Bra billigt presso kaffe för skånskt vatten

jegarn

Member
Hej

Har nyligen köpt en presso bryggare och skulle vilja ha lite råd om ett bra kaffe. Kör för tillfället med Zoegas Hazienda då det var extrapris på det och känns bra att det är rättvisemärkt.

Tycker det är helt ok men skulle vilja ha en längre smakupplevelse och lite fylligare. Det kanske är någonting jag kan få om jag låter det dra längre?

Tänkte börja med billigare kaffe och se hur min student budget påverkas, och sen förflytta mig uppåt när jag känner att utrymmet finns.
Har inte en kvarn än men har tänkt att införskaffa en, Hugion coffinea verkar som en bra start.

Har någon förslag på något bra kaffe/kr som är malt, passar till vattnet i skåne och går att hitta i Lund

:)
 

cammli

Member
Den bästa stället är nog TEHUSET-JAVA i lund,
Västra Mårtensgatan 8A, precis vid botulfsplatsen, du kan inte missar butiken.
just nu har de "Etiopien Harrar Longberry" som månads kaffe, smakar vilt , bärigt och fruktigt, plus blåbärsarom. riktigt höst-kaffe, de kan grovmalar bönor åt dig utan extra kostnader, du kan ju köpa typ 250 g , för att testa kaffe,

sen har de nylige öppnat en Kahls-butik på samma gatan, har själv inte varit där än pga det är så dött där,

Men vad gillar du för smak???
 

FabianP

Well-known member
Om vi pratar Zoegas-prisklass är nog deras Presso-kaffe åt ditt håll. Annars är det som sagt att gå till Java, det är ett väldigt trevligt alternativ, men kanske inte för studentbudgeten... :)

/Fabian
 

jegarn

Member
Jag skulle vilja ha ett mörkrostat, robust, fylligt kaffe. Inte så mycket syra. Lite choklad toner är inte fel. En lång smakuppleves och en intensiv kaffe doft när man häller upp det
 

jegarn

Member
När man brygger te så vill man inte att vattnet ska koka utan bara komma upp till ca 98 grader för att inte förlora syret som finns i vattnet.
Gäller samma sak även för kaffe? Hur reagerar kaffe på olika temperaturer och är det en fördel att det finns syra så det kan oxideras eller vad det är som händer?
 

martink78

Well-known member
Kaffe blir (precis som många teer) besk och bittert om vattnet är för varmt. Å andra sidan får man inte fram lika mycket smak om det är för kallt vatten. Så det gäller att hitta rätt balans.

Samma sak gäller hur grovt man maler, ju finare malning desto större risk att det blir besk/bittert. Å andra sidan riskerar man att tappa smaker om man maler för grovt. Generellt gäller att ju längre bryggning desto grövre malning. Så presskannan maler man grovt för eftersom man brygger i 4 min. Espresso maler man fint för eftersom bryggningen bara tar 20 s eller så.

Ibland kan man kompensera en tunn smak (pga låg temp eller att det är för grovmalet) med att dosera mer kaffe.


Man brukar också tala om syra kontra sötma. Där syra kommer mer vid högre temperaturer och sötman vid lägre temperaturer.

Ovanstående är väldigt generellt och beror naturligtvis mycket på vad det är för kaffe man har. Det bästa är att testa sig fram för att lära sig hur det funkar och vad man själv gillar, press kannor är ju ganska bra för det. Man kan variera temperatur och tid rätt fritt. Malning kan man också labba en del med men malern man för fint så får presskannan problem med sump och så fastnar gärna kolven eftersom den sätter igen. Men det märker du ju när det händer.. :)

Om du är fattig kanske du skulle börja med ett grovmalet fulkaffe och bara labba med temperatur och tid, bara så du får grepp om hur smaken förändras. När du har kontroll där så skaffar du ett bättre kaffe och testar.

Ovanstående är mina egna högst personliga åsikter/erfarenheter, andra kanske tycker precis tvärtom.. :)
 

jegarn

Member
Har testat zoegas presso vilket inte var någon höjdare. Blev lite bättre med längre dragtid, 5min istället för 4. ska testa lite till med det, har drygt ett halvkilo kvar..

Har lyckats lägga vantarna på en hugin coffea:D
så när allt kaffe är upp drucket blir det att testa hela bönor
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp