som pekat på solenoiden som ett troligt fel.
På min var det inte själva solenoiden som var problemet utan spolen som styr den som hade givit upp.
Om maskinen brummar som vanligt så går med stor sannolikhet pumpen. Testa att starta den kall och öppna vredet till ångröret och starta pumpen (bryggning). Kommer det vatten i en stråle från ångröret så fungerar pumpen och då är det med all sannolikhet solenoiden som är felet.
Om det bara är spolen så kostar den någon/några hundralappar men är det själva solenoiden som rostat ihop så är det några hundralappar till.
Jobbet att byta är som sagt minimalt.
Så det bör löna sig att låta laga den.

mvh
Johan
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp