La Pavoni Europiccola, en spännande resa i nöd och lust

HE

Well-known member
Ja, idag har varit en mycket trevlig dag. Pendel, ett par bussar och framme vid säljaren av en La pavoni. Prova, betala och ut i soliga Stockholm.
Vi styrde kosan till Kaffecompagniet för att visa upp underverket. Korvpaus från medhavd termos på en parkbänk bakom stadsbiblioteket, båda barnen lät sig väl smakas.
Väl framme hos M på KC var stora dottern, 3 år, sugen på en latté. Klart vi ska ha latté, sa pappa, vi tar en liten. Liten!? sa M det blir en stor! :lol:
Som om festen slutade där, nej nej, nu bar det av till ganska nyöppnat glasscafe på dalagatan. Där god vän bjuder på glass från Venedig. Jo jag tackar. Det var mumma. Som grädde på moset avslutade vi dagen med lek i Vasaparken med ett vakande öga på La Pavoni som låg inlindad i en filt under vagnen.

Japp, och nu står den här på bänken och småmyser i behov av nya packningar och ett riktigt julbad. Imorgon är risken inte stor att det blir någon husrenovering, då blir det andra saker på agendan.:lol:

Vad jag förstår så är det en pre millenium, men vilket årtal är ännu inte bestämt. Kan man utläsa årtalet på något annat sätt?
Den här resan ska bli spännande, det känns som jag hittat rätt i maskinvärlden.
Mvh
HE
 

Bilagor

  • IMG_0834.jpg
    IMG_0834.jpg
    71.9 KB · Visningar: 94

HE

Well-known member
Nej, Pavonin fick ligga i utrymmet under lilleman.:lol:

Ignatius Riley la ju in ett svar om att han hade en Pavoni över, det kanske är något för dig?
 

HE

Well-known member
tjena

har i några år tampats med en gammal europiccola själv och detta är vad jag kommit fram till...

värm upp med filterhållaren i på tvåan (MAX) tills det börjar pysa ur ventilen (ca. 5-7 min.).

under tiden maler jag (gjort många framsteg pga bra malning, använder också manuell kvarn) och packar filtret. ett tips på att få rätt mängd är att ha i hela bönor upp till kanten i dubbelfiltret, funkar bra!

blåser ur lite ånga ur ångstycket, låter den bygga upp tryck igen en minut och stänger av maskinen. lägger i filtret i hållarn å in i huvudet.

efter att den fått kyla ned sig 2-3 min slår jag på den igen i läge 1 (MIN). strax därefter upp med spaken, vicka lite längst upp och ned jämnt! just det här att man låter den svalna lite gjorde att espresson inte blev så besk/sur så ett måste tycker jag!

svårt att få crema redan från början men har lyckats nu på sistone så att det blir crema nästan hela vägen som sedan rinner över (nedifrån) sakta i svart guld :).

dessvärre är maskinen numera kortsluten så kan inte använda den :( gjorde bästa espresson hittills innan proppen gick hehe, trist!

lite länkar:

http://espressosavant.tripod.com/
http://www.gurus.net/pavoni/
http://www.lightlink.com/kazys/manuals/europiccola.html

lycka till i fortsättningen!

Hittade detta gamla inlägg som verkar vara en bra start på resan. Lägger den till handlingarna ett tag.
Man undrar vad man gett sig in i när man läser runt lite, men det är väl det som är tjusningen. På med lite skygglappar och fokusera:)
 

HE

Well-known member
Idag har jag plockat isär maskinen och försökt rengöra så gott det går. Det behövs mer rengöring så om det finns någon som kan tipsa om en häxblandning så säg till. Läste någonstans att citronsyra, vatten och något mer skulle göra susen. Kan det funka i detta fall kanske? Jag har ladt upp lite bilder. Det ser lite elakt ut på vissa ställen men det måste ju gå att åtgärda. Jag lät lite kalklösning stå i maskinen så det fick rensas upp lite.
Maskinen är ihopsatt igen och verkar funka som den ska packningsbyte kan nog komma på tal framöver:)

Men oj vad det gör susen med lite autosol på kromet, det var mumma.
 

Bilagor

  • IMG_0836.jpg
    IMG_0836.jpg
    74.7 KB · Visningar: 87
  • IMG_0838.jpg
    IMG_0838.jpg
    46.7 KB · Visningar: 80
  • IMG_0839.jpg
    IMG_0839.jpg
    55 KB · Visningar: 69
  • IMG_0842.jpg
    IMG_0842.jpg
    46 KB · Visningar: 73
  • IMG_0843.jpg
    IMG_0843.jpg
    64.2 KB · Visningar: 67
  • IMG_0846.jpg
    IMG_0846.jpg
    67 KB · Visningar: 80
  • IMG_0851.jpg
    IMG_0851.jpg
    72.6 KB · Visningar: 71

Marv

Well-known member
Grupprengöringsmedel för gruppen och citroncyra och vatten på resten gör nog susen. Var försiktig med autosolen bara, det är inte så tjockt kromlager oftast.
Ser riktigt fin ut !
 

HE

Well-known member
Marv: Citronsyra och vatten rakt ner i själva vattenbehållaren med diverse värmare och rör? Över natten, eller? Och sedan skölja ur med vatten?

Vissa områden ser ju ut som snäckblomning på ett skrov i västkustvatten:huh:
 

hrbrun

Well-known member
kanske inte över natten...? ta det lite piano med syran vettdu. en så där 20 minuter är ju en bra början....
 

HE

Well-known member
Upps! Tack! Om det inte räcker så kör man en repa om ett par veckor eller!
Första gången det här, om man säger:blush:
 

HE

Well-known member
Nu har jag gjort några espresso och kompisen var här och fick agera provsmakare. Han tyckte det smakade bra så det verkar dra i rätt riktning;)

Jag har stött på en fråga och det är följande: När man dragit armen i botten och själva skottet är klart, då är det dags att ta bort pf??? Här kan man ju få en överraskning, antingen går det jättebra att ta bort pf eller så har man världens övertryck, aaaaaaaah!
Vad gör man för fel när man får ett övertryck och det sprutar kaffe överallt? Tilläggas bör att när det varit övertryck så har det gått riktigt tungt att pressa kaffet.

God natt önskar HE
 

johey

Well-known member
Äntligen! Grattis! :D

Sprutar det kaffe överallt när du tar loss pf? Då är du för ivrig. Vänta en minut eller två så får du en torr fin puck som inte anfaller dig.

Anledningen är att Pavonin inte har någon backflushventil som tar hand om trycket.
 

HE

Well-known member
Tack ska ni ha för varmt välkomnande in i Leva världen.

Johey: Ok, jag får lugna mig ett par minuter;)

Det verkar som sagt, som att jag bara fick med ett singelfilter. Det pratas om elektrafilter?? Var hittar man det lite smidigt?

Maskinen har ju två knappar, den ena av/på den andra I/II. Tillverkades dessa maskiner under en viss period? Skulle vara trevligt att veta ungefärligt årtal:huh:
 

FabianP

Well-known member
När jag avkalkade min Pavoni stod den i citronsyrabad bra mycket längre än 20min, och denne ser typ värre angripen ut. Testa dig fram, hjälper inte den ena koncentrationen och tiden, så är det bara att öka. :)

Vad är det som syns på vattenröret till bryggruppen? Är det verkligen kalk?

/Fabian
 

HE

Well-known member
FabianP: jag tror det har ärjat lite, det andra är jag ju inte säker på men jag utgår ifrån att det är kalkavlagring. Det är ju som stora vita klumpar. Maskinen har inte fått mycket kärlek på den fronten, ångröret var igensatt med mjölk bl.a.
 

HE

Well-known member
Sådär ja!
30g citronsyra, 0,9liter vatten, 3,5h och maskinen är så gott som ren i tanken.
Det finns lite lite kvar men man får nästan skruva isär och kolla närmare, lite svårt att lysa ner med ficklampa för att se:)
 

HE

Well-known member
Nu är ett elektrafilter beställt, kommer imorgon eller på onsdag.
Pappa har varit oss gubben i småland och svarvat tamper, den borde också dyka upp imorgon. Fick en bild på den. Design: retro joystick:cool:
Rena julafton!
 

Bilagor

  • IMG_0869.JPG
    IMG_0869.JPG
    36.7 KB · Visningar: 71

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp