Sätta bryggtrycks mätare på E61 huvud

cossie

Member
Hej alla kaffe älskare :coffee:
Jag är en nybörjare på det här området, (ca 3 veckor)och har mycket att lära mig :D
Har nyligen köpt en beg ECM Giotto som var rätt dåligt underhållen :mad:, så jag fick börja med att riva hela maskinen i molekyler och göra en grundlig genomgång/rengörning och passade även på att renovera hela E61 grupphuvudet.
Jag hade även planer på att borra hål och montera ytterligare en mätare för att mäta bryggtrycket men hittade på en mycket enklare lösning se bifogad bild.
Jag hade redan mätaren låg i garaget i mitt fall en Camozzi 40mm i diameter som går från 0-12 bar, och åkte till Slangservice här i Uppsala och köpte en adapter för 25kr som går att skruva fast på mätaren (har glömt vilken gänga det var på mätaren :unsure: ) och övergår till M6 för att skruva fast i E61 huvudet där insex skruven sitter.
En mätare kostar ca 300kr och finns även i kromat utförande, vilket matchar maskinen bättre :) (men svart ser ju oxå okej ut)
känner nu att jag har mycket bättre koll på hur jag maler och tampar mitt kaffe, brukar oftast få till ett bryggtryck på mellan 9-10 bar.

Nej nu måste jag gå och träna på det här med att få till mickroskum på mjölken :angry: skam den som ger sig :D

Hälsningar Roine
 

Bilagor

  • Espresso 023.jpg
    Espresso 023.jpg
    59.1 KB · Visningar: 199
  • Espresso 024.jpg
    Espresso 024.jpg
    61.6 KB · Visningar: 188

Marv

Well-known member
Coolt, det skulle ju vara tufft med ett kombinerat tryck och temperaturinstrument. Trycket är trots allt ganska stabilt när det väl stälts in, medan temperaturen beror av flushningen.
 

cossie

Member
Hej
Den ger knappt 11bar med blindfiltret insatt.
Har märkt att det är lätt för min del att packa dubbelfiltret för löst och får då bara ca 8bars bryggtryck och med enkelfiltret ca 9.5-10bar.
Försöker att hitta en balans mellan filtren malningsgrad, kaffe mängd och packningstryck :unsure:.
Jag ska in till den lokala slangfirman idag och kontrollera mätarens noggrannhet mot ett kalibrerat instrument.
Ska oxå hör om det finns något kombi instrument tryck/temp att få tag på, återkommer i ärendet .

Roine
 

Ciclista

Well-known member
Jag kanske är helt ute och cyklar men du ska nog justera ner bryggtrycket till 9bar. Bryggtrycket ska inte justeras med dosering och malning.
 

cossie

Member
Nu har jag varit in till Slangservice och dom hade ingen utrustning att kalibrera mot :mad: , att skicka i väg den för kalibrering kostade 1400kr och då garanterade dom mätaren till +- 0,01bar men en ny mätare är garanterade att visa max 0,05bar fel, så jag nöjer mig med det.
Hade fel om priset på mätaren den kostade bara 95kr,:lol:
däremot gick en kromad variant på drygt 300kr.
Det skulle tydligen finnas kombinerade temp/tryck mätare, men vi hittade inte på något på deras dator. det är bara att leta på nätet.

Angående bryggtrycket så kanske du har rätt jag är helt ny på det här,
snackade med killarna på Monteriva i Stockholm mycket serviceinriktade och trevliga att ha att göra med, och dom tyckte inte att jag skulle ändra trycket i maskinen, utan i stället justera min kaffe teknik för att på så sett få till ett brygg tryck på mellan 9-10bar, kan ju eventuellt vara bra att ha lite marginaler uppåt om man vill testa ut några nya bönor och kunna ha ett något högre tryck :unsure:

Roine
 

Marv

Well-known member
Jag håller med om att tekniken/malningsgrad är fel väg för att få till trycket. DU kan låta det vara på 10-11 bar och fokusera på att lära dig hur malning,dosering och flushing påverkar smak. När du är stabil på detta kan du ändra trycket.
 

cossie

Member
Hej Marv
Det var precis så jag hade tänkt att gå till väga, finns ju oändligt med parametrar att pyssla med :lol: .
Där emot verkar jag ha fått till tempen riktigt bra, brukar oftast att få ut kaffeolja som mäter runt 92 grader mätt precis vid utgången från filtret (har en mycket snabb digital termometer med en ca 1mm tjock mätprob)

Roine
 

BloodyMezzo

Well-known member
Öh. Nu kom dumhuvudet in i den här diskussionen också. Ursäkta. :) Men vad menas med att justera trycket i maskinen? How do you do that? Går det att göra på alla maskiner? Satan vilken komplicerad hobby, jag borde fortsatt med bågskyttet istället. ;)
 

Marv

Well-known member
Trycket som justeras är det vattentryck som maskinen maskien pressar vattnet genom kaffet med. Om trycket blir för högt , 10-11 bar, tenderar kaffet att få en liten bitter smak. Om trycket å andra sidan blir för lågt så tappar kaffet kropp och fyllighet. Hur detta tryck justeras beror på vilken maskin man har, på de allra enklaste maskinerna går det inte att justera. På maskiner med vibrationspump finns det oftast en övertrycksventil som leder till baka en del av vattnet till tanken, detta återflöde går att justera och därmed trycket. På riktiga maskiner ;) sitter en rotationspump, dessa har en justerskruv där trycket kan ställas.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Aha. Man måste peta på pumpen då alltså. Jo, jag vet att olika tryck ger olika kafferesultat, men visste inte att man kunde justera det trycket på annat sätt än med sin egen bryggmetod (malning, dosering, tampning). Jag håller ju på att lära mig min maskin ännu, det var lite överkurs men intressant. :)
 

Bat

Active member
Har också funderat på att montera en tryckmätare på grupphuvudet men är rädd att sabba det med ett hål dirrekt i chromet. därför undrar jag om man inte kunde ta och borra ett hål i bulten nr.20 (se bild) och gänga dit en koppling för ett kopparrör till en mätare?
Den bulten verkar vara någon sorts plugg, och är ganska stor, ca 20mm.
 

Bilagor

  • FAEMA grupphuvud.jpg
    FAEMA grupphuvud.jpg
    66.2 KB · Visningar: 60

PF013

Well-known member
Det finns väl ingen större anledning att sätta tryckmätaren i gruppen. Trcket är alltid detsamma i ett slutet system.

Det stämmer om man mäter mot en blindfilter, men har man flöde så har man alltid ett visst tryckfall genom de trånga kanalerna.

Här är tryck mot flöde på min Silvia vid två olika inställningar på tryckjusteringen, mätt i filterkorgen:

picture.php


Jag misstänker dock att stor del av flödesberoendet är att övertrycksventilen är beroende av sitt flöde, snarare än tryckfall i kanalerna.
 

Mathias

Well-known member
Jag misstänker dock att stor del av flödesberoendet är att övertrycksventilen är beroende av sitt flöde, snarare än tryckfall i kanalerna.

Specielt de små övertrycksventilerna i hemma maskinerna där den värsta tydligen är den frå Ulka.

På Spazialen i köket har jag gjort ett oseriöst test (okalibrerade mätare) med en mätare som mäter trycket i kokaren och en annan i PF med en strypning av flödet för att simulera en espresso. Det visade samma tryck.
 

Bat

Active member
Tänkte mest på att det blir minst åverkan på maskinen om man går in via pluggen, den går ju att ersätta om man ångrar sig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp