Rocky + Silvia + kanalisering

Millow

Active member
Hej

Har en rocky och en silvia och kör med en synesso ridgeless korg, men har lite problem med kanalisering. Det börjar bra i kanske 7-10 sekunder o rinna fint men då börjar det mer "forsa" i liten bemärkelse, rinner inte en fin stråle och något mer än tidigare.

Vad kan man göra åt sånt? Har funderingar på att byta ut rockyn mot en ny kvarn som kanske inte ger lika mycket klumper, men har egentligen ingen idé om vilken?

har ni tips och ideér på vad jag kan göra åt det med nuvarande uppsättning och har ni tips på vilken kvarn som är en ordentlig uppgradering från en Rocky så får ni gärna komma med dessa med? Kvarnen får max kosta runt 5k
 

Millow

Active member
Jepp, dock bara med ett gammalt skitkaffe som jag hade kvar + ett Löfbergs som var rena skräpet, inväntar morgondagen så jag kan gå och köpa mig lite nya bönor. Det hjälpte iaf inte när jag rörde runt med tandpetare o slog sönder alla klumpar. Vill heller inte hålla på att röra runt med tandpetare varenda gång.
 

GLC

Well-known member
Ja det är nog bönorna som är boven. Rockyn klarar du dig länge med. Även en dyrare och bättre kvarn kräver färskt kaffe.
 

Millow

Active member
Jepps, tog tag i saken direkt o beställde ett par påsar J&N från Baristashoppen. Får även springa till butiken & köpa mig någon imorn på lunchen.

Förhoppningsvis släpper det då.
 

Coriander

Well-known member
För mig blev det något bättre med en konvex tamper, kanaliseringen minskade. Fick även bra effekt när jag kör med större mängd kaffe som är mer grovmalet = inte lika mkt motstånd vilket kanske bidrar till mindre kanalisering
 

Millow

Active member
Köpte mig ett gäng nya bönor av olika slag från J&N och det hjälpte ju. Nu är det bara arbetet att hitta rätt malningsgrad och mängd för varje böna :)
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Jag hade tidigare strul med kanalisering med samma maskinpark.
Min erfarenheter:

1. Rimligt färskt kaffe (tokfärkst ska inte behövas, det ska gå ändå) och ganska fin malning
2. Eventuallt WDT eller annan klumpförebyggande åtgärd (jag malde ner i en burk och vevade runt med en sked innan jag skopade över i filterkorgen. Tycker det var enklare ämn WDT (snabbare, mindre klumpar och mindre slabb))
3. Viktigast av allt, distribueringen. Fyll filterkorgen och skyffla runt den rågade delen av kaffet ut mot kanten åt några olika håll innan tampning. Det tar bort hålrum som finns så packningsgraden blir den samma i hela pucken vilket tar bort enkla kanaliseringspassager (detta behövs inte om skedmetoden ovan används, för då fyller man filterkorgen jämnt med skeden (två flugor på smällen).

Hoppas det löser sig
Vh
Tobbe
 

Millow

Active member
Tackar! Ska prova detta imorgon..

Jag hade tidigare strul med kanalisering med samma maskinpark.
Min erfarenheter:

1. Rimligt färskt kaffe (tokfärkst ska inte behövas, det ska gå ändå) och ganska fin malning
2. Eventuallt WDT eller annan klumpförebyggande åtgärd (jag malde ner i en burk och vevade runt med en sked innan jag skopade över i filterkorgen. Tycker det var enklare ämn WDT (snabbare, mindre klumpar och mindre slabb))
3. Viktigast av allt, distribueringen. Fyll filterkorgen och skyffla runt den rågade delen av kaffet ut mot kanten åt några olika håll innan tampning. Det tar bort hålrum som finns så packningsgraden blir den samma i hela pucken vilket tar bort enkla kanaliseringspassager (detta behövs inte om skedmetoden ovan används, för då fyller man filterkorgen jämnt med skeden (två flugor på smällen).

Hoppas det löser sig
Vh
Tobbe
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp