La Pavoni och alla faktorer!

HE

Well-known member
Svårt att hitta på en bra rubrik som spänner över själva hantverket. Och förmodligen finns det redan massa trådar som den här, men alla trådar är ju i sig unika ;-)

Det skulle vara trevligt om vi kunde samla lite kunskap om de olika parametrarna i framställandet av espresson. Många har ju kommit så långt att de vet vad som passar dem. Men vi andra som står i startgroparna och försöker skrapa ihop alla inlägg och tips som till slut ska in i maskinen och ut i koppen.
Mycket snack i liten verkstad nu;-)
vad jag är ute efter är.

Jag har hört:
finmalet kaffe
mycket kaffe i korgen
häng dig över hävstången och ta i så du känner blodsmak
tampa hårt
tampa löst
kollat Youtube och ser att hävstången förs ner mjukt och fint

Det här skulle jag gärna vilja reda ut.
Det här är kul! Jag är taggad!
/HE
 

Stratocaster

New member
I samma båt :)

Hej HE!

Ny här.

Jag är i samma sits. Fick en Professional i 40-årspresent. Har försökt labba lite fram och tillbaka och kommit fram till följande så här långt (efter 100 druckna och 100 uthällda shots):

Mängden kaffe är viktigt. Hitta ett mått och lär dig hur mycket kaffe man kan ha utan att det blir tjurigt att få i portafiltret.

Tampingen är SJUKT viktig: lite för hårt så blir det bara bitter gojja, lite för löst så rinner det rätt igenom som regnvatten i en brunn.

Har man doserat och tampat rätt så känns det perfekt när man trycker igenom shoten, inte alls tungt eller för lätt.

Min har den nya dimensionen i filtret, jag hade redan en 52mm aluminium-tamper som jag slipade ner till 51, kan rekommenderas om man inte har tur och hittar en original 51:a.

Långt kvar till kaffe-nirvana, men kul är det!

Mvh
/Ådi
 

HE

Well-known member
Hej och välkommen Stratocaster! Och grattis på födelsedagen:D

Jag har ett pf på 49,5mm, inväntar en tamper som far min ska svarva till, hoppas den kommer i veckan:lol:
Just nu har jag singelfilter och det stökat ju lite, tror jag. Hoppas Kaffemaskinen har ett dubbel alt. elektrafilter liggande.

Jag får nog vänta till den nya korgen innan jag kan labba på riktigt.
 

Alfredo

Well-known member
Jag skulle nog säga att när det gäller dosering så gör man det enklast för sig om man helt enkelt ser till att det blir lika varje gång. Annars har du ännu en faktor som kan sabba kaffet. Jag fyller helt enkelt korgen knackar nog lite för att kaffet inte skall ligga för löst heller. Sen kör jag lite chopsticks moves så jag får en jämn yta att tampa på. Jag tampar hårt och justerar malningsgraden efter det.

Jag skulle dock vilja labba fram en teknik som ger mig en shot som inte är riktigt lika kort eller rättare sagt jag skulle vilja ha möjligheten att tämja kaffet en aning på vissa bönblandningar. Som det är nu får jag absoluta smakbomber hela tiden. (snacka om lyxproblem)
 

HE

Well-known member
Har precis malt olika grader, kastat shottar, brännt mig på ångan och tror jag börjat komma lite närmare. Nu blev det lite bättre på cremafronten.

Kan man utläsa något av bifogade bilder tro?:huh:
Märker att det inte är stans bästa upplösning på bilden.
 

Bilagor

  • IMG_0863.jpg
    IMG_0863.jpg
    44.6 KB · Visningar: 97

mikfri

Well-known member
Svårt att säga utifrån bilden, men det ser väl ok ut. Angående shotvolym så tycer jag att man kan variera mängden i koppen upp till en (1) cl med olika mycket preinfusion. Jag har på kul testat att maxa och nästan lyckats fylla en liten enkelkopp med kaffe som faktiskt var helt drickbart. Jag doserar som mest 20 g i dubbelkorgen och får aldrig något dropp i koppen vid preinfusion.

Jag har sällan fått till något sensationellt utan att få jobba rätt hårt med hävarmen, men det verkar ju finnas många vägr till framgång med den här maskinen...

/m.
 

HE

Well-known member
Ja, jag har varit inne och snokat lite där. Får kolla av igen.

Är det någon som vet hur många gram kaffe i det dubbla elektrafiltret?
 

kvisten

Active member
Jag har just köpt en beg. pavoni, 5år hade den på nacken och var knappt använd. Den borde komma någon gång i slutet av veckan! Den var lite av ett impulsköp och jag undrar om jag tagit mig vatten över huvudet när jag läser allt det här, tänk om man skulle leverera och gör en go espresso direkt, det vore livet. men ack, så blir nog inte fallet!

För övrigt ingick det en kvarn, en Solis 166:a, den verkar av allt att döma inte hålla måttet för espresso i den här maskinen?
 

HE

Well-known member
Vad roligt! Känn lugnet, det kommer lösa sig;)
Det är inte så eländigt som man kan tro. En sak i taget.

Dundra på med dina frågor bara, det finns inga dumma frågor. Det finns massor med folk som kan hjälpa till.

Välkommen!
/HE
 

HE

Well-known member
Idag är första dagen med dubbelfilter. Tror jag hamnade runt 15g kaffe.

Frågan är bara malningen.
Första shoten gick lite för snabbt, lite crema.
Andra shoten saktare och trögare, mer crema, mörk crema???
 

johey

Well-known member
Maskinen måste vara tillräckligt, men inte för varm. Första shotten blir dålig om man inte förvärmer maskinen tillräckligt. Jag brukar göra enligt följande:

1. Slå på maskinen på läge två. Se till att portafiltret sitter i. Filterkorgen kan dock vara borttagen.
2. Vänta tills övertrycksventilen flåsar ordentligt.
3. Slå över till läge 1.
4. Dra ett blankskott som nästan fyller en espressokopp med vatten. Detta värmer gruppen och koppen, samt spolar bort gamla kafferester.
5. Låt koppen stå med vatten i sig medan du maler och tampar i filterkorgen.
6. Häll ut vattnet ur koppen och torka den torr och ren.
7. Ta loss portafiltret och torka av det och spridarfiltret.
8. Sätt i filterkorgen och vrid fast handtaget i maskinen.
9. Under med koppen och dra skottet.

Ungefär. :)
 

johey

Well-known member
Det varierar rätt mycket för min del, men börjar stabilisera sig. Men det är lite skit samma, sålänge smaken blir bra. Det sägs att du får ut mest av kaffet om du låter extraktionen ta runt 25-30 sekunder, men det beror också på vad det är för kaffe. Robustablandningar mår bäst av att köras lite kortare än 100% arabica.

Att dra skottet gör jag ungefär enligt följande:

1. Dra upp spaken till max.
2. Vänta ungefär 10 sekunder så kaffet får bli lite blött.
3. Dra ner spaken så långt att det blir motstånd. Helst kommer det en droppe i koppen vid detta laget.
4. Dra återigen upp spaken till toppen.
5. Vänta två sekunder.
6. Tryck spaken med bestämd och hyfsat konstant kraft ner i botten. Tar detta moment runt 15-20 sekunder har du anledning att vara nöjd.

Tiden 25-30 sekunder är alltså räknad från dess att du först drar upp spaken och kaffet får sin första kontakt med vatten, till dess att sista droppen du vill ha i koppen hamnar där. Vill du kan du dra undan koppen innan du tryckt spaken i botten, om det börjar blonda ("strålen" blir ljus och genomskinlig).

Om det blir så att det bara kommer ett fåtal droppar när du försöker trycka ut skottet, så ge inte upp. Fortsätt med konstant press på spaken. Till slut brukar det ge med sig och börja droppa tätare och övergå till en mussvans. Den kan bli överextraherad, men kan också smaka helt jäkla bra. Rinner det igenom för lätt och snabbt dock, är det slasken som gäller. Justera i så fall ner malningsgraden och/eller dosera i mer kaffe.
 

HE

Well-known member
Tack johey!
Jag känner igen vad du skriver. Det är nog så att det oftast går trögt och blir överextraherat.

Upplever du att det känns lite svampigt i toppen? Eller är det helt stumt ända uppe?
 

johey

Well-known member
Den är oftast svampig längst där uppe. Börjar bli stum ungefär när den står parallellt med golvet. Det skiljer sig dock en aning mellan min gamla Europiccola och den nyare Pron. Piccolan ger motstånd lite längre ner än Pron.

En sak jag märkte dock, var att det blev mycket stadigare efter att jag bytte packningen högst upp mellan gruppen och cylinderarmen. Alltså den lilla saken som är lite lurig att komma åt. Innan jag bytte den så läckte det oftast ett par droppar vatten där hävarmen möter gruppen, och det var svampigare känsla än i Pron. Efter packningen byttes är känslan ungefär densamma i båda maskinerna.
 

kvisten

Active member
Mycket att lära sig, jag börjar vekligen helt från noll. Om jag fattat rätt så kan en solis 166 inte mala tillräckligt bra? Eller tror ni att det funkar såhär i början eller behöver man modifiera den, årder svårt? Förresten tror ni att packningarna behöver bytas på en 5 år gammal maskin som knappt använts? - Andreas
 

johey

Well-known member
Kvarnen kan vara i klenaste laget, men med rätt hantering tycker jag att den borde leverera duglig malning för Pavonin. Om den har en stoppskruv kan det bli aktuellt att plocka bort den så man kan mala finare, men det lär du märka. Jag har själv inte sysslat med just den kvarnen, men att ta bort stoppskruven brukar vara gjort med en skruvmejsel som enda verktyg.

Packningarna kan nog hålla en stund till. Prova! Läcker inte maskinen och armen känns stadig och den presterar gott kaffe så behöver du inte byta något.
 

HE

Well-known member
Sprutar det kaffe överallt när du tar loss pf? Då är du för ivrig. Vänta en minut eller två så får du en torr fin puck som inte anfaller dig.

Anledningen är att Pavonin inte har någon backflushventil som tar hand om trycket.

En till två minuter är ju ok, men om, det tar flera minuter är det helt normalt:huh: eller beror det på hur lätt det runnit igenom? Alltså, om det har gått riktigt trögt att dra shotten behöver men då vänta längre med att ta bort pf.
Det är ju lite lite lite frustrerande om man vill göra en ny shot.:coffee:
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,621
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp