La Pavoni och alla faktorer!

kvisten

Active member
Ok! Maskinen borde komma någon gång i början på nästa vecka. Jag får ta och kolla in om kvarnen funkar, är det värt att skaffa en sån här annars? http://www.prokok.se/zassenhausespressokvarnsantiagosvart-p-493.html

den verkar ju vara speciellt för espresso, eller finns det någon annan zassenhaus som är bättre?
Jag ska pröva med Solis166:an först, har inte råd att skaffa en ny kvarn just nu. Men är den något att satsa på nästa månad kanske? Har kollat på tamper med och kikade i lite tidigare trådar och vad jag förstår så är
http://www.kaffemaskinen.se/webshop/?k=10&sk=43&p=224&Produkt=Esclamativo 51 mm

en tamper som är att rekomendera?

/andreas
 

bodaniel

Well-known member
Kvisten, jag har en sån där Zassenhaus knäkvarn till min La Pavoni Europiccola (april 2009). Kvarnen mal tillräckligt fint. Min kvarn är 4-5 år gammal.

Det som är bra med knävarianten av Zassenhaus är att den är relativt skön att klämma fast i knät medan man mal kaffet. Kvarnen tar dessutom minimalt med plats.

Ett problem med min Zassenhaus är att justeringsskruven drar sig mot finare malning efter några varv med veven. Jag efterjusterar lite efter ca 25 varv. Det krävs ungefär 75 varv med veven för 12–14 gram kaffe. Jag räknar antalet synliga gängor under justeringsskruven och försöker ställa in samma från gång till gång.

Angående tampern så har jag en Impod Esclamativo 51 mm. Den funkar mycket bra och passar utseendemässigt perfekt ihop med La Pavonin.
 

kvisten

Active member
Ok, tack för svaret! Jag har kikat runt lite och hittade en annan kvarn, kyocera, är det handkvarnarnas handkvarnarnas eller? Hittade en äldre tråd om den här på forumet men inte vad folk egentligen tyckte om den. Jag kommer köra på solis166 nu första månaden men det lutar å en handkvarn sen, är kyoceran den man ska satsa på då eller?
 

HE

Well-known member
För att stämma av såhär i mellantid, vill jag bara meddela att jag under några morgnar fått till en rutin som gett mig en god espresso som tillretts med skummad mjölk.:lol:

Tack alla som varit med och svarat och tipsat under denna första etapp;)

/HE
 

Kaffelasse

New member
Hej! Tar mig in i denna tråd med en malningsfundering.
Appropå kvarn och hur fint man kan mala så är min erfarenhet att Europiccola behöver tämligen fin malning och inte så hård tampning som sagts tidigare i denna tråd och andra. Jag har dock en Solis Maestro plus som jag har ställt ned på finaste malningen med jag upplever att det inte är tillräckligt ändå. Jag har även öppnat den och justerat den inre justerringen till den finaste malningsgraden. Det finns en del instruktioner om hur man modifierar till finare malning men jag förstår inte helt hur detta ska fixas. Någon som gjort en liknande modifiering?
 

HE

Well-known member
Kaffelasse: Jag har tyvärr ingen koll där, pröva och ställ frågan under hårdvara, kvarnar. Där får du nog större utbud av läsare. Folk som inte kör La pavoni kan nog tendera att inte läsa dessa trådar så hårt som de lyckliga ägarna av La Pavoni:D Tror jag:huh:

/HE
 

RTO

Active member
Postar en beskrivning av hur jag gör espresso på min Europiccola. Tycker jag får ett bra resultat även om det säkert finns mycket som kan bli ännu bättre. Tänkte det kunde vara intressant både för att tipsa andra som är nya på Europiccolan och för att själv kunna få eventuell feedback från andra. Manualen man får med maskinen är ju inte till mycket hjälp.

Så här gör jag:

1. Fyller på vatten så att nivåglasröret är precis fullt. (Slå aldrig på maskinen utan vatten i för då kan säkringen gå). (Öppna heller aldrig maskinen för att fylla på vatten om den är varm).

2. Ser till att filterkorgen och filterhållare är rena och sitter i så att de värms upp samtidigt som resten av maskinen. Använder alltid den stora filterkorgen.

3. Slår på maskinen. (Nu värms maskinen upp och vissa delar riktigt heta så akta så ni inte bränner er).

4. Väntar några minuter tills maskinen är varm och termostaten slår av.

5. Lyfter spaken och låter vattnet rinna ner i en kopp så att att gruppen och koppen värms.

6. Tar ut och torkar ur filterkorgen och filterhållaren.

7. Maler en liten mängd kaffe ner i handen som jag sedan slänger så att kvarnen är ren från tidigare kafferester.

8. Maler ner i filterkorgen tills den är lätt rågad.

9. Stryker ut kaffet med pekfingret så att kaffet blir jämnt fördelat i filterkorgen.

10. Tampar en gång så rakt som möjligt. (Min tamper är lite för liten så jag tampar sedan fyra gånger, en gång i varje väderstreck, så att det inte blir kaffe kvar på kanterna av filterkorgen och så att kaffet blir jämnt packat).

11. Häller ut vattnet ur koppen och torkar den.

12. Blåser ut eventuellt övertryck och vatten från ångröret ner i en mjölkkanna.

13. Sätter i filterhållaren med filterkorgen i maskinen.

14. Ställer koppen på plats.

15. Lyfter spaken så högt som möjligt.

16. Väntar 10 sek så att kaffet fuktas.

17. För långsamt ner spaken med så jämnt tryck som möjligt så att det rinner jämnt ner i koppen. Tycker jag oftast får bäst resultat om det är ett litet motstånd utan att jag behöver ta i.

18. Drar bort koppen innan det runnit klart om strålarna och creman börjar blir blonda.

19. Gläds åt en förhoppningsvis riktigt fin espresso.

19. Justerar malgraden till nästa gång om det behövs.

20. Tar ut filterhållaren. (Tar man ut den för snabbt efter att man dragit skottet blir får man kaffe lite överallt, så vänta minst en halv minut eller så för att trycket att släppa).

21. Tar ut filterkorgen, slår ut pucken och torkar rent.

22. Sätter tillbaka filtret och lyfter spaken så att det spolas rent.

23. Tar bort det igen, torkar allt rent och torrt innan jag sätter tillbaka allt igen.

Jag gör max två på detta sätt i följd. Sedan blir maskinen för varm och kaffet bränt.

Märker att när man delar upp det i steg på detta sätt verkar det som en lång och omständlig process, men när man gjort den några gånger och fått en känsla för vad man håller på med så flyter allt rätt smidigt.
 
Senast ändrad:

UbbeK

Well-known member
I punkt Nr:13 Gör jag så att jag enbart hänger dit portafiltret löst.
Sedan lyfter jag spaken till någon innan den fyller på vatten i huvudet.
Nu drar jag åt portafiltert och släpper in vattnet. Jag har ett kolvlyft på 30mm innan detta sker.
Detta för att inte drar in luft igenom den packade kaffepucken.
 

swirve

Well-known member
Nu börjar det mesta falla på plats med pavonin, men en fråga. Jag följer i princip stegen som är beskrivna ovan och får för det mesta ett utsökt kaffe. Dock beter sig inte creman riktigt samma sätt som jag är van vid med min Silvia. Med Pavonin så kommer creman först efter ung. halva skottet, d.v.s. i början är det en tjock svart sirap som kommer och efter halva skottet kommer den bruna creman o bygger på. När skottet är klart har jag ett lager crema som vanligt. Vad kan detta bero på? För varmt vatten?
 

swirve

Well-known member
Tar tillbaka min fråga. Det var kaffet som spökade, en laddning nyrostad La Bomba landade innan helgen och nu forsar creman ur spoutsen! :)
 

swirve

Well-known member
Kaffe köps bäst på baristashopen! (i alla fall om man bor i norrköping). Fraktfritt över 300 kr, brukar beställa runt 300 så klarar man sig ett tag!

Har idag också moddat ångmunstycket till ett hål. Rostfri kupolmutter!
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp