Säljes: Bialetti, udda modell?

freppa

Member
Hej!

Jag har en mokabryggare jag vill bli av med. Se bild. Säljes för 150 kr eller högsta bud.
OBS Den är något otät vid skruven som stryper flödet till pipen. Kanske går detta att åtgärda med en ny packning ( om det finns att köpa).
 

Bilagor

  • PICT0766.jpg
    PICT0766.jpg
    43.2 KB · Visningar: 132

martink78

Well-known member
Det är väl en sådan som brygger direkt i koppen? Man placerar alltså sin kaffekopp på plattformen under röret där kaffet droppar ut..
 

mikfri

Well-known member
Det ska till en vääldigt speciall kopp för att fånga upp kaffe ur den där pipen... ;-) Tror nog att det är en ång-maskin. Men snygg var den!
 

freppa

Member
Jag vet faktiskt inte vad den är avsedd för. När jag hittade den var den inte komplett invändigt men nu har den alla delar för att kunna brygga kaffe, och det går.
 

freppa

Member
Ok, det låter som att det är en mjölk-skummare då. Jag har aldrig provat att skumma med den, men det kanske går.
 

martink78

Well-known member
Att den har en avstägningventil talar väl iofs emot att det skulle vara en mokkabryggare. Även om tanken är intressant.

Hur gör du när du brygger kaffe då? Var kommer det ut? Kan man inte få lite mer bilder? :) När den är isärskruvad tänker jag..
 

freppa

Member
Den är identisk med en vanlig mokkabryggare på insidan (nu när jag kompletterat den).

Friulano: Visst får du köpa den. Jag vill bara flagga för att den inte är helt tät i avstängningsventilen men den går att använda.
 
V

Viarossini

Guest
Det är helt klart en ångskummare. Ventilen gör att man kan bygga upp trycket.
Men var hittade du den, för jag undrar om den är orginal? Aldrig sett eller hört att Bialetti har gjort en sådan...
 

jesperC

Active member
Det är helt klart en ångskummare. Ventilen gör att man kan bygga upp trycket.
Men var hittade du den, för jag undrar om den är orginal? Aldrig sett eller hört att Bialetti har gjort en sådan...


Frågan är vad kaffehållaren och kaffefiltret gör för nytta i en ångskummare. Ser, invändigt, ut att vara byggd som vilken annan mockabryggare som helst.
Ventilen är ju lite skum. Skulle dock kunna förklaras av att den är tänkt att brygga direkt i kopp. Då vill man kanske kunna stänga flödet när den börjat bli lagom fullt.

//j
 

treefinger

Well-known member
Jag tror det är ett ihopplock. Att grejerna inte hör ihop.. för som JesperC säger, vad gör kaffehållaren och filtret i sammanhanget?
 
K

k1as

Guest
Kan det inte vara en kombinerad grej då? Använd filtret och brygg kaffe, sen sköljer du ur den och skummar din mjölk. Låter som en bra idé hursomhelst!
 

freppa

Member
Den är köpt på loppis. Jag kan inte se några andra märkningar än trycket på sidan som bekräftar dess orginalitet. I locket på insidan finns "1986" och ett par bokstäver ingjutna, kanske årtalet.
Ingen som ens kan lägga ett skambud så jag blir av med den? Tänk vilket fantastiskt samlarobjekt detta är... Öhmm. Tar bara plats i ett fullproppat kök.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp